Sebastijan je iz Hercegovine otišao u Zagreb i pokrenuo mobilnu autopraonicu, automobil opere s pola litre vode.
Kako se od ideje, do koje vas je dovela svakodnevna užurbanost i nedostatak vremena, može stvoriti odlična poslovna, poduzetnička, priča pokazuje 25-godišnji Sebastijan Berišić iz Međugorja, s trenutnom adresom u Zagrebu.
Sebastijan je pokrenuo mobilnu ekološku autopraonicu. On i njegov tim svakodnevno po pozivu dolaze na adrese svojih klijenata gdje im i operu njihove limene ljubimce. Pranje jednog automobila odrade doslovno s pola litra vode, a cijela "autopraonica" stane im u jednu torbu koju nose na leđima vozeći se na biciklima do određene adrese.
Svoju ideju u posao je pretvorio prijavom na Algebra LAB startup inkubator u 2022. godine. Tijekom inkubatora surađivao s mentorom Jurajem Žlofom i sve ostalo je povijest. Nakon toga je osnovao tvrtku SWASH.
"U Zagreb sam se preselio zbog supruge koja je stomatologinja pa je ovdje dobila posao. Kada sam došao u Zagreb radio sam za početak dva posla. U jednom trenutku sam shvatio kako doslovce nemam vremena odvesti svoj automobil na pranje. Tako sam krenuo razmišljati o ideji mobilne autopraonice", kaže Sebastijan za Hercegovina.info.
Ideju je razrađivao od kombija u kojem bi prevozio sve potrebno, do torbe u kojoj se sredstva za pranje danas nose.
"Razmišljajući, pokušavao sam doći na ideju kako sve (opremu za pranje jednog automobila) svesti na jednu Glovo ili Wolt dostavnu torbu. Godinu dana se kovao plan kako organizirati jednu takvu autopraonicu. Najprije sam razmišljao kako sve staviti u jedan kombi, pa zatim u automobil, a na kraju došli smo do rješenja da cijela praonica stane u jednu torbu. Sada se doslovno naša ekipa vozi na biciklu s adrese na adresu".
Čekaju aplikaciju
Posla ima, više je nego prezadovoljan s početnim mjesecima rada koji su iza njega. No, glavni cilj je aplikacija koju za sada još uvijek nema.
"Za sada još uvijek ljudi pranje rezerviraju putem naše web stranice, telefonski ili na društvenim mrežama. Aplikaciju još uvijek nemamo jer je potrebno doseći jedan određeni broj korisnika kako bi je dobili. Stoga trenutno poslujemo i preko Wolt aplikacije. Wolt je sada otvorio mogućnost narudžbe drugih usluga preko njihove aplikacije. Mi smo prvi koji smo uspjeli s njima dogovoriti suradnju".
Organiziranje posla ide kaže u tri faze koje je bilo potrebno ostvariti, odnosno koje tek treba napraviti.
"Prva faza je bila proširiti se organski kako bi vidjeli koliko ljudi može oprati automobil, prosljeđivanje letaka kako bi vidjeli funkcionira li uopće posao. Nakon toga sam dobio investiciju, odnosno poslovne partnere s kojima sad napravio web stranicu i Wolt, dok je treća faza formiranje radne snage i izrada aplikacije nakon što dosegnemo željenu razinu mjesečnih klijenata", kaže Sebastijan.
Sebastijan je oformio, kaže, dobru ekipu, a ono što njegovu autopraonicu čini posebnom je kako se jedan automobil opere sa svega pola litra vode.
Pola litre vode
"Za sada nas radi petoro i pranja radimo po cijelom Zagrebu. Imamo četiri lokacije u Zgrebu gdje ekipa dođe napuni baterije, uzme vodu, tekućinu, zamjeni krpe i sve što je potrebno. Najveća zanimljivost je što mi u potpunosti operemo automobil s pola litra vode. To je najzanimljivije od svega".
"Radi se o ekološkoj tekućini za suho pranje. Za nju smo dobili sve potrebne ekološke certifikate i dozvole od Grada Zagreba kako bi mogla vršiti pranja na javnim površinama budući je tekućina biorazgradiva. Cijela priča je eko priča. Ukoliko se dogodi da na pranje idemo s automobilom, u tom se slučaju ide električnim automobilom, ne koristimo nikakve kemijske tekućine", govori nam.
