TEHNOLOŠKE TVRTKE DOLAZE
Vrijeme "elektroprivreda" je prošlo
Manager 21 travnja, 2024

Motivirane osobnim potrebama, tehnološke tvrtke počele su stvarati nove izvore napajanja. Vrlo brze shvatile su kako iste potrebe imaju i  privatni potrošači i ozbiljno ugrozile poziciju tradicionalnih "elektroprivreda". 

 

Autor: Todd G. Buchholz, Poslovni dnevnik

Da je John D. Rockefeller danas živ, na zid svog doma pričvrstio bi Google Nest – prvi pametni termostat. Notorno štedljiv naftni mogul iskoristio bi priliku uštedjeti na mjesečnom računu za električnu energiju. Tradicionalne energetske tvrtke, od ExxonMobila (izravnog potomka Rockefellerove Standard Oil Company) do lokalnih komunalnih poduzeća, počele su prihvaćati velike tehnološke tvrtke prepune nade i strepnje. Hoće li tvrtke poput Googlea, Amazona i Mete uskoro slati čitače brojila i njihove šefove na pašu? 


Vremena se mijenjaju

Velike tehnološke tvrtke već su pokazale sklonost remećenju. Prije samo 25 godina, “googol” – inspiracija za ime tražilice – bio je nedokučivo velik broj, oblak je bio uskovitlali dašak na nebu, a 5G  red u kojem ste parkirali automobil u garaži. U narednim desetljećima velike tehnološke tvrtke preokrenule su mnoge industrije naglavačke.

Prisjetimo se ljekarni. Oslanjale su se na strpljenje kupaca danima čekati recept i stajati u redovima kako bi preuzeli lijekove. Sada će tvrtke poput Hims & Hers, povjerljivo noću prodavati lijekove za smirenje, rast kose ili za raspoloženje. U međuvremenu, One Medical, koji je Amazon kupio prošle godine, nudi 24-satnu virtualnu njegu na zahtjev i preglede istog i sljedećeg dana – popriličan podvig s obzirom kako je prosječno vrijeme čekanja na posjet liječniku u većim američkim gradovima više od tri tjedna. Nije ni čudo što su profitne marže drogerija od cigle i žbuke pale, pa je Rite-Aid završio u stečaju.

Kao što je svijetu potreban bolji pristup medicinskoj skrbi, tako mu je potrebna i učinkovitija i pouzdanija opskrba energijom. Previše ljudi sjedi u mraku prečesto i predugo. Čak i u razvijenim zemljama poput SAD-a, prosječno trajanje prekida opskrbe električnom energijom udvostručilo se između 2013. i 2021., s 3,5 sati na više od sedam sati, dok je njihova učestalost skočila za gotovo 20%. Nije iznenađujuće što Amerikanci imaju loše mišljenje o lokalnim pružateljima usluga, a 71% ih kaže da bi zamijenili pružatelje usluga, dok se tvrtke žale kako ih prekidi opskrbe električne energije koštaju 150 milijardi dolara godišnje.

To ne znači kako su pružatelji usluga krivi za sve. U SAD-u lokalni i državni političari i regulatori diktiraju dobit i cijene, istodobno odgađajući kapitalne nadogradnje. Američkom ministarstvu energetike treba oko pet godina kako bi procijenilo novi projekt prije odobrenja, pa 2.000 GW godišnjeg kapaciteta čeka.

Brzorastuće tehnološke tvrtke vrijedne bilijun dolara ne mogu si priuštiti nestanak struje, pa uzimaju stvari u svoje ruke. 

Amazonov portfelj čiste energije, koji obuhvaća projekte solarne energije i vjetra u više od 20 američkih država i 27 zemalja, sada je dovoljno velik da svake godine napaja 7,2 milijuna američkih domova. Na geotermalnom polju Blue Mountain u Nevadi, Google surađuje sa startupom za čistu energiju Fervo kako bi napajao podatkovne centre tehnološkog monstruma iskorištavajući toplinu zarobljenu ispod jurskih stijena.


One nisu opterećene starim postrojenjima

Za razliku od energetskih tvrtki opterećenih starim postrojenjima koje treba staviti izvan pogona, tehnološke tvrtke mogu početi ispočetka. Prosječna starost parno-turbinskog postrojenja na naftu na Srednjem zapadu iznosi gotovo 70 godina. Zapravo, u Whitingu, u Wisconsinu, radi hidroelektrana izgrađena 1891. – 40 godina prije nego što je glumac Boris Karloff bio priključen na elektrode koje provode munje u izvornom Frankensteinu.

Iako je osobni interes motivirao tehnološke tvrtke stvoriti nove izvore napajanja, one su bacile oko na privatne potrošače. Srećom, velike su tehnološke tvrtke već dobrodošle u kućanstvima. Amazon je evoluirao od isporuke smeđih kutija s knjigama do odgovaranja na pitanja s Alexom i snimanja aktivnosti zvona na vratima s Ring kamerama.

Google je nedavno spojio Nest Renew, svoju uslugu za pomoć korisnicima da optimiziraju potrošnju električne energije, sa softverskom tvrtkom OhmConnect kako bi uskladio potrošnju energije kućanstava diljem zemlje. Nova tvrtka, Renew Home, platit će ljudima da spuste termostate i ugase svjetla tijekom vršnih sati ili čak, u kombinaciji s vremenskom prognozom omogućenom umjetnom inteligencijom, prije udara oluja.


Suradnja kao spas

Voditelji tradicionalnih elektroprivreda trebali bi odgovoriti na ove rastrošne tehničke stručnjake nesputane propisima ponovnim gledanjem Kuma 2, i poslušavši savjet šefa mafije Michaela Corleonea: “Prijatelje treba držati blizu, a neprijatelje još bliže.” Istodobno bi se trebali usredotočiti na bolju komunikaciju s kupcima. Je li vam vaša energetska tvrtka ikada poslala bilten, poveznicu na film ili desetak ruža? Ili je se sjetite samo kada imate pritužbu, bilo da nestaje struja ili jer čitač brojila vreba u dvorištu?

Naposljetku, energetske tvrtke trebale bi surađivati s velikim tehnološkim tvrtkama kako bi povećale učinkovitost. Prije nekoliko tjedana, Southern Company najavila je sporazum s tvrtkom Samsung SmartThings radi stvaranja inovacijskog laboratorija s ciljem poticanja komunikacije između pametnih hladnjaka, perilica posuđa i otvarača garažnih vrata radi uštede energije. U San Diegu, energetska tvrtka Sempra surađuje s tvrtkom Fermata Energy kako bi električna vozila mogla prodati svoje baterijsko napajanje natrag u mrežu kada potražnja dosegne vrhunac.

Još od doba Rockefellera i Thomasa Edisona, energetske su tvrtke bile pojam sigurnog ulaganja, klišeizirane miljenice udovica koje traže dividende i drugih investitora nesklonih riziku. Bez obzira na globalno zatopljenje, taj se sektor sve više usijava. I s ulaskom velikih tehnoloških tvrtki, počinju frcati iskre.

 

Poslovni dnevnik | Manager.ba


 

O Autoru
Manager
Najnovije vijesti
Video
ALISA GEKIĆ, LINK
LiNK je kreirao više od 4.000 radnih mjesta
"IMAM IDEJU" - MARIJA ĆEŠKIĆ
Coralov "Marshal plan" i branding Hercegovine mogu biti rješenje
IVICA JAKIĆ
Od fotografa glazbenih zvijezda do vizionara goriva budućnosti