SAVJETI
3 vrste burnouta i kako ih prevladati
manager.ba 23 kolovoza, 2022

Istraživanja pokazuju da ljudi ne izgaraju na potpuno isti način ili iz potpuno istih razloga. Zbog toga je važno identificirati vrstu sagorijevanja s kojom se možda suočavate. Možda čak imate posla s mješavinom jedne ili dvije ove vrste u isto vrijeme. U ovom članku opisane su tri vrste sagorijevanja – preopterećenje, nedovoljno izazovno i zanemarivanje – članak pruža čitateljima znakove na koje treba pripaziti i savjete kako da prevladaju svaki tip.

 

Odvojite trenutak da se sjetite osobe koja je izgorjela. Vjerovatno zamišljate nekoga ko je prebukiran i preopterećen, davi se u višestrukim zahtjevima i konkurentskim prioritetima.

Ali, izgaranje je mnogo nijansiranije od obične zauzetosti i umora.

Godinama se vjerovalo da na hronični stres na radnom mjestu svi reagiraju na isti način. Ali istraživanje je otkrilo da se sagorijevanje manifestira na različite načine ovisno o radnom okruženju osobe, kao i njenim unutrašnjim resursima, uključujući posvećenost poslu i mehanizme suočavanja.

Hajde da pobliže pogledamo tri vrste sagorevanja i kako možete prevladati svaki od njih.

#1 Preopterećenje 

Izgaranje od preopterećenja javlja se kada radite više da biste postigli uspjeh, često na štetu vašeg zdravlja i privatnog života. Ovo je tip sagorevanja koji je većini ljudi poznat, a ujedno je i najčešći.

Izgaranje od preopterećenja obično pogađa visoko posvećene zaposlenike koji se osjećaju obaveznim da rade neodrživim tempom. Kao rezultat toga, dovode se do točke fizičke i psihičke iscrpljenosti.

Profesionalci sa izgaranjem od preopterećenja imaju tendenciju da se izbore tako što izražavaju svoje emocije drugima (tj. žale se na to koliko su umorni i preopterećeni). Ovaj podtip također brzo skoči u način rješavanja problema, stvarajući više posla i odgovornosti za sebe, što samo pogoršava njihov stres.

Znakovi na koje treba obratiti pažnju:

● Zanemarujete svoje potrebe ili lični život da biste ispunili poslovne zahtjeve

● Ulažete više nego što je zdravo u svoju posvećenost svojoj karijeri ili ambicijama

● Ugrožavate svoju dobrobit da biste postigli svoje ciljeve

Kako to riješiti:

Istraživači primjećuju da je izlaz iz preopterećenja dvostruki. Prvo, važno je razviti jače vještine regulacije emocija, kao što je imenovanje i obrada vaših emocija i preoblikovanje negativnog samogovora. Na primjer, vjerovanje da morate stalno raditi da biste bili uspješni, mogli biste preoblikovati u „uživanje u svom životu pomaže mi da postanem uspješniji“. Uostalom, odmor nije nagrada za uspjeh. To je preduslov za performanse.

Drugo, ključno je odvojiti samopoštovanje od svog posla. „Shodno tome, učenjem da drže određenu distancu od posla…“, pišu istraživači Jesús Montero-Marín i Javier García-Campayo, „pojedinci bi mogli izbjeći pretjeranu uključenost i spriječiti izgaranje“.

Nastojte da diverzifikujete svoj identitet – da stvorite samosloženost – ulažući u različita područja svog života izvan posla. Možda odlučite da posvetite vrijeme svojoj ulozi supružnika, roditelja ili prijatelja. 

#2 Nedovoljno izazovno 

Možda ćete se iznenaditi kada saznate da izgaranje može biti rezultat premalo činjenja. Nedovoljno izazovno sagorevanje se može smatrati suprotnom podtipu preopterećenja. Javlja se kada vam je dosadno i niste stimulisani svojim poslom, što dovodi do nedostatka motivacije. Ljudi s nedovoljno izazovnim sagorijevanjem mogu se osjećati nedovoljno cijenjenima i postati frustrirani jer njihovoj ulozi nedostaju prilike za učenje, prostor za rast ili smislena povezanost sa saradnicima i vodstvom.

Radnici koji osjećaju da su njihovi zadaci monotoni i neispunjavajući imaju tendenciju da izgube strast i postanu cinični i letargični. Oni se nose sa stresom zbog nedovoljnog izazova kroz izbjegavanje – ometanje, disocijaciju ili potiskivanje misli (tj. naređujući sebi da “prestanu razmišljati o tome”).

