DRAGO GVERIĆ
NE TREBA ODUSTATI "NA PRVU": Od početka rada ICBL-a pokrenuto 40 poduzeća s više od 260 djelatnika
Manager.ba BiH 25 srpnja, 2018

Gost Kluba menadžera je Drago Gverić, direktor Inovacionog centra Banja Luka (ICBL)

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

Inovacioni centar Banja Luka je osnovan 2010., a s radom počeo 2011. godine.

Nastao je kao bilateralni projekat vlade Norveške i Republike Srpske, tj. kao pokazni projekat - da li startup zajednici jedan poslovni inkubator i centar za neformalnu edukaciju može biti od pomoći.

Od 2012. nastavlja raditi kao fondacija, obzirom da je potvrdio rezultate, isključivo od strane lokalnih osnivača (Ministarstvo nauke i tehnologije, Univerzitet u Banjoj Luci, Univerzitet Istočno Sarajevo, Grad Banja Luka i Agencija za mala i srednja preduzeća). 

 

 

Koje usluge pruža Inovacioni centar BL?

 

Naš cilj je da pomognemo uspostavu visokotehnoloških preduzeća ili starupa u RS-u, nivo samozapošljavanja i zapošljavanja u drugim firmama. Do sada imamo tri glavne komponente.

Poslovni inkubator, po modelu standardnih inkubatora iz zapadnih zemalja.

Koristili smo norveški model, prilagođen našem području, u kombinaciji sa iskustvima iz Austrije, Hrvatske...

Tu za cilj imamo da se registruje što više uspješnih preduzeća koja krenu od inovacije ili ideje na papiru ili u glavi, i da dođu do uspješne firme.

Kad se prijave i registruju kao preduzeća, ukoliko budu odabrani, kod nas mogu ostati u periodu do tri godine.

Nudimo im povlaštene uslove, gdje u prvoj godini ne plaćaju zakupninu i nabavku osnovnih sredstava.

 

 

Na raspolaganje dajemo opremu za rad...

 

U drugoj i trećoj godini počinju plaćati dio koji se skuplja u revolving fond a koji se dalje koristi za nove koji dođu u prvu godinu.

Glavni dio operativnih troškova dobijamo redovno od Ministarstva nauke i tehnologije u cilju da se inovativnim startupima u prvoj godini olakša poslovanje.

Od 2011. do sada imali smo oko 210 prijavljenih poslovnih ideja, od kojih je 75 ušlo u razradu. Od tih 75 nastalo je 40 preduzeća koja su zaposlila nešto više od 260 radnika.

38 ih uspješno posluje, jedna se zatvorila, a jedna je spojena s drugom firmom. 

Također, imamo i centar za neformalnu edukaciju, gdje nam je cilj da ljudima pružimo nedostajuća znanja i vještine da budu konkurentni na tržištu rada.

 

                                                                                                                                                                                                                                         Sastanak EUNORS konzorcija

 

Više od 2000 polaznika na različitim obukama

 

Obuke su u zadnje tri godine postale fokusirane na IT i IT development, zato što su oni najtraženiji na tržištu rada. 

Treći dio ICBL-a je strateško planiranje u koji je uključen i projektni menadžment, koji obuhvata apliciranje projekata za potrebe razvoja startup zajednice, projekata za povezivanje firmi i apliciranje projekata u korist naših firmi (ako one nisu u mogućnosti da projekat iznesu kapacitetima, organizaciono).

Do sada smo implementirali preko 40 projekata, što samostalno, što u saradnji s partnerima.

Inače, radimo na više lokacija. Na prvoj se nalaze sale za obuke i kancelarije za startupe i našu upravu.

 

 

Grad nam je, za potrebe preduzetnika ekspresno izašao u susret.

Dobili smo slobodne prostore u kojima su smještene firme.

Očekujemo da u sljedećoj godini nastane oko 10 novih firmi. 

 

                                                                                                                                                                                                                                Dodjela certifikata za program "Moja praksa" i "3D Academy

 

Šta nam možete reći o preduzećima koja koriste usluge ICBL-a?

 

Što se tiče firmi u ICBL-u, dvotrećinski su iz IT sektora, ako ne i više. Oko 90% je izvozno orijentisanih firmi.

Ono što tražimo je da imaju izradu sopstvenog proizvoda ili usluge.

 

Prosječna starost preduzetnika koji kod nas otvaraju firmu je oko 30 godina

 

Firme uglavnom imaju 5 do 15 zaposlenih. Neke su čak imale i 25-30 zaposlenih i ranije bi izašle iz ICBL-a zbog nedostatka prostora, ili su već finansijski stale na svoje noge. 

Ukoliko uspijemo doći do većeg prostora, što je jedna od ideja, onda bi firme u komercijalnom aranžmanu s nama mogle ostati i duže.

 

                                                                                                                                                                                                                                  Konferencija Positive Vibes Banja Luka #01

 

 

Ostanak u virtualnoj inkubaciji

 

Na raspologanje nudimo i ostanak u tzv. virtualnoj inkubaciji. U tom slučaju pružamo usluge mentoringa i savjetovanja, pronalazimo partnera ili projekat, ili jednostavno napravimo aktivnost poslovnog povezivanja, kao što smo imali povezivanje s preduzetnicima u Austriji.

Također, vodili smo i grupe naših privrednika na trodnevni poslovni susret, kako bi pronašli poslovne partnere. Skoro svi su ostali u virtualnoj inkubaciji. 

Mi smo i u konzorcijumu projekta Evropska preduzetnička mreža, koja funkcioniše u čitavoj Evropi i šire. Na taj način implementiramo projekat i pokušavamo napraviti sponu između privredne zajednice ili određenih događanja i sajmova sa onima u inostranstvu, da bi pronašli nove partnere ili tržište.

