SUPPLY CHAIN MANAGEMENT
XYZ Analiza zaliha
Antonio Zrilić Prodaja i menadžment 22 veljače, 2018

ABC analiza je bazična tehnika za upravljanje opskrbnim lancem i primarna je tehnika za analizu i upravljanje zalihama. XYZ analiza nam, s druge strane, omogućuje da obavimo sljedeći korak u analizi zaliha. To je sekundarna analiza koja nam govori o stabilnosti potražnje za nekim proizvodima i provodi se svrstavanjem artikala ponovo u tri grupe, X, Y i Z, ali primjenom kriterija varijabilnosti potražnje u odnosu na prosječnu potražnju. Mjerenje varijabilnosti prodaje vrši se tzv. Koeficijentom varijacije koji se računa na način da se stavi u omjer odstupanja od prosjeka (standardna devijacija) i prosječnu prodaju (aritmetička sredina). 

XYZ analiza je, dakle, metoda koja obuhvaća i drugu dimenziju zaliha i artikala koji ju čine, a to je varijabilnost potražnje pojedinih artikala. Svrha primjene ove klasifikacije kao i kod ABC analize koju smo napravili u prethodnoj fazi projekta (i opisali u prethodnim nastavcima), je uspostavljanje djelotvornog (optimalnog) sustava nabavnog, prodajnog i skladišnog poslovanja radi smanjenja troškova zaliha, nabave i skladišta, što je jedan od temeljnih ciljeva logistike, a posebno u ovo recesijsko doba. 

Evo nekih karakteristika svake od grupa ove klasifikacije:

X materijali su karakteristični po tome da se njihova prodaja značajno ne mijenja tijekom vremena. Potražnja može fluktuirati samo neznatno, tako da prognoza buduće potražnje može biti prilično točna. 

Kada smo u jednom poduzeću objašnjavali XYZ klasifikaciju pokušali smo naći primjer za X proizvode. Tada se javio direktor prodaje i rekao: „Ja znam koji je kod nas X artikl. To je sprej za podmazivanje VD 40!“ Svi smo se složili da bi to mogao biti X proizvod što su kasnije potvrdile i analize. Međutim, nije uvijek tako očito koji su to artikli koji imaju male oscilacije u prodaji pa je zgodno napraviti ovu analizu.

Suprotno uvriježenom običaju da robe, koja ima stabilnu potražnju, uvijek trebamo imati „dovoljno“ na zalihi (što u prijevodu znači da je imamo previše), preporučamo da se X materijala uvijek ima onoliko koliko je potrebno dok ne stigne sljhedeća isporuka i nije potrebna velika sigurnosna zaliha. Druga preporuka je da se nabava ovih materijala automatizira što je više moguće jer na nju nema smisla trošiti previše vremena s obzirom da je stabilna.

Y materijali  - Upotreba ovih materijala nije niti stalna niti sporadična već fluktuira proizvodeći određene fluktuacije u prodaji i potražnji. Kod Y materijala često se mogu pratiti trendovi, primjerice, da se upotreba povećava ili smanjuje za neko vrijeme, ili da je karakteristična sezonska fluktuacija. 

Za te materijale je teže dobiti preciznu prognozu i za njih je potrebno više ručnog praćenja potražnje i nabave.

Z materijali  - Ovi materijali se ne koriste redovno. Korištenje može jako varirati i zapravo je  sporadično dok u nekim slučajevima, često možete promatrati razdoblja, bez potrošnje. Korisno je dalje podijeliti ovu grupu artikala na manje djelove za Z materijale na Z1 i Z2 materijale - potonji se koriste čak i manje redovno nego Z1 materijali. To nam omogućuje da pokrenemo detaljne mjere za posebno kritične materijale.

Karakteristika ovih proizvoda je da je prognoziranje vrlo zahtjevno i teško te se preporuča da se u prognoziranje uloži više vremena i da se nabava radi ručno bez automatizacije.

ABC/XYZ matrica

Kako bi mogli dati potpuniju interpretaciju dobivenih rezultata u ABC i XYZ analizi moguće je, a i potrebno napraviti unakrsnu ABC/XYZ analizu. S ovom analizom dobije se devet grupa artikala sa karakteristikama ABC I XYZ analize, kojima se onda pristupa individualno i određuje se strategija nabave i skladištenja za svaku od njih posebno.

Interpretaciju ovakve analize možemo prikazati na niže navedenoj tablici unakrsne ABC/XYZ analize: 

Tako materijali u skupini AX, AY i BX imaju srednji ili veliki udio u ukupnoj vrijednosti, stabilnu potrošnju te srednju do veliku točnost prognoze potreba. Ovoj skupini treba pokloniti veliku pozornost kako bi se postigle što povoljnije nabavne cijene i opskrba uz što manje zalihe. Ova skupina ima veliki potencijal za optimiranje i preporučljivo je sinkronizirati proizvodnju s dobavljačima i/ili ugovoriti JIT sustav nabavljanja.  Srednja skupina AZ, BY i CX je dosta heterogena, kako što se tiče udjela u ukupnoj vrijednosti potrošnje tako i točnosti prognoze potreba. Ovoj skupini treba pokloniti normalnu (srednju) pozornost i organizirati pojedinačnu opskrbu prema potrebama korisnika, dok se skupinama BZ, CY i CZ pridaje malena pozornost, potrebe se utvrđuju stohastički tj.od potrebe do potrebe, opskrba se realizira sa vlastitih zaliha, ponekad se nabavlja u količinama za jednogodišnje potrebe ili se opskrba prepušta dobavljaču (outsourcing). Svaku od ovih skupina treba tretirati drugačije i svakoj od njih treba pristupiti na poseban način. 

Nakon ovako detaljne analize zaliha puno je lakše odrediti kojih zaliha imamo previše, a kojih možda premalo te možemo, a u sljedećem nastavku i hoćemo, krenuti u određivanje optimalne ili željene razine zaliha.

Više o tome kako efikasno upravljati zalihama pročitajte u knjizi «Optimizacija zaliha u 6 koraka».

Autor preporuča:

•    18.04.2018. - 7. SCM konferencija - SUPPLY CHAIN MANAGEMENT 4.0 
•    19.04.2018. - Trening: Warehousing Strategy, Design and Operation 

Više detalja na www.logiko.hr na email: [email protected] ili na telefon +385 91 222 0123

Antonio Zrilić

Autor opis: 
Osnivač tvrtke Logiko d.o.o. Ekspert za optimizaciju procesa u Supply Chain Managementu (logistika, nabava i proizvodnja). Kompanijama pomaže da unaprijede profitabilnost, rast i cash-flow. Autor je knjige "Upravljanje zalihama u šest koraka".
Slika autora: 
O Autoru
Antonio Zrilić
Video
PREDRAG ČOVIĆ, PREMIJER ZHŽ
Vratite se ovdje
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo