AKIN BAKI
Ne volimo online prodaju: Jedinstveni, ručno rađeni tepisi moraju se osjetiti "pod rukom"
Manager.ba BiH 06 lipnja, 2018

Gost Kluba menadžera je Akin Baki, generalni direktor Carpet Centra (Čapljina Tepih) u Čapljini. 

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

Akın Baki je rođen u Istanbulu 1969. godine. Osnovnu i srednju školu je završio u Njemačkoj, nakon čega se seli u Istanbul gdje na sveučilištu studira elektrotehniku. 

"Nakon 1983. godine, moj otac Halim i ja, kao profesiju smo odabrali ručnu izradu tepiha. Otac je bio moj učitelj za posao. Tijekom tih godina, u isto vrijeme sam i radio i studirao. Od tada, ovaj posao radim sa puno volje, snage i strasti", ističe na početku razgovora Akin Baki koji od 1993. godine radi u istoj tvrtki, a zadnjih deset godina obnaša i funkciju generalnog direktora. 

"Tepih Centar, poznat kao Čapljina Tepih, otvoren je u veljači 2018. godine i iskazao se kao lider u prodaji tepiha. Od tada ovaj Centar predstavlja i prodaje ručno izrađene tepiha gostima iz različitih zemalja svijeta. Naša tvrtka je međunarodna, a ljudi koji ovdje rade imaju različite kulturološke pozadine. Obim posla i broj zaposlenika ovisi od sezone. U listopadu očekujemo da će 100 ljudi raditi za Carpet Centar", kazao je Baki te dodao da su pri traženju lokacije za izgradnju detaljno pregledali turističku ponudu. "Vidjeli smo veliki potencijal u jadranskoj regiji (Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Crna Gora) za zimski turizam, pod kojim smatram tjedne autobusne obilaske od listopada do travnja, a koji uključuju kupovinu ručno izrađenih tepiha, nakita i kože. Ovo je raskrižje turističkih središta sa multikulturalnom pozadinom, tako da je Čapljina prikladno mjesto za prezentaciju naših ručno izrađenih tepiha."

Obzirom da je riječ o ručnom radu, svaki primjerak tepiha je unikatan, dakle ne mogu se naći dva ista. Koliko kupci cijene i prepoznaju ljepotu unikatnih proizvoda? O kakvim cijenama tepiha je riječ? Jesu li prilagođene „džepu“ bh. građana?

Kada uzmemo u obzir ručnu izradu tepiha, moramo ih doživjeti kao jedinstvene umjetničke komade. Vidim da većina naših gostiju cijeni tu ljepotu. Svi su sagovi ručno izrađeni i cijena se može razlikovati ovisno o veličini, materijalu, vrsti dizajna, finoći itd. Čvrsto vjerujem da uvijek postoji lijep, jedinstven, ručno izrađen tepih za svaku razinu proračuna. Kupac može odabrati tepih za razumnu cijenu, ili se pak odlučiti za prestižne predmete od svile. Ukratko, postoji tepih za 100 KM, ali možete pronaći i one od 100.000 KM.

Koji materijali i motivi se koriste pri izradi tepiha?

Ručno rađeni tepisi napravljeni su od vune, pamuka ili svile. Četiri glavne kategorije materijala su: vuna na vuni, vuna na pamuku, mercerizirani pamuk na pamuku i svila na svili.
Prva riječ opisuje materijal čvorova, a druga riječ materijal postava. Dizajni na tepisima su multikulturalni. U našoj zbirci tepiha možete pronaći određene dizajne iz svih zemalja tkanja (Turska, Iran, Azerbejdžan, Armenija, Kavkaz, Pakistan, Afganistan, Indija, Kina, Kazahstan, Uzbekistan, Kirgistan...). 

Vaši šareni tepisi kupuju se diljem svijeta. Naime, rade se po narudžbi i dostavljaju na adrese po cijelom svijetu. Imate li i online prodaju?

Ne volimo online prodaju. Možda je naš pristup malo tradicionalan, ali mi radije uživo komuniciramo s našim gostima koji nas posjećuju, te učimo ručnoj, tradicionalnoj izradi tepiha. Ručni tepisi doista su komad umjetnosti i ne mogu se razumjeti s računala ili mobilnog zaslona. Potičemo ljude da šarenu zbirku vide vlastitim očima, dodirnu materijal i „osjete“ tepih prije same narudžbe. Dakle, to je jedinstven osjećaj i vizualizacija u isto vrijeme.

U pitanju je spoj modernog i tradicionalnog? Koji trendovi trenutno vladaju na tržištu tepiha?

Minimalizam i jednostavniji dizajn su moderniji. Naši omiljeni su šareni Azeri tepisi i pojednostavljene suvremene verzije dizajna turske Sivas Zare.

