ČUVAJ SE AUTOGOLA
Mostaru se dogodila "Nova godina", je li ju iskoristio?
Bojan Šunjić 08 siječnja, 2024

Dobra posjećenost Mostaru za doček Nove godine mogla se naslutiti. Internetski prodajni kanali cijene smještaja dizali i za čak 200% više od cijena u srcu sezone. No, je li smisao turizma samo u dobroj posjećenosti? 

 

Piše: Bojan Šunjić, Manager.ba

 

Lokalne vlasti hvale se posjećenošću i brojkama dočeka Nove godine u Mostaru. Neki spominju dva ili tri, neki sedam ili osam desetaka tisuća, ali svi se slažu - nikada više gostiju u Gradu i nikada više ljudi na javnom dočeku. 

Dobre brojke mogle su se naslutiti i prije same Nove godine.

 

Ulaganja u infrastrukturu i sadržaje

Internetski kanali prodaje smještaja poput Booking.com-a ili Air-bnba, posljednjih su godina donijeli ono što je mostarskom turizmu oduvijek nedostajalo - smještajne kapacitete. Ponuda turističkih "kreveta" prije pet godina i danas jednostavno je neusporediva.

U međuvremenu, Mostar je spoznao, i počeo ubirati plodove dodatnih turističkih sadržaja onima od prelaska preko Staroga mosta ili skokova sa njega. Osim bižuterije iz uvoza, u staroj gradskoj jezgri turisti sada mogu naći više razloga za potrošiti novac. Hercegovačke proizvode, sve kvalitetniju gastronomsku ponudu - od lokalne hrane do sve boljih hercegovačkih vina. Pojavila su se nova odredišta u i uokolo grada od Parka Fortica do ferrata po okolnim brdima. Blagaj je postao sve bliži Gradu.

Ulagalo se i u vidljivu i nevidljivu infrastrukturu. Osim, novih malih privatnih hotela, Mostar pass-a i vinjeta za autobuse, počelo se s naplaćivanjem parkinga. U skoro svakoj trgovini i skoro svakom restoranu može se platiti karticom. Putnici s električnim automobilima imaju gdje napuniti svoja vozila. Benzinske crpke sve su opskrbljenije.

Plodovi svih tih promjena vidljivi su bili i ljetos, u srcu sezone. Nedostajao je, priželjkivao se, čekao se njen nastavak. 

 

Cijene šokirale domaćine, turiste očigledno nisu

Gradske su vlasti razvidno pripremale adventske događaje i Novu godinu ne samo kao sadržaj za lokalni puk, nego sadržaj za turiste. Nisu skrivali kako očekuju turistički odmak ove godine.

Grad je odriješio kesu i osigurao atraktivnog izvođača. Organiziran je adventski festival za zagrijavanje. I dogodilo se.

Već u studenome, nakon objave zabavljača na dočeku, smještajni kapaciteti počeli su primati rezervacije. Toliko naglo i masovno da su internetski prodajni kanali cijene smještaja dizali i za čak 200% više od cijena u srcu sezone. Cijena najma dvokrevetne sobe s kupatilom bez doručka u privatnom smještaju prodavala se početkom prosinca za više od 100 eura po noći. Sve je prodano.

 

Došla je "očekivana" i donijela...

Već u petak počeli su masovno pristizati gosti, turisti, ponajviše iz susjedstva, iz pečalbe, pa onda i Bosne i Hercegovine. U subotu je većina već stigla i smjestila se. Grad je vjerojatno oborio rekord dnevnog prometa u ugostiteljstvu. Nedjelja je već najavila probleme.

Većina restorana u Mostaru nije radila na Staru godinu. Trgovine nisu radile jer ne smiju nedjeljom. Nisu radile ni pekare. Ako već nisu ponijeli hranu sa sobom, turisti su bili u problemu. Teško kako bi kapaciteti adventskog festivala sami mogli nahraniti spomenute desetke tisuća ljudi.

Ali... ma tko te pita za pristojan obrok na Staru godinu bitan je provod, pozitivna energija i veselje. I dogodilo se. Ogromna količina pozitivne energije osjetila se te noći. Na sve strane.

 

Došao je i "dan poslije"

I dok su se, ne baš naspavani, mnogi i mamurni, i Mostarci i gosti, u ponedjeljak ujutro budili iz veseloga sna, dočekao ih je neočekivan uteg. Restorani u Mostaru mahom nisu radili. Većina Ćevabdžinica, buregdžinica, fast foodova... nisu radili. Trgovine nisu radile. Na benzinskim se crpkama čekalo u dugim redovima. Ne za gorivo nego komadić bilo kakve hrane ako se ikako može naći.

U tri neradna dana, od nedjelje do srijede, stotine tisuća lokalnih specijaliteta, porcija ćevapčića, pita, boca vina, sokova... ostali su neprodani. Ako izuzmemo kućice i ugostitelje na adventskom festivalu i iznajmljivače smještaja, silni "doprinos gospodarstvu Mostara", kako su se hvalili iz Gradske uprave, događao se izgleda samo do subote uvečer. U nedjelju, ponedjeljak i utorak većina ga nije ni vidjela ni osjetila.

Pesimisti se, s pravom, pitaju je li Mostar propustio dočekom nove godine "doprinijeti gospodarstvu" znatno više? Je li se mogla izbjeći neradna nedjelja i Mostar, poput Splita, proglasiti neradne dane festivalskim danima bez zabrane rada pojedinim trgovinama?  

Optimisti, i oni s pravom, razmišljaju kako Stara godina ne pada na "zabranjenu" nedjelju baš često. 

 

Ove se godine Nova godina dogodila Mostaru. Donijela je dosta veseloga i dobroga, nekima i "doprinijela". Za one kojima nije, za one koji žele "doprinijeti" i ostalima ostaje punih dvanaest mjeseci za pripremu slijedeće. Svaki gost koji je ove godine bio u Mostaru postat će trajno vrijedan samo ako se vrati i iduće. Na Gradu je, boljom ga pripremom i dozvati.

 

Manager.ba

O Autoru
Bojan Šunjić
Video
Željko Kiauta, poduzetnik iz Francuske
Od nogometnih škola Veleža i Lyona do platforme Sportiw
DAVORIN VIDAČKOVIĆ, GUMA M
Izazov je i užitak voditi tvrtku simbol automobilske branše
IVICA SIVRIĆ, REDAH
Javni sektor je često u sukobu umjesto u partnerstvu s privatnim