STVARNOST BIH
Učenici bez osnovnih vještina računalne i informacijske pismenosti
Manager BiH 13 studenog, 2024

Rezultati ICILS istraživanja pokazuju kako učenici iz Bosne i Hercegovine posjeduju samo osnovne vještine računalne i informacijske pismenosti, s niskim postignućima, ispod ICILS 2023 prosjeka. 


Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) objavila je rezultate sudjelovanja Bosne i Hercegovine u velikom međunarodnom istraživanju ICILS 2023 koje procjenjuje računalnu i informacijsku pismenost učenika osmih razreda osnovnog obrazovanja.

Cilj istraživanja je pružanje uvida u način pripreme učenika obrazovnih sustava različitih zemalja za izazove digitalnog svijeta i tržišta rada, a učenici iz bh. škola obuhvaćenih istraživanjem osvojili su 440 bodova, što je ispod ICLS prosjeka, priopćeno je iz APOSO-a.

ICILS 2023 treći je ciklus IEA-inog istraživanja, a u BiH Agencija ga je provela po prvi put u razdoblju od svibnja do lipnja 2023. godine na uzorku od oko 1.900 učenika osmog razreda u 106 osnovnih škola.


Ispod prosjeka kao korisnici i kao potrošači

Rezultati pokazuju kako učenici Bosne i Hercegovine posjeduju samo osnovne vještine računalne i informacijske pismenosti, s niskim postignućima, ispod ICILS 2023 prosjeka.

Unatoč velikoj uporabi IKT uređaja, učenici nisu razvili potrebne vještine za efikasno korištenje digitalnih informacija, bilo kao korisnici ili kako njihovi potrošači. Učenici ne posjeduju dovoljno vještina potrebnih za samostalno korištenje digitalnih informacija i donošenje procjena o njihovoj vjerodostojnosti, relevantnosti i korisnosti. 

Istraživanje je pokazalo i kako nastava u online režimu, za vrijeme pandemije covida-19, kada je evidentno pojačana uporaba IKT uređaja, nije značajno doprinijela računalnim kompetencijama učenika.


Učenice su pokazale više postignuće nego učenici

Po rezultatima istraživanja učenice su pokazale više postignuće nego učenici. Vidljivo je kako postoji značajan digitalni jaz među učenicima, veoma izražen zbog socio-ekonomskih razlika, posebno između učenika s najvišim i najnižim postignućima.

Učenici iz grupa višeg socijalno-ekonomskog statusa u BiH postižu znatno bolje rezultate u CIL-u u odnosu na učenike iz SES grupa nižeg statusa. Pouzdan internet, više računala kod kuće, stalna dostupnost računala i slično, ključni su za postizanje boljih rezultata učenika u CIL-u.

“Naglašavamo kako je, u današnjem digitalnom svijetu, efikasna uporaba digitalnih tehnologija od suštinskog značaja za aktivno sudjelovanje u obrazovanju, radu i društvu. ICILS istražuje upravo znanja i vještine koje su potrebne učenicima kako bi uspješno funkcionirali u digitalnom okruženju koje se stalno mijenja. Nažalost, interes za rezultate većinom su pokazale škole sudionice istraživanja, za razliku od institucija nadležnih za provedbu obrazovnih politika na svim razinama vlasti, kao i onih s koordinirajućom ulogom”, navode iz APOSO-a.

Dodaju kako će rezultati ovog istraživanja biti nova prilika za mjerodavne obrazovne vlasti u BiH da bez odlaganja poduzmu korake za unaprjeđenje kvalitete obrazovanja.


Manager.ba