Obzirom na minimalizam u uređenju interijera, sve je više primjera stambenih prostora koji i ne planiraju postavku i kupnju tepiha. Osjeti li se taj trend uređenja i u vašem slučaju ili…? Koji narodi ipak najviše koriste i njeguju „kulturu“ korištenja tepiha?

Društvena struktura 21. stoljeća omogućuje ljudima da žive sami ili u manjim skupinama. Pred kupcima je zaista veliki izbor i preplavljeni su audiovizualnim informacijama iz svih krajeva svijeta, stoga ljudi traže jednostavniji dizajn kako bi "odmorili oči". Osobe koje žive u jednoj ili dvije sobe, ili ljudi koji se vole družiti izvan svog doma imaju tendenciju da odaberu manje tepiha. Takvoj vrsti ljudi tradicionalni motivi nisu dominantni, već komplementarni vizualni elementi u dizajnu. S druge strane, postoje osobe koje više vremena vole provoditi kod kuće ili u većem društvu i u većim dnevnim boravcima. Oni imaju tendenciju odabira velikih tepiha. 

Svoj posao u BiH ste povezali s turizmom i sve većim brojem znatiželjnih ljudi koji dolaze u Čapljinu ili kroz nju prolaze na putovanju. Da li je to neka namjerna poveznica ili je zapravo slučajno došlo kao prodajna povlastica?

Kao što sam spomenuo, izabrali smo Čapljinu zbog jedinstvene lokacije među turističkim središtima kao što su: Zadar, Split, Makarska, Međugorje, Kravice, Mostar, Počitelj, Dubrovnik, Kotor, Budva, Tivat. Nadalje, volimo Bosnu i Hercegovinu zbog kulturne, etničke i vjerske raznolikosti. Ova bogata i raznovrsna pozadina kompatibilna je s porukom svjetske kulture tkanja.

Imate li zvaničan broj osoba (žena) u svijetu koje rade na izradi ovih tepiha? Koliko vremena je potrebno da izradu jednog tepiha prosječne veličine, obzirom da je u pitanju ručni rad?

Nemamo točan broj tkalaca. Izrada kvalitetnog tepiha od vune traje otprilike tri mjeseca za svaki metar kvadratni, dok tkanje kvalitetnog, svilenog tepiha traje oko godinu dana za svaki metar kvadratni. Međutim, ti vremenski okviri nisu precizni zbog prirode tkanja tepiha. Tkalac može završiti isti tepih u tri tjedna ili tri mjeseca, ovisno koliko je sati tkanja učinjeno svaki dan. Moramo imati i na umu da ovo nije puno radno vrijeme. Također, postoji i pitanje „finih detalja“. Rad se izračunava prema broju čvorova na tepihu. Broj čvorova na cm2 izravno utječe na vremenski okvir. Zbog toga on ovisi o različitim čimbenicima, što detaljno objašnjavamo našim gostima u Čapljini. 

Za svoj rad Carpet Centar je dobio i niz nagrada. Spomenite neke… 

Dio naše zbirke tepiha dolazi od kvalitetnih marki uglednih obitelji. Te robne marke su Özipek, Çınar i Han. Poznate su širom svijeta i često dobivaju nagrade za svoje jedinstvene dizajne. Najpoznatija od tih nagrada je američka nagrada Magnificent Carpet Awards.

Za još jedan unikatni segment u poslovanju uvršteni ste u Guinessovu knjigu rekorda. 

U to vrijeme, najfiniji, svjetski svileni tepisi utkani u našim radionicama bili su 24x24 = 576 čvorova po četvornom centimetru i upisali su se u Guinnessovu knjigu rekorda 1993. godine. Danas se ovaj segment odnosi na dimenzije 50x50 = 2500 čvorova po kvadratnom centimetru, pokazujući doseg najfinijeg ručno izrađenog tepiha.

Djelatnici Čapljina Tepiha već imaju plaćene obuke za učenje njemačkog jezika koji će svakako olakšati komunikaciju sa kupcima i turistima. Koje još pogodnosti uposlenicima nudi ova kompanija?

Naši zaposlenici imaju koristi od ugodnog i motivirajućeg radnog okruženja. Svaki zaposlenik u ovom Centru se poštuje. Svakog jutra se rukujemo i jedni drugima poželimo dobar dan. 

Drugo, naši zaposlenici imaju koristi i od međunarodnog okruženja u kojem rade. Imaju priliku komunicirati s gostima iz cijelog svijeta. U proljeće smo imali i veliki broj gostiju iz skandinavskih zemalja kao što su Norveška, Švedska, Finska, Danska… Svaki od naših zaposlenika, posebno onih u prodajnom timu, može unaprijediti vještine stranog jezika. Potičemo ih da govore engleski, njemački, francuski, talijanski, španjolski. U narednoj godini očekujemo veći broj njemačkih kupaca, stoga redovito nudimo nastavu njemačkog jezika.

