"MINSKO POLJE"
Koje su najčešće greške u komunikaciji između menadžmenta i zaposlenih?
Manager BiH 15 travnja, 2025
Izvor fotografije:
Pexels.com

Komunikacija je osnova svakog uspješnog poslovnog sustava. Ipak, u mnogim kompanijama dolazi do ozbiljnih nesporazuma između menadžmenta i zaposlenih, što izravno utječe na produktivnost, motivaciju i krajnji rezultat. 

 

Koje su to najčešće komunikacijske greške i kako ih možete izbjeći uz konkretne savjete?

 

Loše slušanje: kada menadžment sluša, ali ne čuje

Jedan od najčešćih problema u suvremenim organizacijama je nedostatak aktivnog slušanja od strane menadžmenta. Iako se na prvi pogled može činiti kako lideri obraćaju pozornost na ono što zaposleni govore, često je prisutna "akutna gluhoća" – metaforičko stanje u kojem menadžment ne registrira stvarne potrebe, brige i sugestije zaposlenih.

Zaposleni brzo prepoznaju kada se njihovo mišljenje samo formalno uzima u obzir, bez stvarne namjere nešto promijeniti. Kada ne postoji iskrena dvosmjerna komunikacija, dolazi do stvaranja zidova – informacije se filtriraju, teme se zaobilaze, a iskrenost nestaje iz radnog okruženja. To vodi ka atmosferi pasivnosti, gdje zaposleni prestaju davati prijedloge jer ne vjeruju kako će ih neko čuti.

Kako biste izbjegli ovu grešku, potrebno je aktivno slušati, što znači pažljivo obratiti pozornost na sadržaj, ton i emocije sugovornika, bez upadanja u riječ ili automatiziranih odgovora.

Postavljanjem dodatnih pitanja, parafraziranjem i davanjem konkretnih povratnih informacija pokazujete kako zaista razumijete što vam zaposleni pokušava reći. Ovo ne samo kako jača međuljudske odnose, već potiče i kulturu otvorenog dijaloga.

 

Nedostatak transparentnosti: kad se informacije zadržavaju na vrhu

U mnogim kompanijama, menadžment zaboravlja na značaj transparentne i pravovremene komunikacije sa zaposlenima. Kada informacije o promjenama, strategijama ili rezultatima ne dolaze do zaposlenih na vrijeme – ili ne dolaze uopće – nastaje prostor za spekulacije, glasine i nesigurnost. Ovakvo okruženje dodatno otežava donošenje odluka na nižim razinama i potiče pasivnost.

Zadržavanje informacija stvara neravnotežu moći, gdje se zaposleni osjećaju isključeno iz procesa odlučivanja i razvoja organizacije. Zaposleni žele razumjeti kontekst u kojem rade – gdje organizacija ide, koje su im uloge, i kako njihove aktivnosti doprinose općem cilju. Kada se to ne zna, dolazi do pada motivacije i percepcije kako se radi "samo da se odradi".

Kao menadžeri, važno je redovno i jasno komunicirati važne informacije, bilo putem timskih sastanaka, internih biltena ili izravnih razgovora. Transparentnost ne znači dijeljenje svake sitnice, već pravovremeno i smisleno obavještavanje zaposlenih o stvarima koje se njih tiču. Tako se gradi povjerenje, jača timska kohezija i sprječava nastanak tenzija zbog nedostatka informacija.

 

Nejasna očekivanja i neprecizne poruke

Jedan od uzroka konflikata i nezadovoljstva na radnom mjestu je nejasno definiranje uloga, ciljeva i očekivanja. Kada zaposleni nisu sigurni što se točno od njih očekuje, koliko imaju slobode u donošenju odluka, i na koji način će se njihov rad vrednovati – nastaje konfuzija i frustracija. Ovakva situacija je iznimno rizična, naročito u dinamičnim sektorima gdje su rokovi kratki, a zadaci složeni.

Menadžment često koristi opće ili dvosmislene izraze, pretpostavljajući kako će zaposleni "shvatiti što se podrazumijeva". To nije dovoljno. Ako ne postoji jasna komunikacija o prioritetima, rokovima i standardima kvaliteta, zaposleni mogu donijeti pogrešne odluke, trošiti resurse neefikasno ili raditi duplirani posao.

Zato je bitno biti konkretni i precizni kada prenosite zadatke, definirate ciljeve ili pružate uputstva. Također, provjerite razumijevanje postavljanjem dodatnih pitanja: „Možete li mi reći kako ste razumjeli zadatak?“ ili „Imate li sve potrebne informacije?“

Na ovaj način se smanjuje prostor za nesporazume, efikasno se upravlja vremenom i povećava šansa da tim ispuni zadatke efikasno i kvalitetno.

 

Ignoriranje povratnih informacija i konstruktivne kritike

U mnogim organizacijama, povratna informacija se ili rijetko daje, ili se svodi na formalnost tijekom godišnjih evaluacija. Još češće, menadžment ne zna kako prihvatiti kritiku odozdo, ili je vidi kao prijetnju autoritetu. Takav stav blokira napredak i obeshrabruje zaposlene otvoreno govoriti o problemima koje vide u radu, sustavima ili međuljudskim odnosima.

Kada ne postoji prostor za slobodno izražavanje mišljenja, organizacija gubi dragocjen uvid – upravo oni koji su najbliži operativnom radu često imaju najbolji pregled problema i potencijalnih rješenja. Ako ti glasovi ostanu nečujni, menadžment gubi kontakt sa stvarnim stanjem u tvrtki.

Važno je uspostaviti kulturu otvorene razmjene mišljenja, gdje se sugestije ne doživljavaju kao napad, već kao doprinos razvoju tvrtke. Ohrabrite zaposlene iznositi mišljenje bez straha od posljedica, i pokažite kako njihove sugestije imaju efekt u praksi – makar i malim izmjenama. Na taj način gradite organizaciju koja uči, raste i prilagođava se kroz zajednički dijalog.

 

Zanemarivanje neverbalne komunikacije u poslovnom okruženju

Neverbalna komunikacija često nosi više poruka nego same riječi, ali se u poslovnom okruženju iznenađujuće često zanemaruje. Ton glasa, kontakt očima, govor tijela i mimika mogu podržati ili potpuno potkopati verbalnu poruku. Kada menadžer, na primjer, kaže kako „cijeni trud“ zaposlenog, a istovremeno djeluje odsutno i nestrpljivo, poruka gubi kredibilitet.

Zbog toga je važno biti svjesni vlastite neverbalne ekspresije, ali i pažljivo promatrati sugovornika. Iskrena i dosljedna neverbalna komunikacija gradi povjerenje, dok nesklad između riječi i ponašanja može izazvati nesigurnost i sumnju među zaposlenima.ž

Greške u komunikaciji između menadžmenta i zaposlenih mogu ozbiljno ugroziti funkcioniranje tima i stabilnost poslovanja.

Ako želite dugoročni uspjeh, nužno je slušati, komunicirati jasno, dijelite informacije, i prihvaćati povratne reakcije.

 

Manager.ba u suradnji s Avokado.rs

Video
MARIO NENADIĆ, UDRUGA POSLODAVACA FBIH
Parcijalna rješenja ne donose promjene
EMIL BALAVAC, MINSTAR TRGOVINE, TURIZMA I ZAŠTITE OKOLIŠA HNŽ
Prirodni resursi ne smiju biti tu samo za zaradu i masovni turizam
DR. SC. IGOR ŽIVKO
Nameti na plaću su nam daleko veći od onih u okruženju