Borbeni zrakoplovi su impresivni, ali skupi strojevi koji koštaju između 150 i 300 milijuna dolara po komadu. Za njihov razvoj je potrebno mnogo vremena i proizvode se u malim količinama, što povećava ukupne troškove razvoja i proizvodnje.
Portal specijaliziran za zrakoplovstvo, Simple Flying, izdvojio je pet razloga zašto su borbeni zrakoplovi toliko skupi.
Proizvode se u relativno malim količinama
Opći cilj proizvođača je što masovnija proizvodnja jer se time postiže smanjenje njenih troškova. U slučaju borbenih zrakoplova, kupci su uglavnom države koje takve zrakoplove naručuju u malim količinama. Visoka cijena razvoja i mala narudžba nije idealna kombinacija za kupca.
Dug radni vijek
Suvremeni borbeni zrakoplovi imaju jedan od najdužih radnih vijekova u odnosu na sve ostale letjelice. Države su shvatile kako manje znači više. Uz visoku cijenu dolazi i upotrebljivost zrakoplova. Borbeni zrakoplovi novije generacije se mogu dva do tri puta duže koristiti nego oni starije generacije.
Razlog nije samo napredak u materijalima i tehnologiji, već i njihova mogućnost preživljavanja u borbenim misijama. U usporedbi sa starijim zrakoplovima, suvremeni imaju veće izglede uspješno završiti misiju i vratiti se u bazu. Osim toga, iz suvremenih borbenih zrakoplova mogu se dijeliti podaci, surađivati s drugim zrakoplovima ili bazama.
Ekstremno precizna tehnologija
Oprema borbenih zrakoplova iznimno je precizna. Bez obzira jeli riječ o komunikacijskoj opremi, navigacijskoj opremi ili oružju, imaju najsuvremeniju opremu. U usporedbi sa zrakoplovima iz Drugog svjetskog rata, današnji imaju jedinstven sustav naoružanja koji omogućava pogađanje mete iz jednog pokušaja.
Primjera radi, stotine bombardera B-17 tokom 1950-ih promašili su svoje mete. Četiri lovca F-4 Phantom su tijekom 1970-ih mogli prilično brzo izvršiti zadatke. Međutim, svaki od zrakoplova F-35 Lightning metu može pogoditi u jednom pokušaju, i to s izuzetnom preciznošću.
Istraživanje, razvoj, testiranje i evaluacija
Razvoj borbenih zrakoplova traje veoma dugo. Uobičajeno prođe čak 20 godina od koncepta do početka korištenja. Početna faza projektiranja F-35 Lightning počela je 1993., a razvojne aktivnosti 2001. Ovaj zrakoplov je svoj prvi let imao 2006., a američka vojska ga je počela koristiti 2015. godine.
Desetljeća dizajniranja i razvoja imaju izravan utjecaj na cijenu. Uz sve napredniju tehnologiju i sve veće potrebe država, proizvođači nastavljaju ulagati sve više novca u proizvodnju. Primjera radi, program razvoja F-35 Lightning koštao je 22 milijarde dolara više nego se očekivalo.
Skup sustav naoružanja
Borbeni zrakoplovi koriste neke od najsofisticiranijih sustava naoružanja. Standardno naoružanje podrazumijeva mitraljeze s rotacijskim topovima visokog kalibra, kombinaciju projektila (zrak-zrak, zrak-zemlja, protunapad), navođene rakete i torpeda. Razvoj ovakvog sustava naoružanja košta pravo bogatstvo.
Napredni sustavi naoružanja za F-22 Raptor i F-35 Lightning mogu povećati troškove proizvodnje za stotine milijardi dolara. Veliki je i trošak testiranja i procjene ovih sustava.
Izvor: SimpleFlying
Prijevod: Klix.ba
Korekcija i prilagodba: Manager.ba