Pod izgovorom potrebe za točnim podacima o broju turista i noćenja, grad Mostar i Turistička zajednica pozvali male iznajmljivače na registraciju smještaja i plaćanje paušala po krevetu. Nadležno županijsko ministarstvo traži žurnu obustavu te odluke zbog kršenja zakona i neregularnog poslovanja.
Iznajmljivači stanova i kuća koji imaju do maksimalno 20 kreveta i ne nude uslugu ishrane gostima, prema usvojenoj odluci Gradskog vijeća Mostara, ukoliko registriraju svoj objekt, plaćat će fiksni godišnji iznos od 60 KM po krevetu - bez dodatnih rješenja, registracija, suglasnosti i bez fiskalne kase. S obzirom kako se ne radi o ugostiteljskoj djelatnosti, odobrenje za rad nije im potrebno tvrde iz Grada.
"Kao netko ko planira da izdaje kuću u okolici Mostara rado bih se registrirao u ovakvim okolnostima i mislim kako je važno kako nismo opterećeni papirologijom i raznim drugim troškovima. 60 KM po krevetu je po meni razumna i fer mjera. Mislim kako ovo dosta olakšava poslovanje i uvodi red i transparentnost u ovu oblast“, rekao je Denis Mutapčić za N1.
Riječ je o Odluci Gradskog vijeća o privremenim rješenjima i odobrenjima za rad, koju je županijsko Ministrastvo trgovine, turizma i zaštite okoliša ocijenilo neustavnom i nezakonitom, jer predstavlja ozbiljno zadiranje u nadležnosti kantonalnih vlasti.
"Zakon izričito zahtijeva postojanje upotrebne dozvole ili potvrdu kako je postupak njezinog izdavanja u toku, dok Grad Mostar predviđa mogućnost bez ijednog formalnog akta o građenju, oslanjajući se isključivo na notarsku izjavu o preuzimanju rizika što predstavlja potpuno zanemarivanje urbanističko-građevinskog okvira“, navode iz Ministarstva trgovine, turizma i zaštite okoliša HNK
Iz Grada objašnjavaju kako je riječ o postojećem Zakonu, kako je isti i na župnijskoj i federalnoj razini te nema nikakvih odstupanja i neregularnosti.
"U tom zakonu kategorizacija je vrlo jasna. Postoji jedna kategorija koja se zove 'sobe u domaćinstvu' odnosi se na one iznajmljivače koji imaju do 20 kreveta i ne pružaju uslugu ishrane. Za takve objekte propisana je vrlo jasna odredba koja se tiče plaćanja poreza. Porezna uprava ima obrazac koji se odnosi na fizičke osobe koje su vlasnici tih objekata, dakle nema ovdje nikakvih šumova“, ističe Marin Čuljak, savjetnik mostarskog gradonačelnika za N1.
Jeli doista tako kako tvrde i jedni i drugi?
Stvarnost je drugačija od izjava u prilogu N1 pogotovo što se tiče tvrdnji o izostanku papirologije i dodatnih rješenja.
Kako bi se uopće registrirali iznajmljivači moraju pribaviti rješenje o utvrđivanju i ispunjavanju propisanih minimalnih uvjeta za pružanje usluga u domaćinstvu kao i uvjeta za kategoriju objekta, podnijeti zahtjev za izdavanje rješenja za utvrđivanje vrste i kategorije smještaja u domaćinstvu bez usluge ishrane gostima. Dužni su voditi Knjigu stranaca, koja se ovjerava u Službi za poslove sa strancima, voditi evidenciju o broju smještenih gostiju, od svakog gosta obavezno uzeti podatke ili uslikati osobnu iskaznicu. Dužni su od gostiju naplatiti boravišnu taksu, te plaćati porez prema propisanom obrascu PIP-1034.
Dužni su i podnijeti Zahtjev za izdavanje standarizirane ploče kojom se označava utvrđena vrsta i kategorija objekta Federalno ministarstvu okoliša i turizma.
Odluka gradskog vijeća posebno je problematična jer ranije registrirane iznajmljivače dovodi u nepovoljan položaj u odnosu na one koji su do sada izbjegavali obveze prema državi. Oni, naime i dalje moraju imati, koristiti i održavati fiskalne kase, koristiti knjigovođe, plaćati komunalne naknade, izvršavati sve obveze kao pravne osobe...
Manager.ba