Pokloni ne smiju biti preskupi, ali ni prejeftini, treba biti smislen, ako je potrebno duhovit, a na kraju svega, dar treba biti znak pažnje...
Bliži se kraj godine i vrijeme božićnih i novogodišnjih darivanja. I dok vas možda hvata panika o tome što ćete pokloniti bližim članovima obitelji, prijateljima i koliko ćete potrošiti, neki moraju razmišljati što će pokloniti kolegama, nadređenima ili poslovnim partnerima.
Korijeni darivanja u božićno vrijeme sežu još u rimsko doba i kroz povijest su zadržali simboliku želje za blagostanjem u narednoj godini. Tradicija božićnog darivanja, kakvu danas znamo, razvila se 1930-ih kada je tim marketinških stručnjaka Coca-Cole osuvremenio imidž Djeda Božićnjaka oblačeći ga u crveno odijelce te ga popularizirajući u medijima diljem svijeta.
Darivanje poslovnih partnera
Iako predbožićno razdoblje ne bi trebalo biti jedino vrijeme kada se sjetite darivanja svojih poslovnih partnera i suradnika, svakako predstavlja idealno razdoblje kada odabranim poslovnim poklonima možete pridodati blagdansku dozu mašte, domišljatosti i emocija. Takvi, dobro planirani i kreativni poslovni pokloni mogu donijeti mnogo pozitivnih benefita za vašu tvrtku i brend. Pomno odabrani i domišljati poslovni pokloni prenose priču i emocije vašeg brenda koju će klijenti dugoročno povezivati s vama i vašom tvrtkom.
Poslovni poklon može se tumačiti kao marketinški alat za dodatnu komunikaciju i promociju vašeg brenda i tvrtke. Darivanje je oblik marketinške komunikacije, a poslovni pokloni doprinose kreiranju pozitivnog imidža i unapređuju odnose s klijentima.
Darivanje kolega
U određenim radnim organizacijama postoje nepisani kodeksi ponašanja da se u određenim prigodama, kao što su rođendani, veći blagdani i slične prigode razmjenjuju pokloni.
Ako radite u takvoj tvrtki, vjerujemo kako ste se i tamo, bar jednom, našli pred problemom što kupiti nadređenoj osobi ili kolegama za Božić. Pitanja mogu biti mnogobrojna, od toga koliko novaca potrošiti (nije dobro kupovati i preskupi ni prejeftini poklon), trebate li kupiti više osobniji poklon ili poslovni poklon, pa do toga što je primjereno kupiti nadređenoj osobi, a što nije. Naravno, univerzalnog odgovora nema.
Evo nekih ideja koje više-manje uvijek dobro funkcioniraju i koje će vam olakšati odluku.
1. Asesoar – Novčanici, remeni, razni etuiji (ključeve, mobitele elektronske gadgete), kožni planeri, asesoar za putovanja…
2. Knjige – Iz struke kojom se bavi/te, o hobiju i osobnom interesu (kuharice ako voli kuhati, o vinima ako uživa o njima, o fotografiranju ako voli fotografiju). Naša je preporuka da izbjegavate knjige o tome kako biti bolji šef, menadžer i sl. jer svrha knjige može biti krivo protumačena.
3. Uredske stvari – Stolni ili zidni sat, uredski asesoar (maleni globusi, kineske kuglice), uredske šalice za kavu, čaj ili neka druga pića, pepeljare, male svjetiljke za stol ili čitanje…
4. Biljke – za ljubitelje biljaka, primjerice bonsai
5. Jelo i piće – Sirevi, vina, žestoka pića, neobične i luksuzne slastice i delicije (neobične kave i čajevi)
6. Asesoar za jelo i piće – razni otvarači za boce, noževi za sireve, tanjuri i posudice za određena jela,
7. Duhanski proizvodi – neobični brandovi cigareta, cigara, duhan za lulu…
8. Duhanski asesoar – upaljači, tabakere i sl.
9. Sportski pokloni – nova šilterica, majica omiljenog sportskog kluba, set ručnika za sport (plivanje i sl.), štitnici, set loptica za tenis, košarica za badminton, loptice za golf…
10. Elektronički asesoar – USB stick, punjači mobitela za auto, stalak za navigaciju ili mobitel u autu, slušalice za „hands free“ za razgovor u autu…
11. Kozmetika – Eterična ulja, sapuni, kreme za ruke, kupke, balzami za usne…
12. Ambijent – mirisne svijeće, eterična ulja za prostor, mirisi za ambijent…
Što znate o toj osobi?
Prvo trebate razmisliti što znate o toj osobi. Što ona voli, što ne voli, je li više avanturistički ili štreberski tip, ima li hobi, što voli jesti, piti, puši li, ima li kućnog ljubimca, obitelj, djecu, unuke... Ako će vam biti lakše, stavite sve stvari koje znate o osobi na papir, možda ćete lakše dobiti ideju.
Nakon što ste učinili prvi korak, odredite koliko ste spremni potrošiti na poklon. Razmislite kako izgleda ured te osobe. Je li minimalistički uređen, bez ikakvih personalnih stvari, slika, okvira s fotografijama, raznih statuica s putovanja, ili baš suprotno, je li pretrpan takvim stvarima. Razmislite je li ured možda pun elektronike i raznih gadgeta…
Ako nadređena osoba ili kolega ima smisao za humor, nikad ne možete pogriješiti sa šaljivim poklonom. Ako ima tajnicu ili bližeg suradnika ili kolegu koji ga bolje poznaju od vas, pitajte ih za savjet. Što uvijek „pali“, a što ne prolazi, što se tiče poklona.
Najvažnije od svega, kako s tim ne bi razbijali glavu, ne gubite živce i previše vremena. Poklon treba biti smislen, ako je potrebno duhovit, a na kraju svega treba biti znak pažnje.
Pogledajte kataloge poslovnih poklona koji se mogu naći na Internetu. Vjerujemo kako ćete dobiti ideje, a možda na kraju i kupiti nešto od toga.
Manager.ba