SAVJETI
Kako razgovarati sa zaposlenicima kada ne rade dobro?
manager.ba/stratego.hr 18 svibnja, 2022

Današnji šefovi, pogotovo u većim tvrtkama, moraju se nositi s mnogim različitim zaposlenicima, koji imaju različite vještine i stil rada.

 

U idealnom svijetu, svi rade nepogrešno i konzistentno, i razgovori o produktivnosti su bespotrebni. Normalno da je svaki sukob neugodan, no to je menadžerima u opisu posla. Šefovima su također potrebne smjernice, i konstruktivna kritika, kako bi se poboljšali u svojoj profesiji.

Stranica business.com je ponudila nekoliko savjeta kako razgovarati sa zaposlenicima kad ne rade dobro. Evo 6 najboljih:

 

1. Budite direktni, iskreni, i odmjereni

Kad bi ih pitali, većina menadžera bi se složila da je bitno biti direktan i određen pri razgovoru s neučinkovitim zaposlenicima, te da je važno dati iskrenu konstruktivnu kritiku. Pritom pružite primjere kako se njihov posao promijenio, i kako ne uspijevaju ispuniti očekivanja – izbjegavajte generaliziranje.

Odmjerena, i pravovremena kritika je ključna. Što dulje neki problem ostane “visiti”, to ćete ga teže riješiti. Dakle, što ranije uđete u nužne interakcije, manje je vjerojatnost da će ih zaposlenici gledati kako kažnjavanje. Osim toga, bit će im jasno da su u okruženju koje promiče osobni razvoj.

Ponekad je vrlo korisno i ilustrirati zaposleniku kako njegova/njena učinkovitost utječe na njihov tim, ili tvrtku u globalu, i kako se to odražava na njihovo dugoročno zaposlenje. Neki menadžeri se koriste i vizualnima alatima kako bi bili što jasniji, primjerice s pločom i markerima, za jasnije ocrtavanje ključnih problema.

 

2. Pitajte i slušajte

Kako bi ostvarili produktivan razgovor, vrlo je bitno i tražiti povratne informacije od zaposlenika. Ključno je da razgovor bude obostran. Zaposlenik bi se trebao osjećati sigurnim da se izrazi, a šef bi trebao aktivno slušati i odgovarati.

Aktivno slušanje osigurava da zaposlenik izražava svoje brige i potrebe. To možda također pruža šefu korisne informacije: tada može lakše dokučiti zašto zaposlenik nije produktivan, i može osmisliti potencijalna rješenja.

Kroz pitanja, šefovi saznaju puno više o atmosferi u tvrtki, i na vrijeme primjećuju bitnije probleme s kojima se trebaju suočiti.

3. Zajedno smislite rješenje

Kad zaposleniku pružite priliku da zajedno s vama osmisli rješenje, osjećat će se motiviranijima da se poboljšaju. Stoga mnogi vrhunski menadžeri razvijaju ciljeve uzajamno sa zaposlenicima. Zapišite te ciljeve, i pobrinite se da svi jasno razumiju što se od njih očekuje.

Kad pitate zaposlenike o njihovim profesionalnim ciljevima, lakše ćete razjasniti izvor problema, i usmjeriti ih ka razvoju.

Možda zaposlenici nisu dovoljno učinkoviti jer im uloga nije odgovarajuća, pa bi bilo pametno procijeniti je li zaposlenik na poziciji koja je u skladu s njihovim vještinama i interesima.

Ako trenutna uloga zaposlenika nije u skladu s njihovim profesionalnim aspiracijama, možda im je potrebna prikladna motivacija. Osmislite ideje zajedno, kako bi prilagodili zaposlenikov rad njihovim interesima (ako je to moguće).

 

4. Kako razgovarati sa zaposlenicima kad ne rade dobro? Pružite im podršku

Kako bi dali mjerodavnu kritiku morate sami biti dobar primjer. Nitko neće slušati nedosljednu i licemjernu osobu.

Osim toga, bitno je pružiti adekvatnu podršku: trebate znati kakvu pomoć zaposlenici trebaju, i koliko često. Bez konkretnog plana, i povratnih informacija, zaposlenik neće znati napreduje li prema cilju ili ne. Stoga bi šefovi trebali na tjednoj ili mjesečnoj bazi pružati povratne informacije, ovisno o potrebi.

5. Pohvalite trud

Nije lako primiti čak ni najsuosjećajniju konstruktivnu kritiku. Zbog toga je ključno da šefovi prepoznaju, i pohvale trud zaposlenika. Kad prime priznanje za svoj marljiv rad, zaposlenici će biti motivirani da napreduju, i da postaju učinkovitiji.

Financijska nagrada može motivirati zaposlenike, no nemojte zanemariti ni važnost iskrenog odavanja priznanja, bilo privatnog ili javnog.

 

6. Poduzmite konkretne korake

Ponekad podrška i trening ne poboljšavaju učinkovitost zaposlenika. Tada je važno poduzeti konkretne korake kako bi se problem razriješio. Zaposlenici koji stalno zabušavaju, a nije ih moguće podučiti, mogu imati toksičan efekt na moral tvrtke.

Zato je važno voditi jasnu dokumentaciju o neučinkovitosti, dogovorenim ciljevima, i kontinuiranom zabušavanju – tako šefovi mogu lakše dokazati da je ponekad otkaz jedino rješenje.

Razgovori s neučinkovitim zaposlenicima su menadžerima jedan od najgorih aspekata posla. Kako razgovarati sa zaposlenicima kad ne rade dobro? Prvo, nemojte previše komplicirati, i drugo, pratite šest gore navedenih savjeta. Na posljetku, budite suosjećajni i očekujte pozitivan ishod.

  • LRC d.o.o. Sarajevo
  • Connect Agencija
  • LRC d.o.o. Sarajevo
  • Connect Agencija