OBRAZOVANJE
Industriji ne trebaju prsti na tipkama, već glave koje razumiju zašto ih pritiskaju!
Manager 27 svibnja, 2025

Industrija ima značajnu ulogu u oblikovanju obrazovanja koje odgovara stvarnim potrebama tržišta rada. No ta uloga ne završava na zapošljavanju gotovih kadrova... 

 

Zvuči kao provokacija, ali zapravo je poziv vratiti se temeljnim pitanjima o tome kakve ljude želimo na radnim mjestima budućnosti. U vrijeme kad se tehnologije razvijaju brže nego što ih stignemo pratiti, a tržište rada postaje sve zahtjevnije, nije dovoljno imati radnika koji zna rukovati strojem (jer stroj će se promijeniti). Danas vrijedi nešto drugo: vrijedi sposobnost uočiti problem, razumjeti proces i predložiti rješenje. U tom svijetu nova radna snaga ne dolazi "gotova iz kutije". Ona se oblikuje kroz iskustvo, mentorstvo i obrazovanje koje ide dalje od standardne upute. I upravo zato pitanje više nije tko zna raditi, nego tko zna učiti. A odgovor na to pitanje vodi nas ravno u srž priče.


Piše: Antonio Topalović, PIT.ba

Kad industrija ulaže u obrazovanje, ona ne gubi vrijeme, ona gradi vlastitu budućnost. Jer svaka kompanija koja danas pomogne oblikovati znatiželjnog, odgovornog i kompetentnog mladog čovjeka, sutra ima veću šansu dobiti radnika koji zna zašto nešto radi – a ne samo kako


Što danas znači biti spreman za industriju?

Od početka industrijske revolucije, obrazovni sustavi su se u velikoj mjeri oblikovali prema potrebama proizvodnje. U 19. i 20. stoljeću bilo je ključno imati radnike koji su točni, pouzdani i u stanju precizno obavljati ponavljajuće zadatke. Znanje se mjerilo sposobnošću slijediti upute i upravljati strojevima, često bez potrebe za dubljim razumijevanjem procesa. Danas, međutim, više nismo u vremenu parnih strojeva i trake za montažu. Strojevi su pametniji, proizvodnja je raznovrsnija, a problemi s kojima se susreću radnici  i poslodavci zahtijevaju kreativnost, prilagodbu i međusobnu komunikaciju. Današnji industrijski radnik nije samo "izvršitelj", nego suradnik u procesu, osoba koja razumije kako sustav funkcionira i zna pronaći rješenje kada nešto zapne. To ne znači kako tehnička znanja nisu važna – naprotiv. No uz tehniku, potrebno je razvijati meke vještine, digitalnu pismenost i osobnu odgovornost. I upravo u tom prostoru, između škole i stvarnog radnog mjesta, nastaje prilika za suradnju. Industrija i škole imaju zajednički interes: razviti ljude koji ne znaju samo "što" i "kako", nego i "zašto".

 

Antonio Topalović

Antonio Topalović je HR stručnjak sa bogatim iskustvom u području ljudskih resursa, zaštite maloljetnika i pedagoške znanosti. Kroz višegodišnje iskustvo u korporativnom i nevladinom sektoru, razvio je jedinstven pristup upravljanju ljudskim potencijalima. Posebno je posvećen razvoju inkluzivnih radnih sredina, implementaciji učinkovitih strategija učenja i razvoja, te zaštiti ranjivih skupina kroz jasno definirane prakse i politike. Trenutno je zaposlen kao HR ekspert, dok istovremeno završava doktorski studij na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu. 


Uloga strukovnih škola – više od prijenosa znanja

Strukovne škole danas više nisu mjesta gdje se prenosi samo tehničko znanje i rutina, odnosno "obuka" u bazičnom obliku. One su, ili bi trebale biti, okruženja u kojima se mladi ljudi uče kako razmišljati, sarađivati, postavljati pitanja i donositi odgovorne odluke. Škole imaju zadatak polaznicima pružiti temelj, ne samo za prvi posao, nego i za cjeloživotno učenje. Upravo je zato važno naglasak ne stavljati isključivo na specijalizaciju za određeni stroj ili alat, već na širu osposobljenost: razumijevanje tehničkih principa, razvoj komunikacijskih i socijalnih vještina, kao i radnih navika. Škola nije proizvodni pogon za gotove radnike, ona je prva faza razvoja samosvjesnih i prilagodljivih ljudi koji će sutra moći rasti s promjenama u industriji. U tom procesu važnu ulogu ima i motivacija, osjećaj svrhe, povezanost s realnim sektorom i mogućnost da znanje bude primijenjeno. 

