ODRŽIVOST KAO STRATEGIJA
Volvo grabi prema električnim modelima. Oprezno i sigurno
Manager Svijet 20 rujna, 2025
Volvo, tvornica za sklapanje vozila
Izvor fotografije:
Volvo

Volvo Cars nije div u automobilskoj industriji, isporučio je manje od 800.000 vozila prošle godine. No kad je riječ o održivosti, e tu su ambicije znatno veće. 


Švedski proizvođač automobila nije div po prodaji, ali direktorica održivosti Vanessa Butani želi da postane predvodnik kružnog poslovanja uz agresivno ponovno korištenje metala, baterija i drugih materijala te klimatski neutralne tvornice za sastavljanje vozila. 

Uz sve više električnih modela u ponudi, Volvo svoje tvornice pretvara u ugljično neutralne i želi smanjiti potrošnju vode za 50%. Do kraja desetljeća, proizvođač automobila iz u Göteborga želi reciklirati 35% svih materijala koji se korite za izradu novih vozila. Konačni cilj je ostvariti potpuno cirkularno poslovanje do 2040. godine

"Vidimo gdje možemo utjecati više. Možda smo mali, ali s ambicijom koju imamo, baštinom koju nosimo, i znajući kako je to ono što naši kupci i dioničari očekuju od nas, želimo predvoditi.“, rekla je direktorica održivosti Vanessa Butani.

Američka automobilska industrija prolazi kroz previranja dok Trumpova administracija nastoji dramatično usporiti prijelaz na električna vozila, olabaviti emisijske i ekološke propise te promovirati ideju kako klimatske promjene nisu toliko zabrinjavajuće koliko su Amerikanci vjerovali. Time se zanemaruje intenzivna globalna konkurencija među proizvođačima automobila, osobito u Aziji i Europi, koji žele pokazati potrošačima kako čine velike korake u smanjenju ugljičnog onečišćenja i prelasku na električni pogon. Iako je manji od mnogih rivala, Volvo brzo djeluje na preoblikovanje svojeg poslovanja.

Osnovan prije gotovo stoljeća, Volvo Cars, koji se ne smije brkati s bivšim matičnim proizvođačem kamiona AB Volvom, glavni je europski automobilski brend kineskog Geely Holdinga, koji ga je preuzeo od Forda 2010. Proizvodi i visokoučinkovita električna vozila za povezanu tvrtku Polestar, također u vlasništvu Geelyja. 

 

Volvu je veza s Kinom korisna budući je Kina daleko najveći kupac električnih vozila na svijetu i drugo najveće tržište za Volvo Cars, odmah iza Europe, a ispred SAD-a.


Golemi napori

Od 2021. prilagodili su tvornice za montažu u Švedskoj i Kini kako bi bile ugljično neutralne, koristeći bioplin kao glavni izvor energije. Godine 2022. najavili su kako će nova tvornica u Slovačkoj, koja se otvara iduće godine, također koristiti energiju koja ne dodaje ugljik u atmosferu. Tvrtka koristi i "megacasting", proizvodni proces kojim se 100 manjih dijelova zamjenjuje jednim velikim aluminijskim dijelom, smanjujući i troškove i emisije tvornice.

 

Što više recikliranja što manje dijelova

No možda najagresivniji cilj je onaj recikliranja. Volvo surađuje sa švedskim proizvođačem čelika SSAB na korištenju recikliranog čelika. Proizvodnja automobila s većim udjelom recikliranih materijala nije tako jednostavna kao prije nekoliko desetljeća, kada su automobili bili uglavnom izrađeni od čelika, aluminija, stakla i gume, prije nego što su u njih ušli plastika, složena elektronika i litij-ionske baterije.

Tvrtka napreduje, osobito s novim premium električnim vozilom ES90, ali još uvijek ima mnogo posla da dosegne cilj od 35%, rekla je Butani. "Kod ES90 smo dosegli do 29% recikliranog aluminija, 18% recikliranog čelika i 16% recikliranih polimera i materijala na bazi biomase. Dolazimo do toga, ali teško je", rekla je. "Shvatili smo kako je teško kad u to uključite baterije. To čini stvari složenijima."

Razlog je ograničena ponuda recikliranih baterijskih materijala, osobito litija, no ona raste. Kao rezultat, litij-ionske baterijske ćelije još se uvelike oslanjaju na globalnu bazu sirovina, od kojih se velik dio prerađuje i rafinira u Kini, što dodatno povećava ugljični otisak proizvodnje električnih vozila. Ipak, Volvo je napredovao u pružanju tzv. "baterijskih putovnica" za svoje električne modele, koje navode korištene materijale, njihovo podrijetlo i način izrade, dvije godine prije nego što to postane obveza prema novom zakonu Europske unije.

"Nastojimo biti što transparentniji", rekla je Butani.

Za razliku od Kine, gdje su električna vozila i plug-in hibridi prošlog mjeseca činili 56% prodaje novih vozila, promjene politike u SAD-u vjerojatno će ograničiti prodaju električnih modela koje Volvo nudi ondje — iako to neće usporiti njegove ambicije. U međuvremenu, rekla je Butani, to znači veći fokus na plug-in hibride, a ne potpuno električna vozila.

"Nastavit ćemo ulagati i inovirati u Sjedinjenim Državama te nuditi našu tehnologiju elektrifikacije, ali također radimo s našom prijelaznom tehnologijom, s plug-in hibridima", rekla je Butani. "Električno vozilo bolji je proizvod. Možda će trebati neko vrijeme, ali i dalje predano pokazujemo našim kupcima kako je to tako. Kad to shvate, zavole ga. No plug-in hibridi odličan su prijelaz."


Izvor: Forbes
Prijevod i prilagodba: Manager.ba
 

Povezani članci

1

2

Najnovije vijesti
Video
SLAVKO SIĆ, HOLDINA
Nafta, struja i cijene: Što nas čeka?
PETAR DESNICA, GS GRUPPE
Njemački recept za uspjeh u BiH
DR. MILJAN BJELICA
Treba imati mjeru u svemu pa i u biznisu i uspjehu