ANITA LUKENDA MLINAC
Činjenica da sam neki put bila jedina žena u poslu me dodatno motivirala i osnaživala
Regija 27 veljače, 2019

Gošća Kluba menadžera je Anita Lukenda Mlinac, direktorica firme Consulting Plus, Zagreb.

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

Koliko god se svakodnevno susretali sa ženama na vodećim menadžerskim pozicijama, uvijek je zadovoljstvo čitati o novim pozitivnim primjerima ženskog liderstva.

Ovaj put, to je Anita Lukenda Mlinac, mag. oec., vlasnica tvrtke Consulting Plus, ali ona je mnogo više. To otkriva njezin životopis.

Nakon završetka Ekonomskog fakulteta u Zagrebu (smjer financije), shvatila sam da ukoliko želim dobiti širu sliku i znanje, završetak fakulteta je zapravo početak mojeg daljnjeg educiranja. Iz tog razloga sam svakih godinu-dvije završavala neke dodatne verificirane edukacije (financijski manager, kontroling manager, porezni ekspert). 

No, pravu sliku svjetskih trendova i poslovnog razvoja i prosperiteta organizacija dobila sam kroz certifikaciju na University of Cambridge, stjecanjem međunarodne poslovne diplome Cambridge International Diploma in Businessa koja se sastoji od pet pojedinačno priznatih diploma CID-Business Finance, CID-Business Organisation and Environment, CID-Human Resource Management, CID-Marketing, CID-Effective Business Communication

Prilikom dugogodišnjeg rada na managerskim pozicijama u malim, srednjim i velikim hrvatskim i inozemnim poduzećima, susretala sam se sa dnevnim izazovima vođenja timova i ostvarenja očekivanog rezultata u situacijama promjena strategija reorganizacija, odljeva kadrova ili smanjenog povjerenja zaposlenika u sustav koji doživljava promjene neizvjesnog poslovanja.

Održavati motivaciju ljudi, uz realizaciju svih postavljenih ciljeva, u poduzećima sa nedovoljno razvijenom organizacijskom kulturom ili  pozitivnom organizacijskom klimom je pravi izazov. Zato je moje usavršavanje i dobivanje certifikata kao Wingwave coach i NLC Coach bio odlična nadogradnja na do tada stečeno iskustvo, s fokusom na stres management i poznavanje upravljanja stresom te razvojem ljudskih potencijala.

Svoje prvo radno iskustvo započela sam s poslovnom edukacijom kao bilancista u velikom austrijskom koncernu, da bih s vremenom napredovala do voditeljskih pozicija, pozicija direktorice financija, računovodstva, kontrolinga, kadrovkse službe, administrativnih poslova, prokuristice, savjetnice Uprave i članice Uprave. 

Već šest godina sam vlasnica privatnog biznisa, prokuristica u tri hrvatska poduzeća za područja financija, računovodstva i pravnih poslova. Također, obavljam i funkciju Eksternog CFO.

Iznimno sam zahvalna na takvom postepenom usponu, jer osobno vjerujem da ste puno kompetentniji manager ukoliko poznajete operativne poslove, pravila i procedure poduzeća čiji ste manager ili kojim upravljate. 

 

Žena na vodećoj poziciji, a kod Vas ih je bilo i ima ih nekoliko. Je li ikad bilo potrebno dodatno se dokazivati budući da ste žena?


Činjenica je da je zastupljenost žena u top managementu znatno niža nego muškaraca i da žene na žalost često uspiju doći samo do razine srednjeg managementa.  

Nekoliko puta sam i sama bila jedina žena u upravi ili višem managementu.

Moram priznati da se ta statistika nije znatno promijenila niti danas, kada to promatram iz uloge Eksternog CFO, Eksterne direktorice za razvoj ljudskih potencijala ili  poslovnog savjetnika ili coacha koji surađuje sa klijentima na poslovnom i organizacijskom razvoju poduzeća.

No, bitna je razlika jeste li dio privatnog sektora ili velike korporacije.  

