YAHOO - USPON I PAD
Loše poslovne odluke vrijedne milijarde dolara
Manager Svijet 21 ožujka, 2025

Yahoo je doživio brz rast tijekom 1990-ih. Izašli su na burzu s inicijalnom javnom ponudom u travnju 1996. Cijena dionica porasla je 600% u roku od dvije godine. 

 

David Filo i Jerry Young, diplomirani inženjeri elektrotehnike Sveučilišta Stanford su 1994. godine kreirali web stranicu službeno registriranu kao "Jerry and David's guide to the World Wide Web". Od 18. siječnja 1995. godine ona je postala Yahoo - obrnuti je akronim za "Još jedno hijerarhijski organizirano proročište". Filo i Young često su govorili kako su odabrali ime jer im se sviđala žargonizirana definicija ruralnog juga koju su koristili studenti u rodnoj Louisiani Davida Fila kasnih 1980-ih.

Yahoo je doživio brz rast tijekom 1990-ih. Izašli su na burzu s inicijalnom javnom ponudom u travnju 1996. Cijena dionica porasla je 600% u roku od dvije godine. Kao i mnoge tražilice, Yahoo je svom portfoliju dodao web portal, potom i besplatnu e-poštu – počevši od listopada 1997, nakon kupovine startup kompanije Rocket Mail.

Godinu dana kasnije, Yahoo je kupio AltaVistu, potom i Geocities za 3,6 milijardi dolara i Broadcast.com za 5,7 milijardi dolara. U to vrijeme (1999.) Yahoo je bio daleko najveća internet kompanija. Na vrhuncu je vrijedio više od 125 milijardi dolara.


Odustajanje od Googlea i ne Microsoftu

Jedna akvizicija nije realizovana, a sada se čini kako ih je ta odluka najviše i koštala. Kada se Google pojavio na sceni, mnogi softverski inženjeri bili su skeptični, vjerujući kako će skoro sigurno propasti zato što je prekasno ušao u igru ​​pretraživanja (u to vrijeme su postojali brojni pretraživači poput Lycos, AskJeeves, Excite, AOL, AltaVista, Infoseek, Go i mnogi drugi koji su lansirani godinama prije i već su imali solidan udio na podijeljenom tržištu).

Yahoo je uzeo sve lovorike svijeta, dominirajući kao najveći pretraživač. Čelnici kompanije bili su uvjereni kako su nedodirljivi. Zbog toga su 1998. odbili kupiti Google za milijun dolara. Yahoo je bio gigant, a Google sićušni mrav.

Nekoliko godina kasnije, bilo je vidljivo kako ih riba koju nisu htjeli progutati počinje gutati. Yahoo je počeo koristi Google kao pretraživač u lipnju 2000. godine, a tijekom naredne četiri godine razvio vlastite tehnologije pretraživanja. Počeo je koristiti tehnologiju koju je stekao ulaganjem od 280 milijuna dolara (Inktomi je kupljen 2002. godine). U to vrijeme Yahoo je došao k sebi i pokušao ponovo kupiti Google za tri milijarde dolara, shvativši koliko brzo Google raste. I ponovno odlučio odustati od kupovine.

Kao odgovor na Googleov Gmail, Yahoo je 2007. godine počeo nuditi neograničeno skladištenje e-pošte. Ali znaci pada su već bili vidljivi, a 2008. godine kompanija je otpustila stotine ljudi zbog žestoke konkurencije. U veljači iste godine, Microsoft je ponudio 44,6 milijardi dolara za preuzimanje Yahooa. Odbijena je.


Posljednji čavao u lijesu

Mnogi se kasniji neuspjesi kompanije pripisuju Marissi Mayer (u to vrijeme bila je proglašena za najomraženiju tehnološku direktoricu), koja je bila izvršni direktor kompanije od 2012. do 2017. godine. Kompanija prodata Verizonu i formirana je nova kompanija Yahoo Inc. (ranije Verizon Media, Oath).

Prethodni lideri, Carol Bartz i Scott Thompson, nisu se proslavili. Nakon Thompsonovog imenovanja za izvršnog direktora, nekoliko ključnih rukovodilaca je dalo ostavke. Uključujući glavnog direktora proizvoda Blakea Irvinga. Uslijedilo je otpuštanje 2.000 radnika, što je činilo oko 14% od ukupnog broja zaposlenih. Međutim, Marissa je bila posebno problematična. Sarkastični komentari govorkali su kako je Google bio taj koji je ju poslao u Yahoo zabiti posljednji ekser u lijes svog nekada velikog konkurenta. 

 

Nakon što je diplomirala na Stanfordu, Meyer je dobila 14 ponuda za posao, uključujući mjesto profesora na Sveučilištu Carnegie Mellon i konzultantski posao u McKinsey & Company. Odlučila je pridružiti se Google-u 1999. godine kao dvadeseta zaposlenica. Počela je pisati kod i nadgledati male timove inženjera, razvijajući i dizajnirajući Googleove ponude za pretraživanje. Izgradila je imidž osobe orijentirane na detalje, što joj je pomoglo napredovati do product menagera i direktora potrošačkih web proizvoda. I upravo je ona nadgledala poznatu, jednostavnu stranicu za pretraživanje Google početne stranice.


Verizon je 21. veljače 2017. godine, kao rezultat kršenja podataka, snizio ponudu za Yahoo za dodatnih 350 milijuna dolara, da bi je kasnije kupio, tada staru i pomalo zastarjelu kompaniju za telefone i širokopojasne usluge, za 4,8 milijardi dolara, dok je Marissa dobila otkaz.


Danas Google ima tržišnu vrijednost veću od dva bilijuna dolara. Ako propustite pravu priliku, žaljenje je vječno. 


Izvor: Pavle Jakšić, Forbes Srbija
Obrada i prilagodba: Manager.ba

 

Tagovi:
Najnovije vijesti
Video
MARIO NENADIĆ, UDRUGA POSLODAVACA FBIH
Parcijalna rješenja ne donose promjene
EMIL BALAVAC, MINSTAR TRGOVINE, TURIZMA I ZAŠTITE OKOLIŠA HNŽ
Prirodni resursi ne smiju biti tu samo za zaradu i masovni turizam
DR. SC. IGOR ŽIVKO
Nameti na plaću su nam daleko veći od onih u okruženju