Reći "ne" može djelovati nemoguće ako ste osoba koja želi udovoljiti drugima. Možda pokušavate dobiti nečije odobravanje ili izbjeći nekoga razočarati. Nitko ne želi izgledati kao netko tko ne surađuje, čak i kada je zatrpan poslom.
Na poslu je to još teže. Ponekad nemate izbora, ali kada ga imate, kako odbiti zahtjev, a ostati korektni? Kako izbjeći etiketu osobe s kojom je teško raditi?
Ako vam zvuči poznato – niste sami. Prema izvješću koje je objavio Thriving Center of Psychology, 58% Amerikanaca ima problem reći "ne" kada im se ponudi dodatni posao.
Odbijanje ne mora biti toliko zastrašujuće koliko se čini. Neki bi čak rekli kako je to jedna od ključnih vještina na svakom poslu. Postavljanje granica štiti vas od iskorištavanja i preopterećenja, i pomaže vam ostati motivirani i posvećeni svom radu.
Postoje četiri situacije kada je reći "ne" ne samo pametno, već i nužno.
Kada ste preopterećeni
Sve više ljudi osjeća simptome sagorijevanja na poslu. Zapravo, izvještaj McKinsey Health Institute-a otkriva kako 25% ispitanika ima simptome sagorijevanja, dok 40% vjeruje kako je to jednostavno dio uspjeha. Ali evo istine: konstantno govoriti "da" kada zapravo želite reći "ne" može imati suprotan učinak i smanjiti vašu produktivnost. Previše obveza vas samo raspršuje i otežava fokusirati se na ono što je zaista važno. A kada vam je "tanjur" prepun, frustracija i iscrpljenost nisu daleko.
Možete reći:
"Hvala što si pomislio na mene. Volio bih pomoći, ali trenutno sam fokusiran na… Želiš li prioritet dati ovom ili novom projektu?“
Početak sa zahvalnošću održava ton odgovora pozitivnim, dok istovremeno postavljate granice. Biti iskren u vezi s trenutnim obujmom posla pokazuje kako ne odbijate dodatnu zadaću što ste lijeni, već pravite strateški izbor o tomu gdje možete pružiti najveću vrijednost. Dodatno, davanje opcije ostavlja prostor za razgovor, bez previše obvezivanja.
Kada su vam ugroženi osobni principi
je li vam nekad traženo uraditi nešto što vam jednostavno ne "leži"? Stanite na trenutak. Nemojte odmah reći "da" zarad mira u kući. Provjerite pravila tvrtke, konzultirajte se s kolegom kojem vjerujete ili zatražite brz savjet od menadžera. Ako vam i dalje djeluje pogrešno, oglasite se i predložite alternativu koja je u skladu s vašim vrijednostima i ne ugrožava vašu sigurnost.
Možete reći:
"Volio bih pomoći, ali ovo nije u skladu sa načinom na koji obično postupam. Možemo li pokušati sa… (alternativno rješenje)?"
Ovakav odgovor je jasan i izravan. Priznajete zahtjev, ali jasno izražavate zabrinutost. Nudeći alternativu, pokazujete kako želite doprinijeti– ali na način u koji imate povjerenja. Ako nitko ne reagira, razmislite obratiti se HR-u ili višem menadžmentu. Ovakvi razgovori ne moraju biti konfrontirajući – ukazujete na nešto što može utjecati na cijeli tim ili tvrtku, a ne samo na vas.
Kada štitite vrijeme svog tima
Ponekad "ne" znači ukazati na nerealne rokove. Prije nego se bacite u kaotičan pokušaj ispuniti kratak rok, napravite korak unatrag i procijenite što je zapravo moguće. Razložite projekt na manje zadaće i procijenite vrijeme potrebno za svaku. Ako i dalje djeluje nemogućno, bolje je to reći odmah nego kasnije. Iskrenost o tomu što je realno može spriječiti izgaranje vašega tima.
Možete reći:
"Rado bih pomogao, ali taj rok nije izvodiv. Možemo li ciljati na (neki kasniji datum)?"ili
"Ne mogu završiti cijelo izvješće do tada, ali mogu imati prvu verziju prvog dijela spremnu. Odgovara li to?"
Obje varijante priznaju zahtjev, ali nude realnu alternativu. Ako zabrinutost potkrijepite činjenicama, pokazujete kako ne odbijate zadaću iz inata, već zato što želite da svi ostanu na pravom putu.
Kada se od vas traži podržati lošu ideju
Svi žele raditi u okruženju u kom se ljudi osjećaju slobodno dijeliti svoje ideje. I istina je – svatko ima nešto ponuditi. Ali budimo realni: ne uspije svaka ideja. Ponekad je prijedlog potpuno promašen, nepraktičan ili jednostavno ne odgovara situaciji. Izazov je kako to odbiti, a ne odbaciti osobu.
Možete reći:
"Super je što donosiš nove ideje. Hajmo ovo zadržati kao jednu od opcija dok razmotrimo još nekoliko kutova."
Ovaj odgovor održava pozitivan ton, ali usmjerava razgovor dalje od same ideje bez njenog potpunog odbacivanja. Otvara prostor za nove (i nadamo se bolje) prijedloge. Svladavanje vještine "mekog skretanja" ne samo kako izbjegava neprijatnosti, već i potiče kolege nastaviti doprinositi – što može dovesti do još bolje sljedeće ideje.
Naučiti reći "ne" može donijeti veliku razliku. Umjesto trenutnog uskakanja kako bi pomogli, razmislite kako vaš odgovor utječe i na vas i na onoga tko traži pomoć. Bilo da je zahtjev veliki ili mali, postavljanje granica pokazuje kako ste pravi timski igrač koji razumije svoje mogućnosti i zna kako ih komunicirati. Možete vi to!
Izvor: Sho Dewan, Forbes
Prijevod: Forbes Crna Gora, Manager.ba
Obrada: Manager.ba