Šoštanjska Turna je prije šest godina kupila kompaniju s gubitkom koja je posjedovala brend Rog i plasirala Pony bicikl. Danas njihovom prodajom pokrivaju troškove i planiraju da ožive Pony Express.
Prije nekoliko godina, Turna je primila poziv iz Dubaija. Na drugoj strani je bio čovjek koji je nekada živio na Balkanu i vozio Pony bicikl kao dijete. Pozvao je Sloveniju jer je tražio način da ponovo pedalira ovaj kultni bicikl.
„Nije ga zanimala ni cijena ni poštarina. Htio je da kupi Pony“, objašnjava Vladimir Pogač, direktor firme iz Šoštanja, koja od 2018. godine posjeduje brend Rog i proizvodi i plasira na tržište Pony bicikle.
Pogač kaže da trećinu svoje proizvodnje izvoze u daleke zemlje. „Na drugom kraju svijeta te vodi nostalgija, koja više nije prisutna u Sloveniji, gdje prodajemo oko 40 posto svih Ponyja. Trideset posto prodajemo i zemljama bivše Jugoslavije, a Hrvatska prednjači“.
U Turni je prošle godine proizvedeno oko 2.000 ponija, a njihova prodaja je ostvarila nešto manje od milion eura. Proizvodnja i prodaja, prema riječima Pogača, rastu iz godine u godinu i pokrivaju sve troškove. Ono što ostaje ulaže se u dalji razvoj biciklističkog programa.
Priča je počela kupovinom poduzeća s gubitkom
Osnovna djelatnost šaleške kompanije je proizvodnja komponenti za bijelu tehniku. U 2022. godini ostvarili su dobrih 19 miliona eura prihoda od prodaje, što je bilo dovoljno za neto dobit od 568.720 eura.
Brend Rog su dobili preuzimanjem kompanije Gor Kolesa, koja je 2016. godine pokušala da oživi i modernizira Rogove bicikle. Ovaj startup nikada nije ostvario profit, 2019. godine spojen je sa Turnom, gdje je sada program Rog.
U Turni je zaposleno oko 200 ljudi, ali malo njih radi na biciklističkom programu. „Da je biciklistička kompanija nezavisna, ne bi opstala sa sadašnjom prodajom. Dio sezone nema šta da se radi, dok je u drugom dijelu sezone potrebno mnogo ljudi“, opisuje Vladimir Pogač.
Tko su kupci?
Ove godine raste i prodaja Pony bicikala, iako se očekuje usporavanje industrije bicikala poslije veoma uspješnih godina. Kao razlog za to navodi tip bicikla koji predstavlja Pony. „Ovo nije ni sportski bicikl ni luksuzni predmet. Namijenjen je za svakodnevnu mobilnost, na primjer da ga neko koristi umjesto automobila jedan dan u nedjelji. Sa njim može da ide na posao, popodne u prodavaonicu, uvečer na piće“.
Većina kupaca u Sloveniji su stariji stanovnici koji žele da se voze biciklom po gradu. „Jedan dio kupovine su pokloni, drugi dio su kompanije koje nude bicikle zaposlenima. Mušterije nisu sportski biciklisti, već ljudi koji se voze po porudžbini“.
Kompanija Turna je partner manifestacije Goni Poni u Kranjskoj Gori, gdje se vozači malih bicikala takmiče da se popnu na vrh prevoja Vršič.
Koriste im i suvremeni trendovi – s jedne strane podizanje ekološke svijesti, a s druge, rješavanje problema sve češćih saobraćajnih gužvi u evropskim gradovima. Prema riječima Pogača, mali kompaktni bicikl postaje dopuna urbanoj mobilnosti.
Hoće li i Pony pratiti električne trendove? Prvi čovjek Turne kaže ne.
„Pony će ostati takav kakav jeste. Ne može biti električni jer onda više neće biti isti. Električni bicikl nije samo dodavanje motora i baterije. Kao sportski automobil koji postiže veće brzine i treba brže da se zaustavi, Pony bi trebalo da ima jače kočnice. Sve komponente moraju biti prikladne”.
U Turni se kultni bicikl, koji je zapravo kopija italijanske Gracijele, neće mijenjati. Nastavit će ga oblačiti u različite boje.
Proizvodnja u Valjevu
Kompanija Turna u Srbiji ima kćerku firmu Turna plastik doo u Valjevu. Kompanija je specijalizirana za proizvodnju zaptivača za frižidere i zamrzivače. Kako se navodi na stranici, magnetni i nemagnetni zaptivači su izrađeni od posebnih, ekološki ispravnih najsuvremenijih materijala i osiguravaju visok nivo funkcionalnosti i energetske efikasnosti većine modernih frižidera. Forbes Srbija
Ipak, planiraju da ožive još jednu legendu slovenačke urbane mobilnosti.
„Radimo na Pony Expressu. Bio je to moped, ali mali. Imao je određene komponente slične Pony biciklu, ali je bio drugačiji. Imao je motor, rezervu i ispuhanu cijev, tako da oblik nije mogao biti isti. Budući Pony express će sumirati ovu ideju: biće približno iste veličine, ali jači i sa električnim pogonom“, predviđa Pogač.
U Turni kažu da je zaštitni znak Pony Express već bio zaštićen u Zavodu za intelektualnu svojinu odmah nakon što je ideja razvijena. Pogač, međutim, nije želio objaviti godinu kada će Pony Express krenuti slovenačkim putevima.
Forbes.ba / Manager.ba