Kontrola emocija ne znači samo biti sretan – ona podrazumijeva sposobnost ostati pribran i stabilan čak i u neizvjesnim, stresnim ili frustrirajućim situacijama. To je vještina ključna za uspjeh, osobito u kreativnom radu i donošenju odluka pod pritiskom.
Istraživanja pokazuju kako su najuspješniji i najkreativniji ljudi često iznimno vješti u reguliranju emocija. Dobra je vijest što se ta vještina može razviti.
1. Zaštitite svoje vrijeme
Ljudi koji dobro upravljaju emocijama pažljivo biraju aktivnosti u koje se uključuju. Znaju što ih iscrpljuje, a što im vraća energiju. Ova se strategija naziva "selekcija situacije" i ne znači izbjegavanje stresa, već svjestan odabir izazova koji su u skladu s osobnim vrijednostima i ciljevima, piše CNBC.
Na primjer, ako radite na ostvarenju dugoročnog sna (poput pisanja knjige), unaprijed prihvaćate da će biti teških trenutaka. Kad ste svjesni da nelagoda ima svrhu, lakše upravljate vlastitim reakcijama.
2. Promijenite okruženje
Promjena fizičkog prostora može znatno pomoći u upravljanju emocijama. Na primjer, ako vam je teško prebaciti se iz "poslovnog načina" u kreativni rad, promjena okruženja – poput odlaska u knjižnicu, kafić ili čak drugu sobu – može poslati mozgu signal da je vrijeme za drugačiji fokus.
Novo okruženje osvježava um, smanjuje stres i olakšava prijelaz u produktivno stanje.
3. Preusmjerite pozornost
Preusmjeravanje pozornosti pomaže kod fizičke boli, a isto vrijedi i za emocionalnu napetost. Ako se, primjerice, tijekom rasprave osjećate frustrirano, kratka pauza ili promjena zadatka može pomoći "resetirati" se i sagledati situaciju iz druge perspektive.
Istraživanja pokazuju kako su ljudi kreativniji kada imaju izazovne ciljeve, ali i mogućnost mijenjanja zadataka – to ih održava motiviranima i pomaže u produktivnom usmjeravanju pažnje.
4. Preoblikujte neuspjehe
Neuspjeh često izaziva snažne emocije poput razočaranja, ljutnje, pa čak i očaja. Iako su takve reakcije normalne, mogu nas spriječiti da pokušamo ponovno.
U takvim trenucima korisno je zastati, zadržati radoznalost i postaviti si pitanja: Jesu li reakcije drugih rezultat nezainteresiranosti – ili možda samo nedostatka informacija? Je li vaša tjeskoba znak neuspjeha – ili znak da vam je stalo?
Ovakav pristup pomaže neugodne emocije pretvoriti u priliku za učenje i rast.
SOFT SKILLS I PRODAJA
Bez emocija, molim!
5. Mijenjajte svoje reakcije
U nekim situacijama nemamo luksuz pokazati kako se zaista osjećamo. Možda ste umorni, a trebate djelovati entuzijastično, ili ste nervozni, a od vas se očekuje strpljenje. Tada govorimo o tzv. emocionalnom radu.
Postoje dvije strategije:
Površinsko ponašanje – pretvaranje da osjećamo ono što situacija zahtijeva. Ovo može "odraditi posao", ali iscrpljuje.
Dubinska promjena – trud da istinski promijenimo način na koji se osjećamo kako bismo reagirali iskreno.
Dubinsko usklađivanje emocija dugoročno je zdravija i učinkovitija strategija. Što više vježbate mijenjanje svojih reakcija, to postajete vještiji u upravljanju sobom – i u privatnom i u profesionalnom životu.
Upravljanje emocijama nije urođena osobina, već vještina koja se gradi svakodnevnim izborima. Kroz pažljivo biranje okruženja, svjesno usmjeravanje pažnje i redefiniranje neuspjeha, možemo razviti emocionalnu otpornost i postati učinkovitiji, smireniji i uspješniji – u svakom aspektu života.
Izvor: Dr. Zorana Ivcevic Pringle, CNBC
Prijevod i prilagodba: Manager.ba












