MARKER.HR
Psihologija jednog gumba: zašto ljudi vole stiskati po CTA poljima?
Marker.hr Digitalni marketing 27 rujna, 2017

Sve što radite na svom web shopu baš vam se čini dobro. Em imate dobre fotke, em ste baš dobro opisali te proizvode...

I oni blogovi koje pišete baš su zabavni i rado se čitaju.

No nitko ne živi samo od stavljanja lijepih slikica i pisanja lijepih riječi. Sadržaj koji ste napisali mora na neki način natjerati posjetitelje na akciju. I tu dolazi jedan veliki šareni gumb. Rozi slon u staklarskoj radnji kojeg posjetitelji jednostavno moraju dodirnuti tzv. Call To Action button (CTA).

A koja je tajna uspješnih CTA gumbića? Ona leži u ljudskoj psihi. Kako bi CTA dobro kreirali, trebate razumjeti kako misle posjetitelji.

O kakvom to CTA gumbu pričamo?

CTA je akronim engleskog izraza Call To Action - mogli bi ga prevesti kao poziv na akciju. To je element dizajniran kako bi motivirao posjetitelje na sljedeći korak, onaj kojeg vi želite da učine.

Taj korak ne mora samo biti kupnja određenog proizvoda ili usluge - to može biti:

- ostavljanje komentara
- preuzimanje sadržaja poput e-knjige ili
- pretplata na newsletter.

CTA je, najjednostavnije rečeno, nešto što vaše posjetitelje tjera da učine nešto. Već smo razglabali što su ti čarobni gumbi i kako bi ih trebalo dizajnirati. No ne i o malim procesima u ljudskom mozgu koji se događaju kada se klika.

Danas očekujemo CTA gumbe

Mozak odraslih pun je očekivanja. Kada idemo u kino, bez obzira koje kino, očekujemo odličan zvuk uz sliku na velikom platnu. U restoranu očekujemo dobru uslugu, a u fast foodu brzo posluživanje toplog jela.

Ljudi i od internetskih stranica imaju očekivanja.

Kada prosječni posjetitelj pregledava neku stranicu, a slična je nekoj koju je već vidio i dopala mu se - to očekuje i od nove stranice.

Uz to, posjetitelj je uvijek fokusiran samo na ono što ga zanima. Pa čak i ako sluša glazbu i ako mu je u prostoriji premračno, a pretražuje cipele - glavni fokus je na onome na što se doista fokusirao.

CTA se formira upravo da bi zadovoljio ljudska očekivanja, predviđanja i potrebe.

Ljudska znatiželja, želja koja nas tjera naprijed

“Čudo je da je znatiželja preživjela službeno obrazovanje”, Albert Einstein.
Izreka velikog svjetskog fizičara stara gotovo 100 godina još uvijek je aktualna. Pogotovo ako ste odrasli u hrvatskim školskim klupama gdje se cijeni recitiranje definicija i enciklopedijskih podataka.

Znatiželja je ono radi čega ljudska vrsta raste i razvija se. I zato želimo znati što će se dogoditi kada kliknemo na onaj gumbić “Saznaj što trebaš znati o...” ili “Besplatni kompletni vodič…” ili "Probaj".

Znatiželja je samo jedna od ljudskih karakteristika koja posjetitelje tjera da kliknu na određeni gumb, a druga je mala napetost koja se javlja kada nam se nudi neki sadržaj koji je tu za nas, odmah iza ugla.

To je ono isto kao kada dođete na ljetovanje pa tražite savršenu plažu i samo hodate jer možda je tu baš iza onih oštrih stijena jedna plosnata, veličine vašeg ručnika.

Ljudi žele da ih netko vodi i žele poduzeti dodatne korake. Sve što trebate je malo opisati što ih čeka kada kliknu na taj gumbić i biti malo maštoviti kod pisanja teksta za CTA gumb.

Igranje na kartu iščekivanja: što će biti ako kliknem...

Jedna od ljudskih osobina je iščekivanje nečeg. Ujutro čekamo da nam alarm zvoni, na poslu čekamo da završi radno vrijeme, a kada dođemo kući već mislimo o tome što sve treba pripremiti za sutra.