Kada ste dio privatnog sektora, veća je vjerojatnost da se problemi mogu iznijeti na stol i da će biti dovoljan interes da se unaprijedi sustav ili procesi.

Jer, u pozadini postoji vlasnik ili više njih, koji imaju interes za pozitivnu promjenu a taj interes nije vezan za vrijeme trajanja njihovog managerskog ugovora.

A u okolini gdje se o problemima govori i postoji tendencija njihovog rješavanja, veća je mogućnost da proaktivniji zaposlenici koji imaju motivaciju i znanje, pokažu svoje pune potencijale.

Iskreno vjerujem da je znanje i iskustvo jedini način na koji se možete dugoročno dokazati.

Vjerujem da je činjenica da sam neki put bila jedina žena me motivirala i osnaživala da se dokažem i budem još bolja.

 

Kako je nastala ideja za osnivanjem Vaše tvrtke Consulting Plus te možete li nabrojati nekoliko stvarnih problema koji se rješavaju kroz rad Vaše kompanije?


Radeći na managerskim pozicijama, dugi niz godina imala sam priliku promatrati način razmišljanja vlasnika, članova uprave poduzeća ili managementa, kod kojih je uslijed brzog razvoja i fokusa na rast i osvajanje tržišta izostala implementacija “ interne infrastrukture“, koju istovremeno prati i rast poduzeća.

To je trenutak kada shvaćaju da im trenutna organizacija, postavljena pravila i procedure nisu dostatni, da bi uz sve uložene napore i resurse ostvarili očekivane rezultate i profitabilnost.

I tada bi se često obraćali vanjskim konzultantima, ulažući nadu da će im pomoći u rješenju poslovnih izazova pred kojima se nalaze.

No, nisu uvijek bili zadovoljni sa konkretnim promjenama ili rezultatima koji bi se pokazali nakon takvih suradnji.

Razgovarajući s vlasnikom velikog hrvatskog poduzeća nakon takvog jednog razočarenja,  na njegov nagovor sam se i sama odlučila okušati u tom poslu, vjerujući da mogu procijeniti realnu trenutnu poziciju poduzeća te svojim djelovanjem utjecati na trend pozitivnih promjena i konkretnih i mjerljivih rezultata. 

Iako je u to vrijeme još uvijek bio dosta nepoznat pojam, započela sam posao kao obrtnik a taj oblik poslovanja mi je dugi niz godina bio druga djelatnost i do danas se  pokazao kao vrlo isplativ i zahvalan.

Svako poduzeće ima svoju priču i prostor gdje treba unaprijediti svoje poslovanje, a klijenti s kojima surađujem najviše mi se obraćaju kada imaju potrebu za nekim od sljedećih usluga:

- Outsourcing pojedinih funkcija i usluga - obavljanje funkcija Eksternog managera odgovornog za određeno područje unutar domene financija, računovodstva, kontrolinga ili HR-a.

- Poslovno savjetovanje - upravljanje financijama, strateško savjetovanje, implementacija ERP sustava, optimizacija poslovanja, project management, izrada poslovnih planova i praćenje realizacije, analiza poslovanja i održivosti poduzeća, kreiranje studije izvedivosti, krizni management.

- Financijski management - priprema i analiza financijskih izvještaja, analiza poslovanja i profitabilnosti, osiguranje optimalnog financiranja, upravljanja imovinom i obvezama, upravljanje troškovima, implementacija i unaprjeđenje rada i procedura odjela financija, računovodstva, kontrolinga, računovodstveni nadzor i savjetovanje, savjetovanje u izboru računovodstvenih politika, pomoć pri pronalasku financijskih sredstava za razne projekte.

- Upravljanje ljudskim resursima i razvoj potencijala - procjena organizacijske kulture i klime poduzeća, savjetovanje vezano uz upravljanje radnim učinkom (Performance management), pomoć pri selekciji kadrova.

