PODUZETNICI
Silvio Kutić, suvlasnik i glavni izvršni direktor Infobipa: VODNJAN ĆE POSTATI IT CENTAR I TEHNOLOŠKI GRAD
manager.ba/glasistre.hr Regija 24 studenog, 2021

Intervju sa Silvijem Kutićem prenosi glasistre.hr.

 

- Pokrenuli ste vlastiti ESOP program za sve zaposlenike. Radi se o oko 3.300 zaposlenika. Znači li to da će model radničkog dioničarstva biti primjenjivan na apsolutno sve zaposlenike ili samo na, recimo, srednju i višu razinu menadžmenta?

- ESOP smo inicijalno pokrenuli prije četiri godine i obuhvaćao je određen dio ljudi. No, sada smo na jednom novom početku. Opcijske dionice smo sada dodijelili globalno svim našim sadašnjim i svim budućim zaposlenicima koji nam se pridruže. Danas imamo više od 3.300 ljudi. Kroz ovaj prošireni ESOP za sve zaposlenike želja nam je još jače povezati uspjehe tvrtke i individualna postignuća naših ljudi. Oni su ti koji su generirali dosadašnji rast Infobipa, a pogotovo ubrzani rast koji danas imamo. I sve je to postignuto zahvaljujući njihovom velikom trudu, predanom radu i talentu.

- Kako ćete riješiti potencijalnu situaciju u kojoj zaposlenik koji je i dioničar napušta kompaniju? Mora li, s pravom prvenstva, prodati Infobipovu dionicu nekom od postojećih dioničara ili to može napraviti na slobodnom tržištu? Da li ova druga opcija otvara mogućnost da u vlasničku strukturu Infobipa uđu i pravne/fizičke osobe koje, uvjetno rečeno, ne moraju biti dobrodošle? Imate li razrađen sistem obrane od takve situacije?

- S protokom vremena osobe kojima su dodijeljene opcije stječu pravo pretvoriti ih u dionice, te nakon toga imaju pravo slobodno raspolagati dionicama na tržištu. Naravno, u slučaju da je tvrtka tada izlistana na burzi. Ne postoji realna opasnost da upravljanje kompanijom budu ugroženo.

- Iako je to teško procjenjivati, može li se očekivati da će zaposlenik koji je ujedno i dioničar potencijalno, i kada, sudjelovati u podjeli dividende u iznosu koji bi se mogao kretati oko vrijednosti mjesečne plaće?

- Do sada smo sve reinvestirali u rast. Uobičajeno je u industriji da se ide na rast vrijednosti. Naravno, ako se odlučimo onda se ona može isplatiti i zaposlenicima koji su vlasnici dionica.

- Da li je u vašoj branši, IT-ju, ESOP kao model uobičajen?

- ESOP program je sve učestaliji benefit u tehnološkoj industriji. No, ESOP koji uključuje sve zaposlenike u kompaniji, ali i one buduće, je rijetka pojava kod tvrtki čak i u Silicon Valleyju. Nadamo se da ćemo ovim potezom motivirati i ostale domaće tvrtke da u danom trenutku krenu u sličnom smjeru, jer ono nosi sa sobom puno benefita, i za kompniju i za zaposlenike. Ima transformacijski potencijal.

- Koliki udio u vlasništvu kompanije će se alocirati ili staviti na raspolaganje zaposlenicima Infobipa? Dosad je to, mislim, bilo oko 10 posto?

- Trenutno je deset posto vlasništva Infobipa alocirano je za ESOP program, odnosno za opcijske dionice naših zaposlenika.

- Kada ćete kao prva hrvatska firma biti izlistani na burzi u New Yorku? Da li je taj plan i dalje aktualan? Je li IPO, i prije toga ovaj program ESOP-a, ustvari priprema za izlazak na burzu?

- Cilj nam je razvijati se prema „liquidity“ događaju, najvjerojatnije kroz listanje na burzi u New Yorku, ali dok svi faktori za to budu ispunjeni. Taj plan je tu, aktualan je i svi smo u Infobipu jako fokusirani na njega. Proširenje našeg ESOP programa na sve zaposlenike vidimo kao bitan korak na tom putu, jer želimo da apsolutno svi budemo potpuno involvirani i dio tog puta. Sada se kao organizacija nalazimo u fazi eksponencijalnog rasta i želimo da smo svi u timu maksimalno usredotočeni na plan rasta koji imamo za sljedećih nekoliko godina. Kroz ovakav ESOP program zaposlenici će moći stvarati ne samo vrijednost za Infobip, već i za sebe kao pojedince.