Ne živimo u iščekivanju svih tih silnih obaveza koje moramo odraditi. S nestrpljenjem iščekujemo onu dugo dogovaranu pivu u petak navečer, godišnji odmor i novu sezonu Igre prijestolja.

Kako bi kreirali iščekivanje kroz svoj marketing, potrebno je prvo ispričati priču kroz koju se posjetitelji mogu povezati s uslugama ili proizvodima.

I na kraju ponudite rješenje - CTA gumb, mjesto na kojem se nalazi rješenje za probleme.

Nešto besplatno kada klikneš na gumb

Kada čujete kako netko u svojem copyju na internetu koristi riječ besplatno to vam se čini jeftinim trikom. Nešto u stilu onih clickbaitova i stilu Topshop reklama.

I mi imamo taj osjećaj, ali naši blogovi koji sadrže riječ besplatno u naslovu u pravilu su uvijek čitaniji od onih bez te čarobne riječi.

Pa tako je i s CTA gumbom. CTA u kojem se za zamjenu za pretplatu na email nudi besplatni e-book ili popust pri sljedećoj kupnji - bolje djeluju na konverziju.

Svi ljudi vole dobiti nešto besplatno, oni od 0 do 99 godina.

Osjećaj za umjerenost

Čest, ajde nazovimo to problem, koji se u našem content teamu javlja s klijentima je uvjeravanje kako njihov blog nije promotivni tekst u novinama.

Ponekad ih je teško uvjeriti, a mogli bi reći i nemoguće, u to da blog nije top shop prodaja.

U takvim slučajevima blog izgleda poput reklamnog letka, a natrpan je CTA gumbima koji vrište.

A ljudi koji su kliknuli na neki članak žele nešto saznati, a ne samo biti bombardirani porukama “KUPI SAD”.

Naravno, nije ni dobro CTA negdje sakriti i očekivati od njega da će tako nevidljiv doista polučiti uspjeh.

Strah od propuštanja prilike

Sjećate se onog osjećaja kada ste bili u srednjoj i “svi” su išli van taj vikend, a vi niste mogli jer ste morali na neko obiteljsko okupljanje.

I tada se javlja taj osjećaj da ste nešto propustili, u srednjoškolskom smislu - zabavili se, našli dečka/curu i skupili nove anegdote za prepričavanje za sljedeći tjedan.

Uglavnom, u našem je umu uvijek negdje skrivena misao da nešto propuštamo.

Što je super stvar za marketinško-prodajne trikove.

Kada imate prostora za limitirane ponude kroz svoje CTA gumbe koristite riječi i fraze kao:

- Ograničena količina dostupna
- Ponuda vrijedi 48 sati - možete dodati i ikonicu sat
- Naruči još danas
- Ponuda vrijedi do 30.9. ili 1.11.

Ništa bez psihologije boja

Boje nisu samo tu da se ne obučemo kao klaun kada izađemo na ulicu. One utječu na ljudske akcije. I o tome hoće li ili neće ti isti ljudi kliknuti na određeni gumb.

Zato je važno odabrati pravu boju s kojim ćete ih pozvati na akciju. Važno je i odrediti “tuče” li se boja gumba s pozadinom.

Mali zaključak o CTA gumbima

Gumbe trebate znati koristiti i upotrebljavajte ih pametno. Mjerite koliko ljudi na njih klikaju, prava vrijednost uvijek je vidljiva na rezultatima.

Ako zapnete, javite nam se u Marker - mi volimo manipulirati gumbićima.

Ivica Kruhek

Autor opis: 
Direktor je tvrtke Marker, i više od 12 godina pomaže tvrtkama da uz digitalne kanale dođu do ostvarenja poslovnih ciljeva. Znanje i iskustvo koristi za izradu web projekata, planiranje digitalnih strategija i izradu koncepata za e-commerce.
Slika autora: 
O Autoru
Marker.hr
Video
ALISA GEKIĆ, LINK
LiNK je kreirao više od 4.000 radnih mjesta
"IMAM IDEJU" - MARIJA ĆEŠKIĆ
Coralov "Marshal plan" i branding Hercegovine mogu biti rješenje
IVICA JAKIĆ
Od fotografa glazbenih zvijezda do vizionara goriva budućnosti
Savjeti