- Stres management - način prepoznavanja i upravljanja stresom. Stres je bitan dio našeg života, osoban ili stvoren na radnom mjestu. Stres na radnom mjestu je obično rezultiran kombinacijom visokih zahtjeva, učestalih pritisaka i malog nadzora nad tim zahtjevima te nedovoljno dobrom organizacijskom kulturom i klimom u poduzeću odnosno lošim međuljudskim odnosima.


Živjeći urbani, nametnuti život, nemamo vremena posvetiti se sebi, svojim emocijama, željama i neostvarenim snovima.

A samim tim, niti posvetiti se drugima.

Živimo na autopilotu, odrađujući sve što se od nas očekuje, zatomljujući naše istinske emocije i potrebe.

Naučena bespomoćnost je nekada vidljiva kada smo preplavljeni svojim ulogama i nametnutim odgovornostima.

No, to je samo prividna bespomoćnost, koju možemo naučiti osvjestiti, preformulirati joj značenje i preuzeti kontrolu.

 

Vaš životopis pokazuje kako ste dosta znanja usvojili u inozemnim priznatim školama. Kakvo je Vaše mišljenje, mogu li Hrvatska i zemlje u regiji u bližoj budućnosti pružati takvo profesionalno usavršavanje?


Hrvatska, ali i zemlje u regiji su opće poznate po tome da imaju kvalitetne visokoobrazanave kadrove.

No, na žalost, znanje i trud studenata, njihovih roditelja i profesora, uložen u stvaranje tih kvalitetnih kadrova ne ide u prilog  zemlji sa statističkim podacima visokog postotka migracije.

Mišljenja sam da strategija motiviranja mladih i ambicioznih ljudi za ostanak u zemlji u kojoj su odrasli i školovali se, te upotreba njihovog stečenog znanja, u ovom trenutku jednostavno nije dostatna.

 

Postoji li neki trenutak ili događaj u Vašoj karijeri na koji ste posebno ponosni?


Ponosna sam na sva svoja ostvarenja, mala ili velika, jer iza njih stoji velika želja i trud.

Kako na one trenutke kada započinjem neki novi posao ili projekt, tako i na situacije kada su mi djeca bila mala a ja sam u sebi pronalazila snagu da nakon cjelodnevnih poslovnih i obiteljskih obveza, izvučem zadnju snagu iz sebe i u ranim jutarnjim satima se pripremam za neki ispit, prezentaciju ili sastanak.

No, pravi izazov je bio polaganje ispita za Cambridge International Diploma in Business odnosno certifikata za Poslovne fnancije, gdje sa konkretnim izračunima i rješenjima izvačite poduzeće iz konkretnog problema (npr.zaduženosti ili blokade).

Isto kao i certifikat za Human Resource Management, kada na konkretnom primjeru i problemu poduzeća ostvarujete pozitivnu organizacijsku kulturu i organizacijsku klimu. 

To su trenuci kada spoznate koliko zapravo znate ili ne. 

 

 

Što Vas inspirira, kako punite baterije kad osjetite da ste pri kraju?


Uvijek se nanovo preispitujem i iznimno bitno mi je osvjestiti i znati što želim ili bar što ne želim.

Ukoliko sam svjesna svojih želja i ciljeva, koji trebaju biti  su u skladu s mojim temeljnim uvjerenjima i vrijednostima, samo prisjećanje na to što želim i zašto nešto želim, su mi dovoljni da krenem dalje.

Također, jako mi je važna i dobivena povratna informacija klijenata koji su zadovoljni jer sam dio njihovog tima, što me motivira i uvijek ponovo podsjeća zašto volim i radim ovaj posao.

No, moj najveći punjač su moja djeca i suprug, koji su moje sidro koje me osnažuje i podsjeća  gdje je moja sigurna luka.

 

Često u svom radu opisujete teme poput stresa na radnom mjestu, o komunikaciji na poslu. Koji su izazovi suvremenog vremena sada kada se i čovjek digitalizira, kad lagano svi postajemo blaža verzija robota? Što trebamo povratiti iz ranijih radnih navika?


Poslovanje se prije nije suočavalo s moralnim izazovima s kojima se suočava u današnjoj globalnoj ekonomiji.

