JE LI RAST TURIZMA PRI KRAJU?
Ispuhuje postpandemijska euforija za putovanjima
Manager Svijet 21 listopada, 2023
Izvor fotografije:
getty images

 

Turistička industrija u Europi i SAD-u može biti jako zadovoljna rezultatima poslovanja na krilima postpandemijske euforije putnika. Zrakoplovne kompanije prijavljuju rekordnu dobit, a hoteli s obje strane Atlantika vratili su se gotovo na razinu popunjenosti prije pandemije, piše Financial Times. No, pitanje je može li nezasitna potražnja za odmorom potrajati i dalje, odnosno izdržati visoku inflaciju i gospodarsku stagnaciju.

Prve pukotine naziru se u SAD-u, gdje su se pojavili prvi znakovi slabljenja potražnje na domaćem tržištu. Optimisti kažu kako putnici odmore u zemlji mijenjaju za inozemna putovanja, te kako je priljev američkih turista potaknuo europsku turističku industriju ovog ljeta.

No, budući su domaća putovanja u SAD-u bila jedan od prvih dijelova turističke industrije koji se ponovno pokrenuo tijekom pandemije, također postoji strah kako bi ovo usporavanje moglo biti rano upozorenje kako šira želja ljudi za putovanjima jenjava prenosi Poslovni dnevnik.

 

Spremni za posustajanje
Uz kamatne stope i pritisak inflacije, primanja potrošača bit će daleko manja, ali s tim računamo, kaže Sébastien Bazin, izvršni direktor Accora.


Dodatno pojeftinjenje

Kada je Europa u pitanju, Michael O’Leary, izvršni direktor Ryanaira ostaje oprezan unatoč snažnim zimskim rezervacijama koje su 3-4 posto veće od prošlogodišnjih. "Zabrinut sam za stanje povjerenja potrošača, imamo više kamatne stope, veće otplate hipoteka i cijene energije," rekao je O’Leary, koji očekuje kako će morati sniziti cijene kako bi popunio zrakoplove tijekom mirnijih razdoblja. Ukupna cijena karata mogla bi pasti za jednoznamenkasti iznos. 

Sébastien Bazin, izvršni direktor hotelske kompanije Accor slaže se kako je industrija spremna za usporavanje rasta cijena. Francuska tvrtka nadoknadila je pad popunjenosti – koja je i dalje 4% niža nego prije pandemije – podizanjem cijena za 10%.

“Uz kamatne stope i pritisak inflacije, primanja potrošača bit će daleko manja, ali s tim računamo”, rekao je Bazin. Accor sada očekuje umjeren rast prihoda po raspoloživoj sobi od 2,5-5% godišnje, dodao je. Ipak, za većinu se ozbiljne pukotine tek trebaju pojaviti.

Sredinom rujna rezervacije hotela u cijelom svijetu za četvrto tromjesečje bile su veće za 11% u odnosu na isto razdoblje prošle godine, prema platformi Amadeus. Prihod po dostupnoj sobi, ključni pokazatelj industrije, za godinu do kraja kolovoza iznosi 116 dolara, malo ispod prosjeka 2019. od 117 dolara, ali znatno više od 99 dolara u 2022.

Dana Dunne, izvršna direktorica eDreams ODIGEO, jedne od najvećih online agencija u Europi, vjeruje kako je priča o ispuhavanju “mjehura” putovanja nakon pandemije neumjesna. Smatra kako se industrija samo vratila na normalne obrasce putovanja s povratkom sezonskih promjena i slabijih zima, ali nema znakova pada potražnje.


Tržište koje još spava

Povratak kineskih turista također bi trebao dati dodatan uzlet sektoru putovanja. Prije pandemije godišnje je putovalo 170 milijuna kineskih turista, no do kraja ove godine bit će samo oko 70 milijuna graničnih prijelaza iz kontinentalne Kine, prema projekcijama Kineskog instituta za istraživanje turizma.

“Kinezi trenutno ne mogu izaći iz Kine jer nema kapaciteta za letove, tako da se to tržište tek treba vratiti”, rekao je Bill Heinecke, šef hotelske grupe Minor International sa sjedištem u Tajlandu koji očekuje da će se to početi poboljšavati do kraja godine.

Za zračne prijevoznike pitanja o potražnji tijekom zime pojavila su se jer su troškovi goriva naglo porasli, što znači da je snažna potražnja ključna za mogućnost prenošenja troškova na potrošače. Chris Tarry, konzultant za zrakoplovstvo, rekao je da industrija još uvijek uživa u jakoj potražnji nakon pandemije, ali kad se to ohladi, ekonomski čimbenici ponovno će određivati profite kompanija.


Manager.ba

 

Povezani članci

1

2

Tagovi:
Video
"IMAM IDEJU" - MARIJA ĆEŠKIĆ
Coralov "Marshal plan" i branding Hercegovine mogu biti rješenje
IVICA JAKIĆ
Od fotografa glazbenih zvijezda do vizionara goriva budućnosti
JELENA ČAČULOVIĆ, WELTPLAST
Tvrtku tretiramo kao dijete u obitelji