Zagreb kaže ima više od pola milijuna automobila, a njegov cilj za sada je skromna brojka preko koje bi dobio aplikaciju.
Četiri mjeseca rada
"Aktivno radimo tek četiri mjeseca. Za sada u prosjeku imamo oko 250 mjesečnih klijenata, odnosno pranja. Cilj je doći do minimalno 1500 automobila mjesečno. Na tu brojku mogli bi funkcionirati s deset dobrih radnika. Možda vam to zvuči velika brojka, no Zagreb ima 500.000 automobila. Ta brojka od 1500 je bitna i zbog toliko puta spomenute aplikacije kako bi imao aktivne korisnike preko iste".
Nakon samo nekoliko mjeseci stigla je i konkurencija.
"Bili smo jedini. No, ljudi su vidjeli, svidjelo im se i krenulo ih se još nekoliko baviti ovim poslom. No, mi smo prvi krenuli sa startupom i malo smo na većoj razini od konkurencije ma koliko god ona dobra bila. Iskreno, vodio sam se onom "nađi četiri pametnija čovjeka od sebe pa nek vas bude pet". To sam upravo i napravio. Našao sam četiri pametnija od sebe. To su ljudi stručni za financije, marketing, na raspolaganju za korisnike. Tim vam dosta pomaže. Također jako puno mi je pomogla Algebra i mentor".
Odustajanje nije opcija
Za sve je ipak trebao i početni kapital kojeg Sebastijan nije imao. No, odustajanje kod njega nije bilo opcija.
"Do nje sam došao zbog svoje upornosti. Doslovno sam kucao od vrata do vrata. Investicija u cijeli projekt je bila velika. Što se pak tiče opreme ona i nije toliko skupa, oko 1000 eura po jednom djelatniku.
Objašnjava i što jedan radnik sa sobom nosi u svojoj torbi kada krene na pranje.
"Radnik sa sobom u torbi nosi bežični usisavač s aku baterijama, mikrofibrilne krpe, raspršivač za otopinu, četke za čišćenje unutrašnjosti, guma i felgi, zaštitna oprema i ekološka tekućina. Moram reći kako se ta ekološka tekućina koristi doslovno za pranje svih dijelova automobila. Od unutrašnjosti do felgi. Taj proizvod je iz inozemstva, no mi imamo i jedan dodatak koji je poboljšava budući da smo jako puno istraživali o njoj kako je poboljšati".
Posao u Zgrebu mu za sada ide odlično i napredak je neminovan. Je li se pak ovakav jedan pothvat može započeti u BiH?.
"Mislim kako može, ali u većim gradovima. U Sarajevu sigurno, a za Mostar baš i nisam siguran jer tamo polovicu grada čine studenti. U manjim mjestima bi to čovjek možda mogao sam raditi, ali ne bi mogao posao zaživjeti kao aplikacija. Razgovarao sam u Hercegovini s ljudima na tu temu, ali dosta su skeptični. Kako im objasniti da ja auto operem s pola litra vode", kaže.
Kaže kako u svojoj Hercegovini vidi puno potencijala, ali smatra kako ljudi trebaju izaći iz svoje zone komfora.
"Treba imati samo ideju i izaći iz zone komfora i pokušati. Naravno svaki početak je težak. Niti ja nisam nešto posebno pametan, niti nešto specijalno znam o marketingu i ekonomiji, ali sam bio uporan. To je upravo što krasi nas Hercegovce, upornost i tvrdoglavost i zbog toga uspijemo sve što zacrtamo. Dosta toga se "dolje" može implementirati što se koristi u brojnim svjetskim gradovima ili državama", zaključio je.
O njegovom poslu uskoro će učiti i studenti na Učilištu Algebra na Kolegiju iz poduzetništva gdje će se predstavljati njegov projekt. Istaknuo je kako mu je to čak i malo simpatično-smiješno. Ljudi kaže tamo uče o ozbiljnim poduzetnicima poput Mate Rimca, onda im netko priča o njemu koji ima svega 25 godina. No, mi smo mišljenja kako je i on upravo pravi primjer na koji se mladi trebaju ugledati, jer sa svojih 25 godina može biti putokaz kako se rad i trud uvijek isplate.
Hercegovina.info | Manager.ba