Inozemni su ga mediji uspoređivali s luksuznim Lamborghinijem, a tražen je bio daleko izvan granica Jugoslavije, posebno u Italiji i Njemačkoj. Matična tvornica Iskre u Kranju nije mogla zadovoljiti veliku potražnju.
U povijesti industrijskog dizajna, nekoliko predmeta ističe se kao ikone koje nadmašuju svoje vrijeme i prostor. Jedan od njih svakako je telefon Iskra ETA 80, dizajniran 1978. godine čiji izgled je i danas sinonim za inovaciju i eleganciju.
Dizajnirao ga je slovenski dizajner Davor Šavnik. Kada se pojavio, nije samo oblikovao tehničke standarde, nego je postao simbol cijele jedne ere. Ipak, njegova priča nije sročena samo od uspjeha, "kiti" je i fatalni propust zaštite intelektualnog vlasništva.
Iskra ETA 80 bio je više od običnog telefona – predmet želje i statusni simbol i ogromnom je brzinom osvojio tržište. Design je osvojio brojne nagrade i priznanja. Inozemni su ga mediji uspoređivali s luksuznim Lamborghinijem, a tražen je bio daleko izvan granica Jugoslavije, posebno u Italiji i Njemačkoj. Matična tvornica Iskre u Kranju nije mogla zadovoljiti veliku potražnju.
Međutim, unatoč zvjezdanom usponu, Iskra nije na vrijeme zaštitila patent na svjetskoj razini. To je omogućilo konkurenciji iskoristiti ograničene kapacitete proizvodnje u Kranju i proizvesti milijune kopija telefona. Procjenjuje se kako proizvedeno oko 300 milijuna neovlaštenih kopija, što je rezultiralo ogromnim financijskim gubicima za Šavnika i Iskru.
No, dizajn telefona Iskra ETA 80 nikada nije izgubio na značaju. Danas se smatra dijelom industrijske baštine, a primjerci se nalaze u stalnim postavima prestižnih muzeja moderne umjetnosti, poput onog u New Yorku (MoMA) i Minhenu.
Manager.ba