Redovno sarađujemo, i čim se ukaže prilika, uvijek računamo na naše "stare" stanare, kako bismo došli do što većeg broja potencijalnih klijenata.

 

 

Koji biste savjet dali onima koji imaju poslovnu ideju i trebaju uraditi korak od 0 do 1, a do sada nisu imali slična iskustva?

 

Moj savjet bi bio da se poslovna ideja obavezno treba testirati.

Mi taj period zovemo predinkubacijom i isti obuhvata ispitivanje, istraživanje, simulaciju i pisanje poslovnog plana.

Kod nas timovi mogu provesti do šest mjeseci kako bismo procijenili njihove potencijale. 

Nezaposlenima bih, na prvom mjestu preporučio da dobro razmisle i pokušaju sa provedbom svojih ideja.

Uvijek pokušavamo da drop-out rate bude što niži, kako ljudi koji registruju firme ne bi imali glavobolje zbog nečega što se nije uspjelo pravno zatvoriti ili izmiriti obaveze.

Uvijek im sugerišemo da maksimalno iskoriste rok od šest mjeseci u kojem mogu biti kod nas bez registrovanja firme, sve dok ne budu sigurni da će uspjeti.

Ono što mi podržavamo su firme koje imaju inovativan ili visoko konkurentan proizvod koji nema supstituenta na tržištu. Naravno, mora biti procijenjeno kao tehnološki skalabilno preduzeće.

Neki koji nisu uspjeli sa poslovnom idejom, prekomponovali su je ili prijavili kao novu. Na kraju su i uspjeli.

 

                                                                                                                                                                                                                                                  Konferencija Positive Vibes Banja Luka #02

                               Robert Dacešin, Dean Žuna, Jelica Rastoka, Nikola Galić i Drago Gverić 


                                                                                                                                                                                                                                        Srđan Sukara i Drago Gverić

 

Ne treba odustati "na prvu"

 

Ja sam uvijek zagovornik da ljude treba podržavati u osamostaljivanju i započinjanju biznisa jer je izvodljivo.

Svjesni smo okruženja gdje na sve strane trebaju radna snaga, partneri, mogućnosti za izvoz...

Vrata su širom otvorena za sve koji imaju znanja, iskustva i mogućnosti. 

 

Koja je Vaša lična priča? Kako ste započeli s Inovacionim centrom?

 

Ja sam inače iz Banja Luke. Prije ove funkcije vodio sam firmu iz prehrambenog sektora.

Bio mi je izazov prijaviti se na mjesto nekoga ko će voditi Inovacioni centar koji do tada ovdje nije postojao. 

Uhvatio sam se u koštac s izazovom i idejom kako novi koncept poslovanja aplicirati kod nas te dokazati da je isti uspješan i profitabilno pozitivan za okruženje.

To mi je bio glavni motivacioni pokretač. 

 

 

Kad je čovjek mlad i ima dobru poslovnu ideju, siguran sam da će pronaći i rješenje za svaku vrstu preduzetništva.

Poslije toga, u privatnom sektoru može da generiše proizvod koji je konkurentan na tržištu i u slučaju promjene može brzo da se prilagodi. 

 

Izazov i postavljanje cilja samom sebi

 

 

Na kraju se ispostavilo da cijela priča funkcioniše, da je profitabilna i ima širi uticaj na zajednicu.

Nakon sedam godina rada ICBL-a mogu reći da smo zadovoljni rezultatima koje smo ostvarili i da se možemo nadati da će biti multiplicirani, odnosno da će se početi dešavati i u drugim gradovima, a ne samo u Banja Luci. 

Stojimo na raspolaganju da pružimo nematerijalnu podršku, savjetom ili čak obukom.

Svaki ovakav poslovni inkubator će biti malo specifičniji u zavisnosti od grada ili regiona.

Inkubator u Tesliću bi vjerovatno imao dobar dio startupa iz oblasti turizma, a ne IT-a.

Smatram da svaki grad ima mogućnost da na ovaj način da podršku ljudima koji se žele osamostaliti i pokrenuti sopstveni biznis.

 

Primjećujete li napredak u prihvaćanju poslovne inkubacije i svjesnosti ljudi da nešto takvo postoji?

 

Razlika je velika. Kad smo počeli da radimo, "ganjali" smo svakoga sa poslovnom idejom i ubjeđivali da možemo pružiti podršku. 

Imali smo konstantne kampanje kojima smo privlačili pažnju, od printanih medija, elektronskih, bilborda...

To je trajalo prve dvije, tri godine. Sad nemamo potrebu da se oglašavamo, posebno za širu regiju Banja Luke.

Pravimo redovne evente Positive Vibes, gdje dva puta godišnje po sedam dana javno govorimo o različitim temama, dovodimo govornike, spajamo ih s ljudima koji na licu mjesta mogu dati odgovore....

 

Ljudi su sve više zainteresovani za preduzetništvo

 

Na početku smo imali prazna mjesta, a već se od 2016. firme čekaju slobodno mjesto za ulazak. 

Može se reći da je razlika u sedam godina više nego evidentna.

 

I za kraj, kako bi definisali uspješnog menadžera?

 

Mislim da je to osoba koja je na prvom mjestu odlučna, otvorena za usvajanje novih znanja i u potpunosti svjesna svog okruženja.

I kad spoji plan za budućnost, odlučnost koju ima i sve elemente iz svog okruženja, mislim da ima sve ulazne parametre da ih posloži u jednačinu kojom će dobiti dobar rezultat.  

Video
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo
DAN KARIJERA ZŠEM-a
Individualnim pristupom studentima, stvaramo ohrabrene mlade intelektualce