- S psihološkog aspekta, uvođenje ESOP-a na zaposlenike će djelovati motivirajuće. Računate li i na taj pozitivan efekt koji će se konkretizirati, može se pretpostaviti, kroz još veći radni i kreativni angažman svakog zaposlenika koji postaje i suvlasnik? ES- OP-om dobivate još lojalnije radnike. Smatrate li to važnim aspektom u daljnjem poslovanju i razvoju?

- Kad je osoba motivirana, onda postiže nevjerojatne stvari. ESOP je dodatni motivacijski faktor i veliki dobitak za cijeli Infobip i vidimo ga kao još jednu prekretnicu. Pred nama je uzbudljivo razdoblje. Ali nije samo riječ o motivacijskom faktoru. Na primjer, u Vodnjanu u našem sjedištu zaposleno je 300-njak ljudi. Jedan takav potez, poput dodjeljivanja opcijskih dionica svim zaposlenicima, u budućnosti može imati odličan efekt i pozitivan utjecaj na širu zajednicu u Istri i gospodarstvo. Ali i šire. Može stvoriti potencijalno jednu cijelu novu generacija vrhunskih i kvalitetnih mladih ljudi koja bi imala priliku u određenom trenutku vlastito generiranu vrijednost iz ESOP-a iskoristiti za ostvarivanje određenih ideja i ambicija koji imaju. To opet može rezultirati donošenjem novih vrijednosti na tržište. Može rezultatirati novim inovacijama i novim uspjesima.

- Konačno ste, s kreditom od 500 milijuna dolara, krenuli osvajati američko tržište. Koliko vam je to važno u cjelokupnom planu razvoja Infobipa?

- Kreditno financiranje od 500 milijuna američkih dolara, koje smo ostvarili po iznimno povoljnim uvjetima, svrstalo nas je u ekskluzivnu skupinu tehnoloških kompanija visokog rasta i velike vrijednosti, a koje su koristile sličan oblik financiranja. Dio tog iznosa iskorišten je za kupnju Peerless Networka, naše posljednje akvizicije, ali ostalo je još i za druge potrebe, organski rast, ali dakako i daljnja preuzimanja prema kojima gledamo i u tom segmentu nastavljamo biti aktivni. Industrija u kojoj se nalazimo snažno akcelerira i Infobip želi „jahati“ taj val i ići naprijed. Upravo će nam navedeni iznos dat jak vjetar u leđa za ostvaranje svih ambicioznih planova koje imamo. 

Novi kampusi 

- Kako se korona kriza odrazila na vaše poslovanje, ali i načine poslovanja koje je preferiralo rad od kuće, dok ste se vi, prije te krize, odlučili na investiranje u kampus u Zagrebu i Sarajevu? U kojoj ste fazi s gradnjom ta dva kampusa? Koliki će im biti kapaciteti? Imaju li ti kampusi i dalje poslovnog smisla kad su trendovi takvi da se čak i potencira rad od kuće?

- Infobip u posljednje dvije godine posluje odlično. Upravo smo kroz taj period ostvarili neke stvari po prvi puta u našoj povijesti. Prva vanjska investicija od 300 milijuna eura, četiri preuzimanja od čega dvije američke kompanije, nova financijska injekcija od 500 milijuna američkih dolara... Bilježimo sjajne rezultate i konstantno rastemo u svim segmentima. Veliki je to uspjeh svih naših ljudi koji od samog početka pandemije rade od kuće. Naravno, ovisno o tome kakva je situacija u pojedinim zemljama gdje imamo urede. Ono što je naravno prisutno kao prepreka cijelo vrijeme je nedostatak socijalizacije. Jer tu ništa ne može zamijeniti fizičku interakciju. Jako nas stoga veseli naši novi kampusi, onaj u Zagrebu u Svetoj Klari koji je u samom finišu i u Sarajevu, gdje je izgradnja u planu i gdje očekujemo početak radova vrlo skoro. Kampus u Zagrebu kapaciteta je za više od 600 zaposlenika, a u Sarajevu će biti za preko 500 ljudi. Vjerujem da će pandemija doći skoro svom kraju i da ćemo onda ponovno u našim kampusima brainstormati, družiti se i kreirati inovacije. Pandemija je donijela promjene u modelima rada, a ono što će Infobip zadržati je jedan hibridni model rada koji će spojiti i rad od kuće, ali i rad iz ureda.

- U Vodnjanu ste kupili objekt stare kožare koji, pretpostavljam, pretvarate u kapacitet za smještaj zaposlenika. Kako napreduje taj projekt?

