Nisu svi obiteljski poslovi i tvrtke isti i bilo bi potpuno pogrešno tumačiti ih zajedno kao jedinstveni poslovni model.
Iako većina obiteljskih tvrtki vjerojatno počinje iz sličnih razloga, ipak se razvijaju različito i ovise od načina života, stila poslovanja ali i vrste posla jedne obitelji.
Solo igrač(i)
Kao što naslov kaže – jedan čovjek za sve, osoba koja je zadužena za svaki aspekt poslovanja i koji ne prepušta kontrolu drugima. Ovaj tip poslovanja je najčešći model poslovanja za obiteljsku tvrtku. Vezuje se za jednog čovjeka, eventualno za par kao osnivače i dalje raste i širi se. Rast tvrtke je organski budući se širenjem posla i razvojem stvara potreba za dodatnim uključivanjem članova koji se aktivno zanimaju za posao. Nerijetko, prelazak iz jedne u drugu fazu znači i odricanje prvobitnih tvoraca i vlasnika i prepuštanje kontrole i posla drugim članovima što može biti neugodno iskustvo.
Udruženi partneri
Udruženo partnerstvo ne mora nužno značiti i formalno-pravno partnerstvo ali je udruživanje više obiteljskih tvrtki česta pojava u praksi. Različiti tipovi poslovanja mogu se spajati te tako zajednički proširiti svoj spektar poslovanja.
Obiteljska kontrola ali ne i obiteljska tvrtka
Ovo je jedna od stavki u modelu poslovanja obiteljskih tvrtki koja se najčešće i najviše razlikuje od tvrtke do tvrtke. Obiteljska tvrtka uvijek se vezuje za obiteljski posao i većina ljudi misli kako su takve tvrtke uvijek i isključivo pod kontrolom obitelji, što jeste, ali ne mora biti način vođenja posla.
Član obitelji nije samo vlasnik posla već je aktivan i u svakodnevnom upravljanju tvrtkom i vođenju posla. Ovdje član obitelji nije samo vlasnik poduzeća, već je aktivan u svakodnevnom upravljanju i vođenju posla s jedne, ali i sudjelovanju u obiteljskim obavezama sa druge strane. U situacijama u kojima je obitelj ujedno i vodstvo tvrtke, potrebno je precizno strateško planiranje zbog efikasnijeg rada ali i nerijetko uvođenje vanjskog savjetnika ili menadžera koji objektivnije može posmatrati posao za razliku od obitelji koja je često preemotivno vezana za posao.
Internacionalizacija obiteljskog poslovanja
Kada se obiteljska tvrtka odluči proširiti na međunarodnu razinu, to donosi probleme i pitanja na koja odgovori moraju biti jasni i precizni jer širenje posla i uvođenje novog modela poslovanja može završiti neslavno ukoliko se ne donesu prave odluke u pravo vrijeme. Obiteljske tvrtke pod kontrolom obitelji moraju odlučiti zajedno o selekciji i dovođenju nekog sa strane tko će biti u mogućnosti dobro obavljati posao u skladu s postavljenim temeljima. Obiteljske tvrtke u tranziciji trebaju osobe od povjerenja za obavljanje menadžerskih poslova ali je preporučljivo uvijek dovesti treću osobu i nekog tko je u mogućnosti proces poslovanja promatrati upravo tako – kao posao koji se treba razvijati.
Ponekad, a kako bi se obiteljski posao proširio van svojih granica, obitelj i svi njeni članovi moraju prihvatiti činjeniu kako će se njihova kontrola nad poslovanjem morati "razblažiti" i prebaciti na druge. Za nekog je to teže, za nekog lakše ali u svakom slučaju su članovi obitelji oni koji donose presudu.
Izvor: KPMG
Prijevod: Porodicnefirme.com
Prilagodba: Manager.ba