PRODAJNE VJEŠTINE
Novogodišnji Ctrl Alt Del
Davorka Biondić Vince Prodaja i menadžment 01 siječnja, 2018

Gdje ćeš biti iduće godine u ovo vrijeme?

Najvažnija stvar na svijetu nije gdje smo, već u kojem smjeru idemo.

4 faktora uspjeha u 2018.godini:

1. Vrijeme – kao faktor uspjeha

Dok kupci u svijetu već kupuju i plaćaju preko digitalnih kioska, Amazon.com i Google testiraju dostavu robe kupcima bespilotnim letjelicama-dronovima. Na moja vrata stižu u dogovoreno vrijeme eko proizvodi jednog OPG-a, a susjedu, poslovnjaku, u 21h zvoni tvrtka koja mu vraća oprane i izglačane košulje...

U 2018. godini će perspektivu imati samo one inicijative poduzetnika i trgovaca koje će kupcu i shopperu štedjeti vrijeme. Smjena potrošačke generacije dovodi do evolucije tradicionalnog načina prodaje, gdje je proizvod na polici čekao kupca.

Potrošač je razmažen, informiran, zahtjevan, nelojalan, želi vrhunsku i brzu uslugu, inovacije, želi povoljno i najkvalitetnije! 

Da li će masovni marketing izgubiti na svojem značaju kod edge generacije koja vjeruje najviše forumima na internetu? Praksa velikih trgovaca u Engleskoj, Njemačkoj i Rusiji pokazuje da se površine tradicionalnih oblika trgovina smanjuju u korist distributivnih centara za isporuke on-line narudžbi kupaca. Dio prodavača iz supermarketa prelazi na radno mjesto u distributivni centar. Novi je trend u nekoliko zadnjih godina i transfer najveće kupovne moći (poslovni ljudi između 27 i 40 godina) u centre gradova. Život na periferiji više nije „in“, a znači i investiciju u dodatno vrijeme za putovanje na radno mjesto. Taj trend su popratile i cijene nekretnina u centrima naših gradova. Kupovina u velikim centrima na periferiji gradova se prebacuje u češće kupovine u city shopovima sa odličnom ponudom gotovih, „to go“ jela.  Očekivani rast prodaje convinience proizvoda u narednim godinama se kreće oko +30%.

A da bismo mogli upravljati i svojim vremenom, potrebno je imati jasan cilj, prioritete i znači reći „ne“ osobama i aktivnostima koji su vremenski „vampiri“. Ako nemate cilj kojem težite,  tada se samo stihijski borite s problemima kada oni nastupe.

2. Znanje i vještine

„Tko ne zna, a ne zna da ne zna, opasan je – izbjegavajte ga!“ Konfucije

Maloprodaja se nalazi usred treće industrijske revolucije, tzv. digitalne revolucije, gdje ljudski kapital vrijedi više nego ikad.

Fizički kapital ima granice: propada, zastarjeva, ali intelektualni – nema.

97% naših zaposlenika u prodaji i nabavi je završila škole i fakultete prije 5, 10 ili 15 godina i od tada se nije dodatno usavršavalo sa vještinama koje se ne uče u našim školama. Poznavati vještine asertivne komunikacije, prezentiranja, prodaje, pregovaranja, upravljanja konfliktom, upravljanja timovima... nije pitanje izbora, već pitanje preživljavanja!

Većina naših menadžera je promijenila hardware, a zadržala isti software. To znači da ne poznaju vještine vođenja ljudi, vještine motiviranja (Hrvati su najnemotiviraniji narod u EU), zapošljavaju i dalje racionalne tipove u prodaji i nabavi, iako robu prodaje emocija... Posljedica takvog neulaganja u znanje su frustirani i nezadovoljni timovi, a krajnji efekt je – neučinkovitost ili propuštanje šansi na tržištu. Tko si danas može priuštiti taj luksuz da ima neučinkovitog i neobučenog menadžera? Oni su opasni za uspjeh tvrtke.

Koliko nepripremljenih i neobučenih pregovarača susrećem svakodnevno za pregovaračkim stolom! Pregovaraju tehnikama starim 15 godina, na tradicionalni način. Neučinkoviti su, konfliktni i frustrirani, a razloge traže uglavnom u drugoj osobi.

3. „Inoviraj ili umri!“

Obožavam raditi radionice sa start-up poduzetnicima u Centru za poduzetništvo Zagreba. Te mlade glave nemaju predrasude, otvorenog su uma, kreativni, znatiželjni, puno pitaju, nakon radionica se dugo zadržimo u razgovorima... Dopisuju se s kolegama iz cijelog svijeta, razmjenjuju iskustva, usuđuju se biti drugačiji, usuđuju se biti prvi i testirati svoje umotvorine. Ne bojim se za budućnost naše zemlje uz takve poduzetnike. Oni imaju sve karakteristike za uspjeh: optimizam, pozitivan stav, strast, kreativan um.

Jedan dio njih je usmjerio svoju energiju, znanje i kreativnost u tržišne niše koje čak niti veliki trgovci i industrija nedovoljno prepoznaju: proizvodnja premium trgovačkih marki s dodanom vrijednošću, proizvodi za shoppere intolerantne na gluten ili laktozu, te proizvodnja organskih proizvoda za prehranu i zdrav život. Ono što me posebno veseli je – proizvodi za najbrže rastuću demografsku skupinu – generaciju od 60 i više godina (zrela & zlatna dob). Uz takve pametne i neopterećene mlade glave, inovacije i njihove stavove ne bojim se za ovu zemlju (ukoliko ostanu u njoj).

