Novogodišnja histerija i jurnjava za darovima u punom su zamahu. Neki će u tome uživati, neki neće. Sve veći broj ljudi rado bi veliki dio tog procesa prepustili umjetnoj inteligenciji.
Chatbotovi nude osobnog kupca za gotovo sve. Tijekom ove blagdanske sezone oko dvije trećine potrošača u bogatim zemljama (i pet šestina onih u dobi od 18 do 24 godine) planira koristiti AI pri kupnji, pokazuje istraživanje tvrtke Shopify.
Studija konzultantske kuće McKinsey otkrila je kako su savjeti za kupnju druga najčešća primjena generativne umjetne inteligencije nalik ChatGPT-u u Sjedinjenim Američkim Državama.
Potrošači mogu čak i kupovati izravno putem chatbota. Do 2030. godine McKinsey procjenjuje kako će se 3 do 5 bilijuna dolara kupnje diljem svijeta obavljati putem takvih "agenata".
Maloprodajna industrija pred velikim previranjem
Tvrtke koje se bave umjetnom inteligencijom klade se kako će njihova tehnologija utjecati na kupnju jednako snažno kao što je to učinila e-trgovina.
Iako je OpenAI smanjio napore oko integracije oglasa u ChatGPT, sklopio je ugovore s Etsyjem i Shopifyjem kako bi trgovcima omogućio prodaju robe putem njihova chatbota uz naknadu.
Google, čija je tražilica dugo bila polazišna točka za mnoge kupce, također promatra tržište takozvane agentske trgovine. Korisnici u SAD-u mogu koristiti njegove AI alate za pozivanje trgovina radi provjere zaliha, praćenja cijena proizvoda i obavljanja pojedinih kupnji kada se pojave povoljne ponude.
Ni maloprodajni trgovci ne stoje prekriženih ruku. Mnoge internetske trgovine nisu sklone postaviti AI agenta između njih i njihovih kupaca.
Amazon, najveća svjetska internetska trgovina, koja oko desetinu svojih prihoda ostvaruje od oglašavanja, želi zadržati kupce na vlastitoj internetskoj stranici. Blokirao je OpenAI-jeve pretraživače u prikupljanju informacija o proizvodima i tuži Perplexity, tvrdeći kako se njihov AI agent Comet "šeće" Amazonovom stranicom prerušen u čovjeka. Perplexity odbacuje optužbe.
Drugi su otvoreniji. U listopadu je Walmart, dugogodišnji Amazonov rival, objavio kako će njegovi proizvodi uskoro biti dostupni za kupnju izravno putem ChatGPT-a. Takve ponude mogu pomoći maloprodajnim trgovcima u dosezanju kupaca do kojih inače ne bi došli.
Analitičari banke Mizuho procjenjuju kako 4 posto posjeta Walmartovoj internetskoj stranici dolazi putem preporuka, pri čemu ChatGPT osigurava trećinu tog prometa.
Je li odzvonilo fizičkim trgovinama?
Julie Bornstein, osnivačica Daydreama, AI alata za kupnju modne odjeće, ističe kako su chatbotovi korisniji pri pretraživanju nekih proizvoda nego drugih.
Najbolje funkcioniraju kada proizvodi imaju jasne, usporedive specifikacije - primjerice usisavači, kod kojih trgovci navode težinu i snagu. Korisni su i za proizvode koji uključuju kombinaciju specifikacija i osobnih preferencija, poput kozmetike. No u izrazito osobnim područjima, kao što je moda, većina ima poteškoća.
"Kategorije temeljene na ukusu potpuno su drukčije", rekla je Bornstein za Economist. "Ne radi se o specifikacijama proizvoda. Radi se o osjećaju proizvoda"
Koliko će potrošači s entuzijazmom prihvatiti umjetnu inteligenciju u kupnji može ovisiti i o tome u kojoj će se mjeri proizvođači chatbota okrenuti oglasima radi ostvarivanja prihoda.
U međuvremenu brendovi intenzivno traže druge načine kako uvjeriti chatbotove da preporučuju njihove proizvode.
Iznenađujuća posljedica svega toga mogla bi biti da, kako umjetna inteligencija preokreće internetsku kupnju, fizičke trgovine ponovno dobivaju na važnosti.
Kako se pregledavanje ponude udaljava od internetskih stranica samih trgovaca i brendova, prodavaonice s upečatljivim izlozima i šarmantnim prodavačima pružit će tvrtkama još jedan način oblikovanja vlastite percepcije.
Tri četvrtine ispitanika u ovogodišnjem Shopifyjevom istraživanju reklo je kako cijene ljudsku interakciju pri kupnji, u odnosu na nešto više od polovice u 2024. godini. Mnogi kupci i dalje žele dodirnuti i osjetiti određene proizvode, poput odjeće.
Bonitet.com | Manager.ba