Poduzeća se trude biti uspješnija, učinkovito se natjecati, izboriti se za svoj tržišni udio i prosperitet.

Zaposlenici se trude zadržati posao, zaraditi veliki bonus ili dobiti bolji posao. U tim uvjetima, svakoga dana dolazimo do iskušenja da učinimo sve što je potrebno da bi napredovali.

Čak i onda kada te aktivnosti nisu u potpunosti u skladu sa temeljnom vizijom i misijom poduzeća odnosno osobnim uvjerenjima zaposlenika.

Vjerujući da je sve samo posao, ova praksa često narušava povjerenje koje treba postojati između poslodavaca i zaposlenika ili poslovnih partnera i pri tom se reflektira na privatne živote pojedinca.

U današnjem užurbanom načinu života, često smetnemo s uma koje su to istine u koje vjerujemo i vrijednosti koje ističemo kao temelj našeg života.

Kroz godine, neke stavove mijenjamo, nadograđujemo ili odbacujemo.

Ali, dokle god smo ih svakodnevno svjesni, lakše ćemo donijeti za sebe ispravnu odluku, kada to bude potrebno.

Kako onda ne živjeti na autopilotu? Za početak, važno je osjetiti prisutnost u svom vlastitom životu, raditi stvari i družiti se s osobama radi kojih se osjećamo živim. Biti svjesni svega što imamo i zahvalni radi svojih svakodnevnih mogućnosti i putova kojim idemo te koje sami biramo.

Važno je biti svjestan da imamo dovoljno vremena da se ne dovedemo u situaciju da propuštamo vlastiti život, naknadno žaleći što smo propustili raditi ono što nas je ispunjavalo ili jer smo odustali od samih sebe i svojih snova.

Tako osnaženi, imati ćemo dovoljno motivacije i osobnog interesa da svoj puni maksimum damo na radnom mjestu.

No, treba imati u vidu da pojedinac sam ne može napraviti toliko koliko bi htio,ukoliko poslovno okruženje odnosno organzacijska kultura poduzeća  u kojem radi nije postavljena na način da mu pomogne da iskaže svoj puni potencijal.

 

 

Omiljena knjiga koju biste nam preporučili?


Teško je izdvojiti jednu ili dvije knjige koje su na mene ostavile dojam, no ako se nadovežemo na teme o kojima smo do sada razgovarali, onda bi to svakako bile  The 7 habits of highly effective people od Stephen R.Covey i  The Schopenhauer Cure od Irvina Yalom.

 

Vaša definicija uspješnog menadžera?

Uloga managera i direktora je u današnje vrijeme postala zahtjevnija i multidisciplinarna te pod većim nadzorom, interno i eksterno.

Suočavaju se sa neprestanim pritiskom da smanje troškove, povećaju prihode i osiguraju kontrolu, dok s druge strane ih ekonomska neizvjesnost, povećani regulatorni zahtjevi, financijska previranja i povećana kontrola investitora, prisiljavaju na dodatne odgovornosti.

Nekadašnje tradicionalne odgovornosti iste funkcije nadograđene su na način da se od današnjih direktora i managera očekuje da pruže dodatnu vrijednost u svom cjelokupnom angažmanu.

Izuzetno je važno unutar poduzeća razviti strukturu koja dobro funkcionira, a to se upravo očekuje od managementa.  

Podrazumijeva da su zadaci, odgovornosti, sistematizacija radnih mjesta definirani te zaposlenicima jasno komunicirani, kao i da se radni učinak zaposlenika transparentno mjeri.

Svrha ovakve organizacijske strukture je učinkovita provedba svih aktivnosti poslovanja, potičući zaposlenike da kroz osjećaj pripadnosti sustavu daju najbolje od sebe.
 

Video
MIA DRMAĆ
Mostar ima sve šanse za uspjeh
LAFAT
Lider u preradi metala i korištenju alternativnih izvora energije u BiH i regiji
BERBA URANILA
Kakva će vina doći od ovogodišnje berbe?
Savjeti