ŽELJEZO
Cijena željeza past će i više od 20 posto, ali tek u drugom dijelu 2018.
Manager.ba/vecerrnji.hr Svijet 10 siječnja, 2018

Cijene željeza u ovoj bi godini mogle jako varirati, najavila je Australija koja je najveći svjetski izvoznik ove sirovine koja determinira uspješnost brodarske industrije, ali i kompletne metalske industrije.

I godina za nama bila je vrlo izazovna za industrije jer je cijena željeza varirala između 50 i 95 dolara po toni rude, ali do stabilizacije neće doći ni u tekućoj godini.

Dobra vijest za domaću brodogradnju jest da će prosječna cijena željeza pasti za dvadesetak posto u odnosu na prošlu godinu, ali da bi se zaista i profitiralo od pada cijene trebat će pogoditi pravi trenutak za nabavku željeza. Naime, u ovom trenutku željezo se prodaje po cijeni većoj od 76 dolara po toni, a samo u prvim danima 2018. cijena je narasla za pet posto. To je najviša cijena željezne rude u posljednjih četiri mjeseca. Australci tvrde da će prosječna cijena željeza tijekom godine biti oko 52,6 dolara po toni, ali ne u prvom dijelu godine.

Cijene će prije svega ovisiti o potražnji iz Kine. Očekuje se da bi u prvih šest mjeseci godine Kina i dalje imala velike narudžbe željezne rude, ali isto tako da će pojačana proizvodnja željeza u drugoj polovini godine srušiti cijenu jer će doći do prevelike ponude na tržištu. Kina zbog prevelikog onečišćenja zraka nameće ograničenja proizvodnje svojim tvornicama pa se proizvođači željeza, koji su ujedno i najveći vlasnici rudnika željezne rude BHP Billiton te Rio Tinto pripremaju za izuzetno volatilnu godine, očekujući da će zabrane u Kini popustiti na proljeće.

Ono što im ide na ruku je činjenica da su zbog ekoloških zahtjeva kineske tvornice prisiljene trošiti sirovine koje manje zagađuju, odnosno rude s višom kvalitetom, koje naposljetku i postižu višu cijenu. Australija očekuje da će ove godine izvesti 880 milijuna tona željezne rude, što je u odnosu na prošlu godinu rast od osam posto, dok Brazil koji je prati s 400 milijuna tona, odnosno pet posto više nego lani.

Kineski uvoz ruda neće se povećavati, tvrde analitičari, dok će Europa, Indija i Južna Koreja kupovati više nego su kupovale. I Goldman Sachs slaže se s Australcima da će ovo biti godina s puno oscilacija, prvenstveno jer nisu sigurni u kojem će smjeru krenuti ekološka politika Kine i do koje su razine Kinezi spremni žrtvovati razvoj ekonomije u odnosu na smanjenje zagađenja. Cijena željezne rude 2015. pala je na svega 40 dolara po toni, dok je dvije godine ranije koštala čak 135 dolara po toni.