ZA ONE DUBLJEG DŽEPA
I vožnja vlakom može biti luksuz, pravi luksuz
Manager 06 travnja, 2024

Nekad su se njime vozili političari, pisci, glumci, špijuni i ini davni celebritiji izvornom rutom između Pariza i Istanbula. Danas se njime po Europi voze moderni biznismeni i bogataši, željni, ne samo doživljaja, nego i luksuza.  

 

Najpoznatiji vlak na svijetu, Orient Express, mnogi nazivaju kraljem vlakova ili vlakom kraljeva. Političari, pisci, glumci, davni celebritiji i špijuni vozili su se izvornom rutom između Pariza i Istanbula, utemeljenoj u kasnom 19. stoljeću.

Spisateljica Agatha Christie opisala je Orient Express kao "vlak mojih snova". U svoju je kompoziciju smjestila bestseler s misterijem ubojstava, a izmišljeni špijun James Bond vozio se njime u filmu "Iz Rusije s ljubavlju".

I dok mnogi zamišljaju Orient Express kao jedan jedini luksuzni vlak, zapravo je Orient Expressa bilo više, s više ruta i više vlasnika.

Uskoro će željeznicama Europe voziti nekoliko vlakova imena Orient Express, dviju konkurentskih kompanija, LVMH u vlasništvu luksuzne turističke tvrtke Belmond i francuske multinacionalne ugostiteljske kompanije Accor

Oba će imati originalne kompozicije iz kasnih 1800-ih, a razlikovat će se po tomu kako su dizajnirani, kamo putuju i koliko dugo rade. Jedan vozi već desetljećima, a drugi će biti lansiran ove godine.

 

 

Povijest Orient Expressa

Originalni Orient Express osmislio je mladi belgijski inženjer Georges Nagelmackers, inspiriran Pullmanovim spavaćim vlakovima kojima se vozio tijekom putovanja u Sjedinjene Države 1868. godine. Želio je izgraditi nešto slično - ali luksuznije - za putnike u luksuznoj Europi. 

Godine 1883., Train Express d'Orient krenuo je na svoje prvo putovanje od Gare de Strasbourg u Parizu (sada Gare de l'Est) do Beča.

Nekoliko godina kasnije, vlak je preimenovan u Orient Express i počeo je putovati do Istanbula, (tada Carigrada). Za to vrijeme suvremena tehnologija vlaka, luksuzni srebrni pribor za jelo i svilene plahte od početka su od njega stvorili legendu.

Ubrzo je Nagelmackersova tvrtka počela graditi luksuznije vlakove za druge europske rute, uključujući Arlberg-Orient-Express koji prometuje između Calaisa u Francuskoj do Budimpešte.

Do 1970-ih, originalni vlakovi Orient Expressa obavili su svoja posljednja putovanja, a vagoni su propali.

No 1980-ih dva su poslovna čovjeka poduzela odvojene napore da ih ožive.

James Sherwood, Amerikanac, potrošio je navodno 31 milijun dolara nabavivši i restaurirajući dovoljno vagona kako bi utemeljio Venice Simplon-Orient-Express, sada u vlasništvu Belmonda. (Sherwood je svojoj turističkoj grupi dodao i hotele, nazvavši ih Orient-Express Hotels. Tvrtku je 2014. preimenovao u Belmond.)

Švicarski turoperator Albert Glatt počeo je svoju luksuznu željezniclku liniju Züricha i Istanbula, poznatu kao Nostalgie-Istanbul-Orient-Express, koja je sada u vlasništvu Accora.

Venice Simplon-Orient-Express

Venice Simplon-Orient-Express prometuje od 1982. godine. Vlak je napravljen od originalnih restauriranih vagona koje je Gary Franklin, potpredsjednik Belmondovih vlakova i krstarenja, nazvao umjetničkim djelima.

Što se tiče Accorovih planova za pokretanje vlaka koji se također zove Orient Express “Mi smo ti koji to radimo već 40 godina, i mislim kako to shvaćamo kao veliki kompliment kada ljudi vide koliko se dobro bavimo time.” kaže Franklin.

Belmond ima jednokratni licencni ugovor za korištenje imena Orient Express na svom vlaku Venice Simplon dok Accor ima prava na marku u cjelini.

 

 

Venice Simplon-Orient-Express od prosinca prvi put vozi zimska putovanja, posjećujući Pariz, Veneciju, Beč i Firencu, potičući goste na posjete božićnim sajmovima u tim gradovima.

