PODUZETNIŠTVO
Najčešćih 5 grešaka pri pokretanju malog biznisa i kako ih izbjeći
Manager BiH 17 lipnja, 2025

Pokretanje vlastitog biznisa zvuči kao ostvarenje sna – sloboda, fleksibilnost, kreativna kontrola i mogućnost raditi ono što volite. Međutim, prvi mjeseci vođenja malog poduzeća često su sve samo ne jednostavni. Uzbuđenje zbog nove ideje brzo može biti zamijenjeno stresom zbog administracije, pogrešnih odluka, nedostatka prihoda ili loše procjene tržišta. 

 

Mnogi poduzetnici prave slične greške, jer nemaju dovoljno iskustva ili nemaju prave informacije u pravom trenutku. Osvrnimo se na pet najčešćih grešaka koje početnici prave kada počinju vlastiti posao – i na to kako ih izbjeći.

 

Niste se dovoljno informirali o pravno-administrativnim obavezama

Jedna od prvih prepreka s kojom novi poduzetnici suočavaju je neshvaćanje administrativnog aparata. Otvaranje tvrtke nije samo jedan potpis – već čitav niz obaveza koje počinju onog trenutka kada se tvrtka registrira. Većina početnika nije upoznata s razlikama između pravnih oblika (poduzetnik, obrtnik, tvrtka), obvezama prema Poreznoj upravi, rokovima za podnošenje prijava, vođenjem knjiga i načinima obračuna poreza.

Na primjer, mnogi se odluče za paušalno oporezivanje, jer djeluje jednostavno, ali ne znaju kako odmah moraju podnijeti zahtjev za paušalno oporezivanje i kako postoji procedura i rokovi koje ne smiju propustiti.

Upravo zato je najpametnije, već u startu, potražiti stručnu pomoć u otvaranju paušalne tvrtke koju pružaju specijalizirane računovodstvene agencije koje znaju kako vas sigurno uvesti u svijet poduzetništva.

Ako preskočite ovaj korak, kasnije možete doći u situaciju plaćanja kazni zbog kašnjenja, nepravilno vođene dokumentacije ili izgubiti status paušalca bez mogućnosti povratka. Zato je informiranost ključ svega, a kvalitetna suradnja s knjigovođom – vaš prvi i najvažniji poslovni saveznik.

 

Previše ulažete u početku, a nemate testirano tržište

Oduševljenje idejom često zna zamagliti racionalno razmišljanje. Mnogi poduzetnici krenu sa ogromnim ulaganjima u prostor, opremu, ambalažu, brendiranje, pa čak i u zalihe proizvoda – i sve to prije nego što su provjerili želi li tržište uopće ono što nude. Često se potroši kompletan početni kapital, a prodaja još nije ni počela.

Najuspješniji mali biznisi razvijaju se postepeno, uz neprestano testiranje i prilagođavanje.

Prije nego što investirate u tisak tisuću pakiranja, probajte prodati sto komada. Prije nego što zakupite lokal, provjerite možete li testirati proizvod online ili kroz pop-up događaj. Prevelika ulaganja bez validacije proizvoda mogu vas dovesti u financijsku blokadu prije nego dobijete priliku uspjeti.

Početni kapital treba pažljivo rasporediti – dio za operativne troškove, dio za digitalni marketing i najvažnije – dio za krizne situacije. Ako od početka planirate kako sve mora izgledati savršeno, riskirate izgubiti fleksibilnost. Mali biznisi uspijevaju, jer znaju kako se brzo prilagoditi, a ne zato što odmah izgledaju kao velike kompanije.

 

Oslanjate se isključivo na poznanike i obiteljske kupce

U prvim danima poslovanja, oduševljenje okoline može vas zavarati. Prijatelji vas podržavaju, članovi obitelji kupuju proizvode i dijele vaše objave. Djeluje kako ide sve kako treba. Ali istina je kako su to često emocionalne kupovine, a ne validacija tržišta. Kada krug poznanika iscrpite, ostajete bez kupaca – ako nemate razvijenu strategiju kako do njih zaista doći.

