Analiza je pokazala kako raširenoj percepciji kako su trgovci najveći profiteri u razdoblju povišene inflacije u Hrvatskoj nema mjesta...
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) u Hrvatskoj, istraživala je tržište trgovine na malo mješovitom robom i analizirala trgovačke marže osam kategorija robe u hrvatskim trgovačkim lancima za 2023. godinu te usporedila podatke s prethodnim godinama
Analiza je pokazala kako raširenoj percepciji kako su trgovci najveći profiteri u razdoblju povišene inflacije u Hrvatskoj nema mjesta. Podaci o kretanju marži pokazuju kako se trgovačke marže u razdoblju najviših stopa inflacije nisu značajnije mijenjale.
AZTN je izračunao pokazatelje prosječnih bruto marži trgovaca za osam kategorija roba: meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, pekarski proizvodi (kruh, peciva), mlijeko i mliječni proizvodi, svježe voće i povrće, bezalkoholna pića i voda, konditorski proizvodi (keksi, čokolade, bomboni i dr.) i osnovni prehrambeni proizvodi (brašno, šećer, riža, rezanci, jestiva ulja i dr.).
Najveće marže na pekarskim proizvodima
Rezultati istraživanja pokazuju da su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2023. godini bile najviše u kategoriji pekarskih proizvoda te su iznosile 37,2 posto.
Slijede konditorski proizvodi, kod kojih je marža iznosila 31,7 posto, a na trećem mjestu je svježe voće i povrće s prosječnom maržom od 29,9 posto.
Bruto marža u trgovini razlika je između nabavne i prodajne cijene robe koju ostvaruje trgovac. Izražava se u postotku nabavne cijene. Ako trgovina kupi proizvod za 50 eura i prodaje ga za 75 eura, trgovačka marža iznosi 33,3 posto. Izračun se temelji na formuli (prodajna cijena – nabavna cijena) / prodajna cijena.
No bruto marža nije isto što i zarada jer se iz nje trebaju pokriti svi troškovi trgovine. Nakon odbitka troškova izračunava se neto marža. Ona može biti pozitivna ili negativna, ovisno o tome je li trgovac poslovao s dobiti ili s gubitkom.
Najnižu maržu od 21,4 posto trgovci zaračunavaju na mlijeko i mliječne proizvode. U kategoriji umjerenih marži su i meso i mesne prerađevine (23,7 posto) te osnovni prehrambeni proizvodi (24 posto).
Inflacija nije utjecala na značajnije povećanje marži
Kada se uspoređuju prosječne marže u 2023. u odnosu na 2022. godinu, rezultati istraživanja pokazuju da su u četiri kategorije proizvoda s natprosječnim maržama one u protekloj godine blago povećane. Riječ je o voću i povrću, konditorskim proizvodima, bezalkoholnim pićima te pekarskim proizvodima.
U preostale četiri kategorije prosječne marže su blago smanjene. Riječ je o mesu i mesnim prerađevinama, mesu peradi i jaja, mlijeku i mliječnim proizvodima te osnovnim prehrambenim proizvodima.
T portal | Manager.ba