4. Stavovi, uvjerenja, predrasude

Opterećen lošim navikama i pogrešnim stavovima, čovjek nalazi svoje sigurno mjesto u kulturi kaosa i neuspjeha!

Jednog divnog sunčanog vikenda u listopadu posjetila sam muzej Nikole Tesle u Smiljanu. Tamo sam pročitala njegove riječi: „Vaša mržnja, pretvorena u električnu energiju, mogla bi osvjetljavati gradove i gradove.“  

Ako pitate naše poslovnjake u kakvom vremenu živimo, njih 90% će Vam odgovoriti da su vremena loša i teška. Ja bih rekla da nisu loša vremena, nego čovjek. Ne želimo se mijenjati, ne želimo raditi na sebi i svojim predrasudama, na optimizmu i pozitivnom stavu, samokontroli, na odnosu s kupcem ili dobavljačem; u konačnici – posljedično i na svojim rezultatima i zdravlju.

Jučer sam kupovala u našem velikom trgovačkom lancu gdje sam se morala sklanjati stroju za pranje poda koji je očito imao prednost pred nama kupcima, gledala sam mrzovoljno lice prodavačice koju pitam zašto nema sira koji je na akciji...

Pokušavala sam zaobići kolicima hrpu paleta s robom između dva reda polica. Nisam ih uspjela zaobići, pa sam odustala od kupnje maslinovog ulja koje se tamo nalazilo. Druga prodavačica slaže vreće za smeće na policu i ne prekida slaganje da bih ja dohvatila željeni paketić. Rekla mi je: “A vi baš tu trebate? Evo, samo malo da ja složim do kraja!“ Da, izgleda da sam ja tu radi nje, a ne obrnuto. Nema pozdravljanja kupaca, uslužnosti, nasmijanog lica, pomoći... Imam osjećaj da me mrze ako ih nešto priupitam i remetim im mir.

Potrošač danas ima mogućnost izbora, nelojalan je, a ovakvi trgovci ga kanaliziraju u ruke svojim konkurentima. Koliko je neostvarenih potencijala i izgubljenih milijuna kuna zbog pesimističnog prodajnog osoblja, nepoznavanja pozitivne komunikacije i upravljanja konfliktom. Ja se pitam i kakvog to menadžera imaju, kakve mehanizme kontrole i mjerenja zadovoljstva kupaca?

Oprez kod zapošljavanja prodajnog i nabavnog osoblja! Osobe sa negativnim stavom o sebi, okruženju i drugim ljudima su metastaze u timu i kontaminirat će vam odnose i uspjeh.

Bespilotna letjelica i u 2018. godini?

Na kraju, na listu ciljeva za 2018. godinu (uz: „smršaviti, vježbati, zdravo se hraniti“) predlažem da stavite i ove tri:

1.    Neka mi misli budu što pozitivnije! Okružit ću se s optimističnim ljudima! Naučiti ću pozitivnu retoriku i izbaciti negativne riječi i izjave!
2.    Biti ću zahvalan!
3.    Napraviti ću barem jednu stvar koju već dugo otežem i odlažem!

Hoće li 2018. godina biti još jedna od onih godina u kojima dopuštate da vas „valovi“ života nose na „luftmadracu“ ili čvrsto držite „kormilo“ u rukama? Hoće li to biti još jedna u nizu godina kukanja, letargije, pesimizma ili godina unutarnjeg zadovoljstva, fizičkog i duševnog zdravlja, godina pobjede nad pesimizmom, neorganiziranošću, upravljanju prioritetima, upravljanju karijerom i vještinama 21. stoljeća....? Hoću li dozvoliti da narednih 12 mjeseci provedem u letjelici bez pilota? To ne ovisi o Plenkovićevoj vladi, globalnom zatopljenju, prijetnji terorizmom, već samo o – meni i mojim stavovima! I zato – budite pozitivni, sretni i bolji od ostalih! A uspjeh je samo posljedica takvog stava! Usudite se i biti drugačiji! Ako ne skočite, nikada nećete znati kako je to letjeti! I zato - odlučite da će Vam 2018. godina biti sretna, dragi piloti Winner-airwaysa!

Davorka Biondić Vince

Autor opis: 
Vlasnica je Biondi d.o.o. FMCG poslovni savjetnik i soft skills trener. Autorica knjige „Kako uspješno pregovarati”. Trener prodajnih i nabavnih timova DM, Megamix, Silk trade, HIFA Oil, Violeta, Bambi, Podravka, Deloitte, Carlsberg...
Slika autora: 
O Autoru
Davorka Biondić Vince
Video
ALISA GEKIĆ, LINK
LiNK je kreirao više od 4.000 radnih mjesta
"IMAM IDEJU" - MARIJA ĆEŠKIĆ
Coralov "Marshal plan" i branding Hercegovine mogu biti rješenje
IVICA JAKIĆ
Od fotografa glazbenih zvijezda do vizionara goriva budućnosti
Savjeti