Zato ne smijete graditi biznis na pretpostavci kako će vas uvijek netko "znati i preporučiti". Morate osmisliti jasan plan kako doći do ljudi koji vas ne poznaju. Bilo da je to putem SEO optimizacije, društvenih mreža, suradnje s influenserima ili oglašavanja – važno je da vas nepoznata publika pronađe, upozna, i kupi ono što nudite.

Vaš cilj treba biti postati prepoznatljivi izvan kruga poznanika. Samo tako možete graditi održiv i skalabilan posao. Stalni priliv novih kupaca je jedini način kako da mali biznis postane srednji, a jednog dana – možda i veliki.

 

Zanemarujete marketing jer vjerujete kako "proizvod govori sam za sebe"

Čak i kada imate odličan proizvod ili uslugu – bez vidljivosti, kupci neće znati kako postojite. Mnogi poduzetnici se vode logikom kako je kvaliteta dovoljna, kako će ih netko "sam pronaći", i kako se ne žele baviti "agresivnim marketingom". I tu leži jedna od najvećih zabluda. Danas, bez digitalne prisutnosti, gotovo ne postojite.

Marketing ne znači nužno bacanje novca na oglase. To je sustavna komunikacija – kroz sajt, društvene mreže, blog, newsletter, pakiranje proizvoda, korisničku potporu. Marketing je ono što gradi povjerenje prije nego što uopće dođe do kupovine. I upravo zato mora biti dio vaše strategije od samog početka.

Ako vam marketing nije jača strana, angažirajte nekog sa strane makar za osnovnu postavku.

Pripremite set vizuala, opisa, poruka i ponuda. Pratite konkurenciju. Naučite osnovne alate poput Canve, Mailchimpa ili Facebook Ads platforme. Jer i najmanji biznisi danas imaju ogromnu prednost – mogu izravno komunicirati sa kupcima. A to je moć koja se ne smije ignorirati.

 

Nemate jasno definiranu ciljnu grupu

Česta greška kod pokretanja biznisa je pokušaj biti "za svakoga". Prodajemo svima, komuniciramo široko, oglašavamo se bez fokusa. U realnosti, to znači kako zapravo ne govorimo ni s kim konkretno. Svaka dobra poslovna strategija mora početi pitanjem: kome točno pomažem, i koji točno problem rješavam?

Kada znate tko je vaša idealna mušterija – znate kako komunicirati, gdje se oglašavati, koji ton koristiti, koji dizajn primijeniti. Tako ne gubite vrijeme, energiju i proračun na pokušaje "pogađanja" široke publiku. Umjesto toga, gradeći povjerenje kod točno određene skupine ljudi, automatski gradite i stabilnu bazu kupaca.

Nemojte se plašiti suziti fokus – to ne znači kako ćete izgubiti tržište, već ćete konačno početi osvajati pravo tržište za svoj proizvod. Kasnije, kada se pozicionirate, možete proširiti ponudu. Ali u početku – fokus je vaša snaga.

Pokretanje malog biznisa je veliki korak, ali to ne znači kako mora biti skok u nepoznato. Najčešće greške početnika se ponavljaju, jer se vodi više srcem nego glavom – a to često skupo košta. Zato je važno, prije nego što krenete, uložiti vrijeme u pripremu. Konzultirajte se s pravnicima, knjigovođama, marketinškim stručnjacima. Pitajte. Testirajte. Budite spremni mijenjati pristup.

 

Sadržaj nastao suradnjom portala Manager.ba i agencije Avokado

Najnovije vijesti
Video
BERISLAV MARSZALEK, ENTRIO
Treba li slušati podatke ili hunch u trbuhu?
NIHAD HARBAŠ
Mis mo društvo koje sporo reagira na promjene
DARKO PEHAR I ANDRIJA ĆORIĆ
Vinskom cestom Hercegovine