Možda AI štedi vrijeme u nekim marginalnim zadacima, ali, zasad, ne mijenja način na koji mala poduzeća posluju.
Prije nešto više od godinu dana, Američka gospodarska komora signalizirala je kako je revolucija umjetne inteligencije već počela. Studija njenog Tehnološkog centra za angažman pokazala je kako 98% malih poduzeća već koristi umjetnu inteligenciju.
"Mala poduzeća koja se potpuno posvete usvajanju AI-a i drugih novih tehnologija rastu, natječu se i postižu uspjeh u većem opsegu", rekao je Jordan Crenshaw, potpredsjednik Komore. Prema njegovim riječima, AI je malim tvrtkama omogućavao "udariti iznad svoje kategorije“.
Kada bi to sve bilo istina, mogli bi očekivati kako mala poduzeća danas izgledaju posve drukčije. No, to nije ono što kažu njihovi lideri. Razgovori s trojicom vlasnika poduzeća sugeriraju puno skromniju sliku. Oni koriste AI, ali uglavnom kada dolazi ugrađen u softver koji već koriste. A kada ga koriste izravno, to je ponajviše kao brži način pretraživanja interneta.
Rand Larsen (29) vodi Scalepath, tvrtku koja gradi peer grupe kako bi vlasnici malih poduzeća učili jedni od drugih. Kaže kako malo tko od njegovih članova samostalno gradi alate pomoću AI-a. Većina AI-a koji koriste nevidljiv je, ugrađen u softver koji već plaćaju.
tvrtka za čišćenje, članica Scalepatha, koristi AI alat za radne tokove kako bi preusmjerio Google recenzije u ChatGPT, koji zatim sastavlja odgovore i automatski ih objavljuje. Larsen kaže kako tvrtki to uštedi oko 20 minuta dnevno. Nije beznačajno, ali teško je riječ o revolucionarnom napretku. Druga tvrtka koristi softver za troškove koji skenira račune i automatski ih kategorizira.
Larsen kaže kako ovakvi alati štede vrijeme, često sat ili manje dnevno, ali još uvijek zahtijevaju ljudski nadzor. Ambiciozniji pokušaji, poput korištenja AI-a za analizu poreznih prijava ili poslovnih dokumenata, obično ne izdrže detaljnu provjeru. "Jednostavno još nije na toj razini", kaže Larsen. "Još uvijek morate provjeravati njegov rad."
I sam je to iskusio. U Scalepathu je koristio Replit, AI alat za kodiranje, kako bi izgradio novu web stranicu i back-end sustav za uslugu koja povezuje vlasnike poduzeća s mentorima. Uštedio je tisuće dolara troškova razvoja. No i tada je, kaže, bio potreban ljudski nadzor kako bi se ispravili sigurnosni propusti i doradio dizajn. Jedino gdje vidi široku izravnu upotrebu alata poput ChatGPT-a jest kao zamjenu za Google pretragu.
Alex Jones uočio je isti obrazac.
Jones (42) vodi iRepairBermuda, servis i maloprodaju elektronike s 12 zaposlenih u Hamiltonu na Bermudama, koji je kupio 2015. godine. Jones koristi AI za pisanje malih internih softverskih alata. Jedan od njih je jednostavna aplikacija za produktivnost koja prati zadatke i vrijeme utrošeno na njih. Postoji mnogo aplikacija koje rade istu stvar i mogao bi ih jednostavno kupiti, ali Jones je želio prilagoditi vlastitu.
Mala poduzeća koja on poznaje koriste AI "kao Google pretragu na steroidima". Pravi skok u produktivnosti, kaže, bio je skroman. Misli kako će se tehnologija nastaviti razvijati, ali sumnja kako će izazvati gospodarsku transformaciju. "Vjerojatno će samo povećavati produktivnost za nekoliko posto godišnje“, kaže Jones.
Ta skepsa ipak nije spriječila druge eksperimentirati.
U Flagstaffu u Arizoni, Fady Ebeid otkrio je kako je AI koristan za ubrzavanje rutinskih zadataka, iako nije preoblikovao njegovu tvrtku. Ebeid od 2022. vodi Pinnacle Building Services, tvrtku za komercijalno čišćenje s oko 70 zaposlenih. Koristi alat Invideo za pretvaranje pisanih priručnika za obuku u kratke instruktivne videozapise. Kaže kako mlađi zaposlenici tako lakše usvajaju informacije. Izrada jednog videa traje oko deset minuta.
Testira i Clay, alat za istraživanje prodajnih leadova, a potiče i svoj prodajni tim koristiti ChatGPT za brže sastavljanje ponuda. AI je ubrzao neke zadatke, ali nije promijenio prirodu poslovanja. "Pomaže", kaže on, "ali se naše poslovanje nije potpuno promijenilo.“
Za sada, velika obećanja oko AI-a nisu stigla na glavnu ulicu. Većina malih poduzeća koristi ga samo ondje gdje je već ugrađen u alate na koje se oslanjaju ili kao brži način pronalaženja informacija. Široka uporaba alata poput ChatGPT-a, zajedno s Googleovim AI pregledima, vlasnicima pomaže brzo doći do odgovora, ali to je dvosjekli mač: postao je standardan potez gotovo svih, preusmjeravajući promet s web stranica, uključujući i njihovih, dok se ljudi okreću AI-generiranim sažecima umjesto pretraživanju interneta. AI zasad štedi vrijeme na nekim marginalnim zadacima, ali ne redefinira način na koji mala poduzeća posluju.
Izvor: Forbes
Prijevod i obrada: Manager.ba