- Radimo aktivno na tom projektu. Tvornica svile koju smo kupili datira iz 1850. godine. Želimo je prenamijeniti u multimedijalni centar. Ponovno vratiti život u nju. Da to bude mjesto gdje će svi ljudi moći slobodno dolaziti i družiti se. Centar u kojemu će se razvijati kreativne ideje i razrađivati poslovni projekti i suradnje. Cilj nam je uložiti nešto manje od milijun eura. Projekt ima veliki sinergijski potencijal i može puno doprinijeti razvoju Vodnjana.

- U kojoj je fazi vaš projekt Vodnjana kao IT centra, a za koji ste planirali otkupljivati stare objekte i pretvarati ih u stambene prostore za nove zaposlenike iz cijelog svijeta?

- Projekt prenamjene tvornice svile je dio našeg većeg projekta pozicioniranja Vodnjana kao IT centra i tehnološkog grada. Tu nam je želja bila urediti određene prazne kuće u starom dijelu Vodnjana i dovesti veliki broj inženjera iz cijelog svijeta da tu žive i rade. Pandemija je sve to usporila, ali čim se situacija normalizira nastavit ćemo raditi na tome. Nadamo se privući mlade talente da ovdje dođu jer Istra je jako kvalitetno mjesto za život. Ima ogroman potencijal i sve što je potrebno. No, radimo i na tome da pomognemo i u ostalim aspektima, a ne samo u segmentu IT-ja. Želimo i da značajnije raste kvaliteta života, da stvaramo najkvalitetnije temelje kod najmlađih. I zdravlje. Pandemija je pokazala da ništa nije važnije od toga. Sve donacije u kojima Infobip sudjeluje ide upravo u ovim smjerovima koje vidimo ključnima. 

Umjetna inteligencija 

- Riječki start up STEMI i Infobip pokreću školu budućnosti u kojoj će se učenike podučavati umjetnoj inteligenciji. Glavni cilj je polaznicima osnovnih škola otvoriti prozor tehnološke budućnosti. Kako će to praktično funkcionirati, gdje, u suradnji s kime…?

- Pratimo već duže vrijeme što radi odlična ekipa u STEMI-ju koju vodi Marin Trošelj. Već dugo surađujemo i razmišljali smo kako neke stvari učiniti boljima i efikasnijima. Tako smo partnerirali da bismo otvorili današnjoj djeci prozor u svijet visoke tehnologije i umjetne inteligencije. Jer, to je zanimanje budućnosti. Tako je nastala Škola budućnosti. Infobipova uloga tu je da prenesemo znanje i vještine koje imamo na učitelje i djecu. Oni kao alat pomoću kojeg rade i uče koriste našu softversku platformu za izradu chatbotova. Pilot projekt je odlično prošao, vidjeli smo veliki interes škola i sudjelovalo je više od tisuću učenika u Hrvatskoj. Sve nas je to inspiriralo da tako jedan uspješan i inovativan obrazovni projekt proširimo van Hrvatske. I to u najveći svjetski tech centar – SAD. Zbog svega navedenog je Infobip i investirao u Stemi. Na temelju povratnih informacija iz tamošnjeg obrazovnog sustava unaprijedit ćemo i projekt u Hrvatskoj, što može donijeti još bolje stvari za najmlađe članove naše zajednice ovdje. Drago mi je da su u pilot projektu sudjelovale škole iz Vodnjana, Pule, Labina, Rovinja i Potpićana. Bit će ih i više. U njima su neki novi inovatori, genijalci na koje ćemo svi kroz desetak godina biti itekako ponosni. Oni će biti nositelji općeg napretka. To je ono što nas motivira i što želimo još više vidjeti na ovim prostorima. Škola budućnosti je jedan od načina na koji kao Infobip želimo vratiti našoj zajednice iz koje smo krenuli i njezinim najmlađim članovima.

- Kakvi su vam poslovni i razvojni planovi u narednom, recimo, trogodišnjem ili petogodišnjem razdoblju? Gdje vidite Infobip?

- Ako govorimo o konkretnim brojkama, cilj nam je 2023. ostvariti prihod od tri milijarde dolara. To dakako nosi sa sobom i povećanje broja zaposlenika. No, ono što nam je prvotna želja je ostaviti pozitivan trag i doprinijeti široj zajednici, donijeti nova znanja i vještine, prenijeti ih na okolinu. Želimo da kako tvrtka raste u narednom periodu, da tako raste i zajednica u kojoj djelujemo. Vjerujem da Infobip može donijeti jedan novi val entuzijazma i pozitivnog pogleda prema naprijed.

  • Connect Agencija
  • LRC d.o.o. Sarajevo
  • Connect Agencija
  • LRC d.o.o. Sarajevo
Tagovi: