Do prije nekih desetak godina, internet je bio poprilično mirno mjesto. Onda se pojavio Facebook i napravio revoluciju u virtualnoj zajednici – i to tek tako, preko noći. A prije nego što su SpaceX i Tesla postale vodeće kompanije na polju zračnog i cestovnog prometa, ime Elona Maska bilo je poznato uglavnom ljudima iz iste branše.
A ostatak planete? Pa, znate i sami – do jučer niste ni znali za „nekog tamo“ Elona Maska, a već sutradan ste shvatili da je riječ o osobi koja je prihodovala onoliko koliko vi vjerovatno ne biste zaradili za tri života.
I to tek tako, preko noći.
Virgin Records, Uber, Wallmart ili AirBnb – još neki su od članova ove odabrane ekipe. Eto i ideje za holivudski blokbaster koji bi zabetonirao (lažnu) predstavu o instant uspjehu kao nečemu što se događa svaki dan. Jer, ko bi se usudio da pomisli kako Mark Zuckerberg ili Richard Branson (vlasnik giganata Virgin Records i Vigrin Atlantic) ipak nisu čudotvorci koji su svoje imperije sagradili tek tako, kao od šale? I to samo zato što se između onog jučer i danas (iliti, biznis ideje u najavi i realnog, opipljivog uspjeha) protežu godine, pa i desetljeće nimalo idiličnih trenutaka.
Zapravo, nitko ne zna koliko je ljudi, potpuno obeshrabreno i poraženo, u tim momentima jednostavno odustalo od svega, nikada ne dočekavši to danas i nikada ne posvejdočivši svom osobnom uspjehu preko noći. Tek kad u ovaj prigodno servirani mit umiješate kašičicu realnosti, dobijate frazu koja je već odavno zaštitni znak većine „instant-pobjednika“:
Za uspjeh preko noći potrebno je (najmanje) 10 godina.
I samo nekoliko takvih primjera dovest će u pitanje i koncept onog holivudskog blokbastera u najavi.
Elon Mask (Space X/Tesla) i Richard Branson (Virgin Records/Virgin Atlantic)
Iako iz različitih branši, Elon Mask i Richard Branson imaju više zajedničkog nego što se čini. Na prvom mjestu, to je svakako neosporan utjecaj njihovih kompanija na tržištu, ali i ugled koji im je samostalni biznis donio. Čini se da ovu dvojicu svakodnevni izazovi poslovanja zaobilaze u širokom luku, ili da se sve čega se dohvate pretvara u zlato – međutim, obojica dijele i pregršt onih manje svjetlih trenutaka.
Prije svega, i Musk i Branson slažu se u tome da su im treća i četvrta godina poslovanja bile ubjedljivo najteže – i to ne samo u onom smislu danas je malo teško, ali sutra će već biti bolje. U njihovom slučaju, to „ubedljivo najteže“ značilo je kritičnu točku gdje ih je od potpunog kraha dijelilo svega 24 sata.
U čemu je bio problem?
Pa, u tome što su obojica u jednom trenutku ostali kratkih rukava – točnije, bez dolara budžeta kojim bi financirali svoje poslovanje. Uz gotovo nikakve šanse da za samo 24h dođu do odgovarajućih investicija, i jedan i drugi bili su na dobrom putu da izgube apsolutno sve.
I to tek tako, preko noći.
Teško je povjerovati da je riječ o ljudima koji su danas na listi najbogatijih na svijetu. Još teže ih je zamisliti u višegodišnjem survival mode-u, dok očajnički pokušavaju da iznađu bilo kakav način da vrate svoj biznis na pravi kolosjek. Sve u svemu, noć koja ih je čekala prije onog sutrašnjeg uspjeha, bila je sve samo ne ispunjena mirom i spokojem.
Sam i Bud Walton (Walmart)
Kada odlučite prodati svoju prvu firmu, a zatim stavite i kuću pod hipoteku – a sve radi ulaganja u ozbiljniju poslovnu priču – onda ste sigurno od onih koji vjeruju da se rizici kad-tad isplate. Iako ćete se često uvjeriti u to da sreća prati hrabre, u slučaju Sama i Buda Waltona, osnivača trgovinskog lanca Wallmart, sudar sa realnošću ipak nije bio prijatan.
Naime, u potrazi za kreditnim pozajmicama namjenjenim razvoju poslovne ideje, potpuno je normalno da vas banka „počasti“ jednim odlučnim Ne. A braća Walton su to „ne“ čuli mnogo puta zaredom. Čuveni Wallmart, danas jedna od najvećih svjetskih korporacija, našao se u nezavidnoj poziciji koja se, poput Tesle ili Virgin Atlantica, lako mogla završiti krajnje neslavno.
Ne samo da su se našli na korak od bankrota, već bi on, u slučaju Waltonovih, išao u paketu i sa gubitkom krova nad glavom. Srećom, nakon nebrojenih odbijanja i nailaska na zatvorena vrata, napokon su pronašli banku koja je bila dovoljno velikodušna da im odobri zajam. Iako je ostatak priče manje-više povijet, ni ta povijest nije prošla bez turbulentnih momenata.
Tim Westergren (Pandora Internet Radio)
Vlasnici Wallmarta bi definitivno imali prostora za podugačku ispovJest o svakodnevnim izazovima hrvanja sa bankarskim investicijskim sistemom. Međutim, apsolutnu pobjedu u ovom biznis poglavlju ipak je odneo čovjek po imenu Tim Westergren.
Jedan od osnivača i današnjih suvlasnika radio striming servisa Pandora, sa onim odlučnim „ne“ susreo se ni manje ni više nego preko 300 (slovima: tri stotine) puta. Dakle, više od 300 (pretpostavljamo, iskusnih i pronicljivih) investitora nije vjerovalo u isplativost Westergrenovog projekta.
A isti taj projeat, uzgred budi rečeno, danas prihoduje preko milijardu dolara na godišnjem nivou.
Razmislite samo – koliko bi ljudi odustalo „već“ nakon trećeg, četvrtog, pa i desetog Ne? Priča Tima Westergrena stoga je i odličan primjer ne samo ustrajnosti i posvećenosti, već i spremnosti da se za ideju u koju vjerujete borite do posljednjeg daha.
Branson, Musk, braća Walton i Tim Westergren ni nakon desete (odnosno, tristote) prepreke jednostavno nisu prihvaćali poraz. Noć koja ih je dijelila od današnjeg uspjeha ponekad bi trajala i predugo – i to samo zato što je netko ispustio da uoči vrijednost njihovih ideja. Ukoliko, dakle, i postoji kakav recept za „uspjeh preko noći“, on bi najvjerovatnije mogao zvučati otprilike ovako: budite spremni na to da ćete se do svitanja poprilično načekati.