Od lipnja otvaraju novi kabine - apartmane u vlaku koje imaju vlastitu kupaonicu, stjuarda, kimona i papuče.

Jedno noćenje koštat će od 5.500 funti po osobi u novim apartmanima, koji su jedan korak ispod najluksuznije kategorije u vlaku - Grand Suites - koji dolaze s privatnom blagovaonicom, grijanim podovima i "slobodno tekućim" šampanjcem.

Karte za nove kabine apartmane već su rasprodane.

 

Nostalgie-Istanbul-Orient-Express

Nekoliko godina nakon što je Glatt vratio svoj vlak na tračnice, ponovno je ostao zapušten.

Godine 2015. francuska željeznička tvrtka SNCF — koja je tada posjedovala prava na ime Orient Expressa — naručila je istraživača Arthura Mettetala da pronađe vlak koji bi odgovarao Orient Expressu

"Imali smo lijepu marku, ali ne i vagone", rekao je Guillaume de Saint Lager, sada potpredsjednik Orient Expressa u Accoru, za CNBC. "Znali smo kako postoji kompletan vlak, ali nismo znali gdje je."

Mettetal je locirao 17 originalnih vagona na granici Poljske i Bjelorusije.

"Kada smo pronašli ovaj vlak, bio je izuzetan", rekao je. "Spavaća kola su najrjeđa... vrlo ih je komplicirano pronaći." Velik dio interijera - uključujući originalnu intarziju ili ukrašeno drvo - bio je netaknut, rekao je de Saint Lager.

 

Pruga Sarajevo-Mostar među najljepšim europskim putovanjima vlakom

Trenutno je u tijeku detaljna restauracija, a za dizajn interijera angažiran je arhitekt Maxime d’Angeac. Njegov zadatak je "imati neku vrstu fantazije o tome što bi mogao biti Art Deco", rekao je d'Angeac za CNBC. Rekao je kako ima značajnu kolekciju originalnih crteža i modela vlaka.

Originalne staklene Lalique lampe, u obliku cvijeta, osvjetljavat će hodnike vlaka, a bit će ugrađeni i drugi originalni elementi iz ponovno otkrivenog vlaka, poput polica za kofere i ručki na vratima.

Vagon za bar će imati tipke za pozivanje šampanjca i posluge, dok će vagon-restoran imati strop s ogledalom kao i stakleni zid prema kuhinji, tako da gosti mogu vidjeti kuhara.

Apartmani za spavanje imat će kožne zidove, izvezena uzglavlja i vlastitu mramornu kupaonicu. De Saint Lager ga je opisao kao "vlak za krstarenje", gdje gosti mogu sići na manje poznatim mjestima (rute i cijene tek će biti objavljene).

Putnici će uskoro moći odsjedati iu hotelima "Orient Express", od kojih će prvi biti otvoren u Rimu ove godine.

 


Orient Express 'La Dolce Vita'

Accor ima više planova za korištenje imena Orient Express. Također razvija šest vlakova "La Dolce Vita" koji će voziti kroz 14 regija u Italiji, kao i susjednim zemljama, s ciljem da do 2030. otvori 10 Orient Express hotela.

La Dolce Vita - ili u prijevodu sladak život - odnosi se na film Federica Fellinija iz 1960., kao i na osjećaj talijanskog glamura i užitka.

Vlakovi su dizajnirani da utjelovljuju "talijansko umijeće življenja i sve njegove prekrasne tradicije", navodi se u internetskoj objavi tvrtke za interijere Dimorestudio, koja radi na projektu.

Vlakovi će imati 18 apartmana, 12 deluxe kabina i "počasni apartman". Većina će krenuti s rimskog kolodvora Termini, gdje će putnici imati pristup salonu prije polaska, te putovati oko 16.000 kilometara željezničkih linija, sa zaustavljanjima na manje poznatim talijanskim odredištima.

Uz hotel Orient Express La Minerva u Rimu, Accor će 2024. otvoriti i hotel Orient Express Venice u obnovljenoj palači. Osim toga, Accor planira pokrenuti hotel Orient Express u Rijadu u Saudijskoj Arabiji.


B.Š. | Manager.ba

 

O Autoru
Manager
Video
"IMAM IDEJU" - MARIJA ĆEŠKIĆ
Coralov "Marshal plan" i branding Hercegovine mogu biti rješenje
IVICA JAKIĆ
Od fotografa glazbenih zvijezda do vizionara goriva budućnosti
JELENA ČAČULOVIĆ, WELTPLAST
Tvrtku tretiramo kao dijete u obitelji