POSLOVNI SAVJETI
Pre mortem planiranje
Manager.ba/hbr.org BiH 19 veljače, 2018

Bili oni veliki ili mali, uspješni ili neuspješni, svi poduzetnici imaju nešto zajedničko. Svi su morali proći kroz fazu dolaska do poslovne ideje.

Pokušavamo se uvjeriti u potencijalni uspjeh te ideje, u toku misli tragamo za pozitivnim znacima. I svake godine mnoga poduzeća se zatvaraju, ne preživljavajući prvih par godina.

Suprotan pristup bi mogao pomoći da neke probleme nikad ne liječimo, već ih unaprijed spriječimo. 1989. godine u SAD-u je provedeno istraživanje u kojem se došlo do zaključka da zamišljanje da se nešto već dogodilo poboljšava sposobnost točnog utvrđivanja razloga nastanka budućih događaja za 30%.

Primijeniti ovo na oblast poduzetništva znači usvojiti praksu koja se može opisati na sljedeći način. S pre mortem planiranjem uglavnom se započinje nakon što se uradi plan poslovne ideje. Okuplja se tim koji se na početku sastanka obavještava o hipotetičkom neuspjehu poslovnog poduhvata.

Članovi tima neko vrijeme samostalnu smišljaju moguće razloge koji su doveli do takvog ishoda. Važno je ostvariti atmosferu u kojoj se svi prijedlozi mogu iznijeti javno, bez potrebe za skrivanjem potencijalno neugodnih. Razlozi koji se mogu uzeti u obzir su raznovrsni, od nepovoljnih odluka državnih agencija do motiviranosti i kulture u poduzeću nakon odlaska osnivača.

Posljednji korak podrazumijeva čitanje razloga svih članova i formiranje zajedničkog spiska razloga neuspjeha. Spisak tih razloga se koristi kao povratna informacija u procesu planiranja da bi se uklonili eventualni nedostaci, koji bi bez ovog pristupa mogli biti uočeni tek kad bude kasno da se izbjegnu negativne posljedice ili se izbjegavaju prihvatiti zbog pretjerane naklonjenosti argumentima „za“ ideju, ponašanje koje je svojstveno mnogima.

Video
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo
DAN KARIJERA ZŠEM-a
Individualnim pristupom studentima, stvaramo ohrabrene mlade intelektualce
IVAN ŠIMIĆ, HERTRONIC
I uspješan poduzetnik i vrstan književnik
Savjeti