KUTAK ZA PRODAVAČE
Najčešće greške u procesu ocjenjivanja zaposlenika prilikom vođenja godišnjih razgovora o učinku
Asja Lajtman Bosilj Prodaja i menadžment 20 ožujka, 2018

Danas je tvrtkama zaista izazovno pronaći zaposlenika koji je motiviran. Stoga je još važnije da ga, kad pronađe takvog zaposlenika, zadrži što duže u svojim redovima.

Osim za planiranje radnog učinka i razvoja zaposlenika, jasni, otvoreni i konstruktivni godišnji razgovori sa zaposlenicima su važni elementi njihove motivacije i zadovoljstva, a to mogu biti (naravno uz materijalne uvjete) često i ključni elementi za zadržavanje zaposlenika ili njihovo napuštanje tvrtke.

Iz tog razloga je važno da se za godišnje razgovore obje strane što bolje pripreme, a osobito se to odnosi na voditelja ili menadžera koji vodi razgovor sa zaposlenikom.

Od menadžera se očekuje da prikupi što više informacija o postignućima zaposlenika, pri tome koristeći što više različitih izvora kao što su:

•    iskazi zaposlenika o detaljima njihovih postignuća
•    procjene (primjeri) postignuća njihovih mjerodavnih kolega
•    bilješke, bilješke sa sastanaka, e-mailovi i drugi zapisi o dotičnom zaposleniku

Uobičajene pogreške koje se menadžerima u tom procesu događaju, a koje bi svakako trebalo pokušati izbjeći su sljedeće:

•    „Halo“ ili „truba“ efekt – temelji se na procjeni na osnovu samo jednog svojstva koje može biti bilo pozitivno bilo negativno
•    Uprosječivanje – sklonost ocjenjivanja svih suradnika ili zaposlenika kao prosjek
•    Nedavna izvedba – temeljenje procjene samo na osnovu nedavnih događanja
•    Nedovoljna informacija – završetak procjene bez dovoljno znanja oko stvarne izvedbe zaposlenika

Ovo može biti vrlo demotivirajuće, osobito za one zaposlenike koji su nepravedno lošije ocijenjeni u odnosu na konkretna ostvarenja i za posljedicu može imati pad motivacije, nazadovanje zaposlenika, ili čak i, napuštanje tvrtke. 

Stoga je važno da se u izjavama o procjenama učinka:  

1.    Precizira tj. navodi primjere koji podupiru procjenu – primjerice umjesto „Učinio si sjajan posao“ reći „Imao si tri teška zadatka i nadmašio si očekivanja u sva tri“ 
2.    Fokusira na zamijećena ponašanja i rezultate (umjesto da se presuđuje) – na primjer umjesto „Trebaš poboljšati svoje ponašanje“ trebalo bi biti određeniji u izjavi: „Primijetio sam kroz tvoju neverbalnu komunikaciju na jučerašnjem sastanku s klijentom da ti ide na živce. Vjerujem da je i on to primijetio i zasigurno nam to neće pomoći u zaključivanju pregovora. Molim da to kontroliraš ubuduće i da danas nazoveš klijenta kako bi to ispravio.“ 
3.    Koristi procjene na osnovu „ocjena“ i „dokaza“ – na primjer „Zadovoljstvo klijenata je nadilazilo postavljene ciljeve“ (=ocjena/opća izjava ukoliko je cilj bio ispunjen)  i „U zadnjih 12 mjeseci 98% klijenata je ocijenilo našu uslugu kao izvrsnu u odnosu na cilj koji je bio postavljen (90%)“ (=dokaz tj. konkretna izjava o tome što, kada i kako je dobar cilj bio ispunjen)   

Prilikom pripreme za diskusiju i planiranja sastanka, važno je voditi brigu o odabiru mjesta i vremena za vođenje razgovora. Treba odabrati mirnu lokaciju na kojoj nećete biti ometani te osigurati dovoljno vremena (najmanje 60 minuta).

Na taj način se zaposlenicima daje do znanja da su vam ovi razgovori važni i da im se pristupa maksimalno ozbiljno što dugoročno sasvim sigurno može utjecati na podizanje njihovog učinka, motivacije i zadovoljstva. 

Kroz dugogodišnje iskustvo u vođenju timova, održavanju edukacija za zaposlenike brojnih tvrtki kao i korištenju kvalitetnih alata u poticanju učinka, kreirali smo HR aplikaciju HR sustav učinka koji poslodavcima pomaže u: 

1.    POSTAVLJANJU CILJEVA ZAPOSLENICIMA
2.    POTICANJU ZAPOSLENIKA NA DODATNI ANGAŽMAN
3.    ŠTO PRAVEDNIJEM NAGRAĐIVANJU

Kao podršku u vođenju učinkovitih godišnjih razgovora sa zaposlenicima i njihove veće motivacije uz HR aplikaciju HR sustav učinka nudimo Vam i cjelokupni sustav implementacije HR sustava učinka u tvrtkama koji mogu biti maksimalno prilagođeni sukladno Vašim potrebama i specifičnostima, a što ćemo Vam vrlo rado i osobno predstaviti.

Za više informacija slobodno nam se obratite s povjerenjem na [email protected] ili [email protected]

Asja Lajtman Bosilj

Autor opis: 
mr.sc. Asja Lajtman Bosilj, poslovni je savjetnik, predavač, certificirani trener poslovnih edukacija, te konzultant EBRD-a. Vlasnica je tvrtke Avus koja stručnim pristupom na području ljudskih potencijala pomaže uposlenima i tvrtkama u rastu i razvoju.
Slika autora: 
O Autoru
Asja Lajtman Bosilj
Video
"IMAM IDEJU" - MARIJA ĆEŠKIĆ
Coralov "Marshal plan" i branding Hercegovine mogu biti rješenje
IVICA JAKIĆ
Od fotografa glazbenih zvijezda do vizionara goriva budućnosti
JELENA ČAČULOVIĆ, WELTPLAST
Tvrtku tretiramo kao dijete u obitelji