Učenici koji vide smisao u onome što uče, brže razvijaju kompetencije i spremniji su za uključivanje u radne procese.


U kojem smjeru se treba razvijati strukovno obrazovanje?

Strukovno obrazovanje treba postati prostor inovacije, fleksibilnosti i saradnje. Umjesto da slijedi zastarjele obrasce, ono treba anticipirati promjene na tržištu rada i biti oslonac mladima u razvoju prilagodljivih i primjenjivih vještina. To znači jačanje praktične nastave, ali i integraciju digitalnih alata, projektnog učenja, interdisciplinarnosti i poduzetničkog razmišljanja. Novi modeli, poput regionalnih centara kompetentnosti, dualnog obrazovanja i partnerstava s indutrijom, pokazali su veliki potencijal. No ključno je da ti modeli budu dostupni, sustavno podržani i usmjereni prema razvoju učenika, a ne samo popunjavanju potreba tržišta. Strukovno obrazovanje budućnosti stavlja učenika u središte, ne kao pasivnog primatelja znanja, već kao aktivnog sudionika u vlastitom razvoju. To je obrazovanje koje ne proizvodi radnu snagu, već ljude koji znaju stvarati, preuzimati odgovornost i učiti cijeli život.


Što industrija može učiniti da podrži strukovno obrazovanje?

Industrija ima značajnu ulogu u oblikovanju obrazovanja koje odgovara stvarnim potrebama tržišta rada. No, ta uloga ne završava na zapošljavanju gotovih kadrova. Naprotiv, počinje puno ranije. Kompanije mogu biti aktivni sudionici u obrazovnom procesu kroz:

- Omogućavanje kvalitetne praktične nastave: Otvoriti vrata svojim pogonima, mentorirati učenike i pomoći im naučiti kako izgleda stvarni radni proces.

- Sudjelovanje u razvoju kurikuluma: Dijeljenjem iskustava i potreba, industrija može pomoći školama da prilagode sadržaje stvarnim izazovima i tehnologijama.

- Stipendiranje učenika i potpora nastavnicima: Ulaganjem u stipendije, opremu ili stručno usavršavanje nastavnika, kompanije pomažu podizanju kvalitete obrazovanja.

- Zajednički razvoj projekata i inovacija: Uključivanjem učenika u stvarne izazove industrije, potiče se razvoj poduzetničkog duha i inovativnog razmišljanja.

Kad industrija ulaže u obrazovanje, ona ne gubi vrijeme, ona gradi vlastitu budućnost. Jer svaka kompanija koja danas pomogne oblikovati znatiželjnog, odgovornog i kompetentnog mladog čovjeka, sutra ima veću šansu dobiti radnika koji zna zašto nešto radi – a ne samo kako. Saradnja strukovnog obrazovanja i industrije više nije pitanje izbora, već nužnost ako želimo održivo gospodarstvo i motiviranu radnu snagu. Vrijeme je da svi akteri – škole, poduzeća, zajednice, shvate da dijele istu odgovornost i istu priliku. Ulaganjem u učenike, ulažemo u ljude koji će znati razmišljati, prilagođavati se i donositi rješenja – a upravo takvi ljudi grade budućnost industrije.


Izvor: Pit.ba
Prilagodba: Manager.ba

O Autoru
Manager
Najnovije vijesti
Video
BERISLAV MARSZALEK, ENTRIO
Treba li slušati podatke ili hunch u trbuhu?
NIHAD HARBAŠ
Mis mo društvo koje sporo reagira na promjene
DARKO PEHAR I ANDRIJA ĆORIĆ
Vinskom cestom Hercegovine