Znakovi na koje treba obratiti pažnju:

● Željeli biste raditi na zadacima i zadacima koji su izazovniji

● Smatrate da vam posao ne nudi mogućnosti da razvijete svoje sposobnosti

● Osjećate da vaša trenutna uloga ometa vašu sposobnost da napredujete i razvijate svoje talente

Kako to riješiti:

Kada ste demoralisani, može biti teško brinuti o mnogo čemu. Smanjite ulog jednostavnim istraživanjem svojih radoznalosti. Postavite cilj da naučite novu vještinu u narednih 30 dana kako biste pokrenuli svoju motivaciju. Počnite s malim i nemojte se opterećivati. Možda provedete sat ili dva sedmično učeći kodiranje ili posvetite 20 minuta dnevno vježbajući novi jezik.

Koračanje prema nečemu što vam se čini zabavnim i značajnim stvara zamajac zamaha koji vas može izvući iz monotonije. Čak i ako ta vještina nije direktno povezana s vašim poslom, vjerovatno ćete otkriti da se pozitivna energija prelijeva kako bi ponovo osnažila vašu strast prema poslu — ili da inspiriše vašu karijeru da krenete u novom smjeru.

Također možete pokušati kreirati posao kako biste posao koji imate pretvorili u onaj koji želite. Opet, manji koraci su ključni. Fokusiranje na inkrementalne promjene može dovesti do velikih rezultata. 

#3 Zanemarivanje

Konačni tip izgaranja je istrošeni podtip. Ovo se također naziva izgaranjem zbog zanemarivanja, jer može biti rezultat osjećaja bespomoćnosti pred izazovima. Izgaranje zbog zanemarivanja nastaje kada vam na radnom mjestu nije dato dovoljno strukture, smjera ili smjernica. Možda će vam biti teško držati korak sa zahtjevima ili se na neki drugi način osjećati nesposobnim da ispunite očekivanja. Vremenom se zbog toga osjećate nesposobno, frustrirano i nesigurno.

Istrošeni radnik se nosi sa naučenom bespomoćnošću, koja se javlja kada se osoba osjeća nesposobnom da pronađe rješenja za teške situacije - čak i kada su ona dostupna. Drugim riječima, ljudi s naučenom bespomoćnošću imaju tendenciju da se osjećaju nesposobnima da naprave bilo kakvu pozitivnu promjenu u svojim okolnostima. Drugim riječima, kada stvari na poslu ne ispadnu kako bi trebalo, oni sa izgaranjem zbog zanemarivanja postaju pasivni i prestaju pokušavati.

Znakovi na koje treba obratiti pažnju:

● Prestajete pokušavati kada situacije na poslu ne idu po planu

● Odustajete kao odgovor na prepreke ili neuspjehe s kojima se suočavate na poslu

● Osjećate se demoralizirano kada ustanete ujutro i morate se suočiti sa još jednim danom na poslu

Kako to riješiti:

Pronađite načine da povratite osjećaj zastupanja nad svojom ulogom. Pokušajte da napravite listu stvari koje ne treba. Šta možete dobiti izvan svog tanjira davanjem vanjskih poslova, delegiranjem ili odlaganjem? Potražite obaveze koje trebate da kažete „ne“ svima zajedno i usavršite vještinu postavljanja jačih granica. Odlično mjesto za početak je prepoznavanje situacija u kojima osjećate intenzivan osjećaj ljutnje. Ovo je emocionalni signal da morate postaviti zdravije granice.

Isto tako, razmislite o razgovoru sa svojim šefom o svom poslu. Mogli biste objasniti kako trenutno provodite vrijeme i pitati: „Da li su moji prioriteti u skladu s vašima? Šta biste željeli da promijenim?” Ili, „Kad bismo mogli da skinemo projekat A sa mog tanjira, onda bih imao više vremena da se usredsredim na strateške prioritete našeg tima i na kraju ostvarim ključne ciljeve koje smo procijenili.” Vaš menadžer će vjerovatno biti oduševljen što razmišljate o velikoj slici i preuzimate inicijativu.

Najvažnije, fokusirajte se na ono što možete kontrolisati. Izvan radnog vremena budite bistri u pogledu brige o sebi. Kreirajte rutine i rituale koji vas temelje, kao što je svakodnevna šetnja ili praksa vođenja dnevnika. Kada se osjećate bespomoćno u vezi s promjenom plime i oseke na poslu, neophodan je privid predvidljivosti.

. . .

Budući da ljudi ne izgaraju na potpuno isti način ili iz potpuno istih razloga, važno je identificirati tip sagorijevanja s kojim se možda suočavate. Možda čak imate posla s mješavinom jedne ili dvije ove vrste u isto vrijeme. Određivanje mjesta na kojem se nalazite olakšava pronalaženje ciljanih rješenja za rješavanje specifičnih izazova koji su pred vama.