Privatne kompanije inzistiraju na popravci pruge Sarajevo - Ploče, s obzirom na ogromnu štetu koju trpe zblog blokade željezničkog prometa na ovoj relaciji. Nude financirati obnovu, kao i svaku drugu potrebnu pomoć, ali vlast FBiH to ne prihvaća i nijemo posmatra financijske gubitke.
Pruga Sarajevo - Ploče teško je oštećena usljed poplava i klizišta koji su pogodili sjevernu Hercegovinu početkom listopada u kojima je stradalo 25 osoba. To je dovelo do obustave željezničkog prometa, a što posljedično pravi velike gubitke pojedinim kompanijama, koje imaju značajan udio u bh. gospodarstvu. Među najpogođenijima su GIKIL, Adriatic Metals, Arcelor Mittal, Alternativa, Soda Lukavac te Bimal. Javno poduzeće Željeznice FBiH objavilo je podatak prema kojem je njihova dnevna šteta zbog blokade željezničkog prometa visoka čak 280.000 KM.
Nedugo nakon katastrofe, u Željeznicama FBiH održan je sastanak s predstavnicima najpogođenijih kompanija. Istaknuli su kako nemaju mnogo vremena za čekanje. Prošlo je mjesec dana od katastrofe, što je za gospodarstvenike koji su do sada izgubili milijune, previše izgubljenih dana, a početak sanacije nije ni vidiku.
Ključne informacije
Potrebno je obnoviti 70 metara pruge, a procijenjena vrijednost obnove iznosi oko 3 milijuna KM. Pruga je oštećena 4. listopada, dbevni gubici se mjere i stotinama tisuća KM. Projekt obnove još nije urađen, niti ima nagovještaja kako će se to dogoditi u narednih mjesec ili dva.
Znajući posljedice blokade željezničkog prometa na relaciji Sarajevo - Ploče, privatne kompanije ponudile su financirati popravku, međutim iz Vlade FBiH i Željeznica FBiH službeno nisu prihvatili pomoć. Umjesto toga, Autoceste FBiH zadužene su pronaći novac za sanaciju pruge, a što je najblaže rečeno - sporiji proces. Također je nejasno gdje je taj proces zakočio s obzirom na to kako je Europska investicijska banka odobrila korištenje sredstava u svrhu sanacije.
GIKIL je vjerojatno kompanija u BiH koja je najpogođenija prekidom željezničkog saobraćaja iz Ploča. Voditelj odnosa s javnošću u GIKIL-u Samira Hrustanbegović je za Klix.ba kazala kako su do sada izgubili 2 milijuna KM te je istaknula važnost što brže sanacije i ponudila pomoć kompanije u popravci pruge.
"Istina je kako je još na prvom sastanku, koji je održan nekoliko dana nakon katastrofe u Željeznicama FBiH, Adriatic Metals ponudio financiranje, znajući kako će svi gubici koji će se akumulirati biti veći od troškova popravke. I GIKIL i Arcelor Mittal Zenica, pa čak i Luka Ploče, svi su spremni pružiti bilo koju vrstu pomoći koja je potrebna kako bi se krenulo u sanaciju pruge", kazala je ona.
U skladu s ovim prijedlogom, nadležnima je stigao još jedan apel Gospodarske komore Federacije BiH, u kojem ponovo nude da kompanije same financiraju ponovnu uspostavu željezničkog prometa.
Prvog studenoga upućen je dopis državnom Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija i JP Željeznicama FBiH, u kojem apeliraju na žurnu popravku, s obzirom na ogromnu štetu koju gospodarstvo trpi zbog blokade željezničkog prometa iz luke Ploče.
"Taj dopis je sumirao neke sastanke koji su ranije održavani u Željeznicama Federacije BiH i koji je okupio jednu grupu gospodarstvenika koji su najpogođeniji ovom katastrofom", rekla je Hrustanbegović na pitanje o apelu Gospodarske komore.
Problem nije u financijama
Ističe kako postoji mogućnost da nadležni nisu mogli zakonski prihvatiti pomoć privatnika, ali navodi i kako problem sa saniranjem pruge vjerovatno nije u financijama, nego u procedurama.
"Ono što sve nas buni je zašto se ovoliko čeka, zašto se ovoliko šuti. Izrazili smo svi pomoć u financijskom smislu, stručnom, ljudstvu, strojevima. E sad, zakon možda i ne poznaje takvu vrstu pomoći koja ne može biti prihvaćena. Mislimo kako financijski aspekt nije ključni problem, jer to nije tako velika cifra koja se ne može podnijeti", kazala je.
Najšokantnije je što privatne kompanije još nemaju nikakve odgovore od nadležnih iz Vlade FBiH i Željeznica o tome kada se može očekivati početak gradnje, koja je, sudeći po hitnosti, do sada trebala već uveliko početi.
"Nemamo nikakav službeni odgovor, ne znamo uopće ništa. Sve se svelo na apele. Mi smo sami upozoravali što će nas dočekati za mjesec dana, međutim ne trpi posljedice samo GIKIL nego cijelo gospodarstvo i svi vezani za nas. Nakon našeg apeliranja Vladi FBiH, Ministarstvu prometa i komunikacija, Autocestama FBiH, mi apsolutno nismo dobili nikakav konkretan dogovor koji bi sadržavao barem informaciju - kada će početi radovi i kada se očekuje njihov završetak? To je najveći problem, stojimo u praznom prostoru, mjesec čekamo bilo kakvu informaciju, kako bi znali što ćemo dalje. Imamo odgovornost prema radnicima, kupcima, partnerima, nerealno je što još nemamo ni informaciju o kojem mjesecu pričamo kada će biti prohodna", poručila je Hrustanbegović.
GIKIL je do sada izgubio 2 milijuna KM blokadom željezničke pruge na ovoj lokaciji. Do kraja godine očekuju gubitak od 10 milijuna KM. Druge kompanije također bilježe velike gubitke, kao i same Željeznice koje su, računajući na osnovu njihove procjene štete, do sada izgubile više od 10 milijuna KM.
Ovakvi gubici očigledno ne plaše nadležne u BiH s obzirom kako već duže od mjesec samo posmatraju kako se oni povećavaju. Osim što šute i ne obavještavaju javnost o tome kada će početi sanacija, iz Vlade FBiH ne daju ni potrebne odgovore privatnom sektoru. Resorna ministrica se po ovom pitanju odglasila posljednji put prije mjesec, a državni ministar iz ovog resora otkrio je i kako su se Željeznice FBiH tek nedavno sastale kako bi o ovome uopće razgovarale unutar ovog javnog poduzeća.
Kilx | Manager.ba