Treće, u Čapljina Tepihu cijenimo rad, disciplinu, prezentacijske vještine, dobre ljudske odnose i tečnost stranih jezika. Naši zaposlenici uvijek imaju priliku unaprijediti poslovanje Centra, te tako povećati plaće ili dobiti godišnje bonuse. Osim toga, mogu razviti i svoje prezentacijske vještine i tako postati viši predavači ili viši prodavači. U konačnici, naši zaposlenici mogu naučiti i više o kulturi tkanja. Tu imamo i mnogo povijesnih knjiga i kataloga o ručno izrađenim tepisima i njihovom porijeklu. Učenje se ovdje uvijek potiče.

Sve ovo je svakako u službi izgradnje i promocije još jednog bh. brenda. Kakvi su dojmovi i reakcije domaćih ljudi?

Mještani podržavaju rad Carpet Centra i vrlo smo zahvalni na tome što su nas prihvatili. Također, poštujemo svaku etničku pripadnost i religiju. Usredotočeni smo na privlačenje što više gostiju u naš Centar. Sretni smo što možemo biti dio ove zajednice. Nadamo se da će naš rad unaprijediti lokalno gospodarstvo na dobrobit mnogih ljudi. Spomenuo bih i da imamo odličnu suradnju sa lokalnim partnerima (turističke agencije, hoteli, rent-a-car itd.). Ponosni smo na partnerske odnose ne samo u Bosni i Hercegovini, nego i u Hrvatskoj i Crnoj Gori.

Ova kompanija se povezala i sa Regionalnom razvojnom agencijom za ekonomski razvoj Redah Mostar, s kojom ćete realizirati projekt za žene s ovog područja koje će se uključiti u aktivnu izradu ručno rađenih tepiha. Kažite nešto više o ovom projektu koji će se s vremenom razgranati i na šire područje. Kolika će biti njihova ekonomska korist od ovog projekta?

Trenutno, naša zbirka je izrađena od tepiha iz cijelog svijeta. Međutim, za poticanje ove tradicije na lokalnoj razini, razmišljamo o pokretanju društvenog projekta. Ako uspijemo, želimo postaviti atelje s tkalačkim stanovima i u Čapljinu dovesti dizajnericu. Na taj način možemo prenijeti znanje o tkanju tepiha lokalnim ljudima koji žele raditi s nepunim radnim vremenom i izraditi vlastite tepihe. U budućnosti, kada završimo s obukom, tkanje možemo instalirati i u kućama. Na taj način radnice mogu raditi koliko god žele i doprinositi vlastitom domaćinstvu. Vjerujemo da bi ovaj projekt bio koristan, posebno za žene s djecom.

Jedan od narednih, već zacrtanih planova je i gradnja velike, poslovne zgrade u Budvi, u okviru koje će biti smještena i zlatara, te prodaja raznih predmeta od kože. 

Kao što sam spomenuo, moramo razvijati turistički shopping u zimskom turizmu. Radimo na tome da do listopada imamo spreman nakit i proizvode od kože za zimski turizam 2018/2019. U planu je otvaranje centra u Crnoj Gori, između Budve i Tivta.

Plan je da po završetku ovog projekta (1. listopada) bude zaposleno 130 ljudi. Tko će imati prednost pri apliciranju?

Vidim da ljudi s određenim kvalitetama imaju i bolje šanse za zapošljavanje: poznavanje drugih kultura, pozitivan stav, poznavanje stranih jezika (naročito njemački jezik), otvorenost, radna disciplina, volja za učenjem, rad u timu, prezentacijske vještine...

Obzirom da dolazite iz Turske gdje je kultura „cjenkanja“ nadaleko poznata, a u tom podneblju i vrlo poželjna, dozvoljavate li takav odnos prodavač- kupac i kod nas ili…?

Ovdje je okruženje drugačije. Kada turisti dođu u Tursku, po definiciji znaju da je moguće napraviti dobar posao i određeni postotak od početne cijene. Cjenkanje je prihvaćeno širom svijeta kao dio turske kulture. Međutim, u BiH smo mnogo jasniji sa cijenama. Pregovori su nešto stroži i naši gosti su općenito uvjereni da je početna cijena i prava vrijednost.

Koja bi bila Vaša definicija uspješnog menadžera?

Čvrsto vjerujem da su vještine slušanja, sposobnost empatije i emocionalne inteligencije ključni elementi za uspješnog menadžera. S godinama iskustva došao sam do zaključka da je najvažniji alat uspješnog menadžera - slušanje. Štoviše, menadžer u 21. stoljeću bi trebao biti učitelj i student u isto vrijeme. Dobar menadžer uvijek može naučiti nešto od bilo koga. Korisno znanje može poteći od nekoga tko ima iskustvo ili nekoga tko ima 20 godina. Sve u svemu, vjerujem da je pozitivna ljudska povezanost ključ za stvaranje motivirajućeg i mirnog radnog okruženja, te da na kraju donosi uspjeh u poslovanju.