Najuspješniji biznismeni znaju da u jednoj firmi ’vrhunski igrač’ zlata vrijedi i on može promijeniti cijeli posao. To će vam potvrditi svako ko vodi velike kompanije. Isto će vam dokazati i zanimljiva i korisna studija koju je objavio Džef Smart ispitujući preko 300 direktora i više od 20 milijardera.
Vrhunski igrač
Vrhunski ’igrač’, igrač ’prve lige’ po mišljenju svih ispitanih i uspješnih, jeste čovjek koji ima bar 90% šanse da postigne rezultate do kojih može doći samo 10% onih najboljih kandidata.
„To je velika istina“, iz ličnog iskustva i iskustva rada s kompanijama piše Džef Smart.
„Morate da znate da će 20% vaših zaposlenih ostvariti 80% ukupnih rezultata. Vrhunski igrači dobijaju odlične ocjene, sklapaju više poslova i naplaćuju više. Vjeruju u proizvod i kompaniju“, nastavlja Smart.
Vremena kojima svjedočimo i ona koja tek dolaze za vrhunsko poslovanje traže vrhunske ljude. Google, Amazon, aplikacije i mreže napreduju nezadrživo brzim tempom.
„Ako ne pratite, ne krećete se brzo, prije ili kasnije ste gotovi“, još jedna je dijagnoza i upozorenje Smarta.
Kako da pronađete najbolje i da ih zaposlite?
Zaposliti pogrešnu osobu je preskupo. Čak su i studije pokazale da jedan zaposleni vrijedi šest do devet njegovih mjesečnih zarada. Izračunajte i sami koliko vas košta kada vas napusti jedan zaposleni – jedna plata, pa puta devet.
Vezani tekst: Unaprijedite vještine upravljanja ljudskim resursima
Prije svega morate i sami da razumijete kakav je to savršeni zaposleni koji vam treba, taj vrhunski igrač.
Ne zapošljavajte prije nego što saznate šta tražite:
- Kakva to osoba treba biti, kakvih interesovanja (ovo je od pomoći kod formulacije oglasa)
- Šta je motiviše? (uzmite u obzir da neki vole da povremeno odu iz grada ili će tražiti plaćeno slobodno vrijeme)
- I, ono najvažnije, razjasnite sebi šta je to što traženog vrhunskog zapravo čini ’vrhunskim’ Ko je savršen čovjek za vas?
„Dobar dio svoje karijere sam bio ubjeđen da u ponudi nema dovoljno vrhunskih ljudi za posao. A, onda sam kroz razgovore za ovu knjigu shvatio svoju grešku – da biste dobili vrhunskog čovjeka, morate da ga vrbujete, da izađete na teren i da tražite. Naći najboljeg ne znači raspisati konkurs, postaviti oglas i čekati“, savjetuje Smart.
Najbolji Smartov primjer je formiranje jednog fudbalskog tima. Tim se ne pravi tako što se igrači samo pojave na terenu. Morate da tražite svakog ponaosob, da istražite tržište s jasnom idejom kakav vam igrač treba. Igrače morate dovesti da bi zaigrali.
„Jedan od najboljih načina kako doći do vrhunskog zaposlenog kakav vam treba je da pitate klijente za preporuku. Ili, još bolje, pitajte najbolje iz svog tima“, preporučuje u svojoj knjizi Smart.
Najuspešniji biznismeni znaju…
Šta je Smart u svojoj knjizi i istraživanju izdvojio kao najvažnije, a tiče se ’prve lige’ zaposlenih:
Vrhunski vole da rade s vrhunskim kolegama i to ih bitno motiviše. Ovo pravilo je slijedio i Stiv Džobs i trudio se da u svojim timovima pravi ovakve spojeve.
Kako biste došli do najboljeg, pitajte svoje najbolje zaposlene da vam budu neka vrsta ’skauta’. Neka vam preporuče ako nekoga znaju i to uz finansijsku nadoknadu. „Nije tajna da se ovakve preporuke plaćaju u velikim kompanijama“, piše Smart.
Provedite neko vrijeme s kandidatom van posla.
„Pivski test’ je prava stvar“, kaže autor. Zapitajte se da li biste s njim na pivo, da li uživate u njegovom društvu? Suština je da kandidata, potencijalnog vrhunskog igrača, izvedete iz okruženja intervjua da biste bili opušteni.
Posljednje, ali ne i manje važno o čemu piše Smart, je da morate ’neprestano’ da zapošljavate. „To je proces koji ne smije da stane. Ne možete zapošljavati samo kada vam neko treba“.
- Bonitet/manager.ba