MARTINA PULJIĆ
Stalno se borimo sa stereotipom da je državno lošije
Manager 03 svibnja, 2023
Izvor fotografije:
Pleter

Predsjednica Uprave Pletera, Martina Puljić, govori o zaposlenicima kao najvažnijem resursu tvrke. U tvrtci koja je u državnom vlasništvu i izazovnom HoReCa kanalu borba protiv stereotipa da je državno 'lošije' posebno je teška

 

Piše Martina Puljić, Pleter / T portal

 

Od ulaska na tržište rada, kontinuirano sam potvrđivala svoje uvjerenje da su upravo zaposlenici najvrjedniji resurs svake tvrtke.

Iz godine u godinu mijenja se sve ono što zaposlenika čini zadovoljnim u radnom okruženju, a sukladno tome, mijenjaju se i očekivanja poslodavca. Kako bismo postigli balans u obostranom zadovoljstvu, nužno je osluškivati, propitkivati, postavljati i pratiti trendove. Važno je i ne strahovati od promjena, pa čak i mijenjati se iz temelja - ako je to ono što je potrebno da bismo našli nove načine na koje odnos poslodavac - zaposlenik dovesti na višu razinu. Upravo su to prioriteti i temelj za uspostavu organizacijske kulture i kvalitete usluge kojoj težimo.


Agenda na razgovorima za posao se promijenila

Donedavno su razgovori za posao izgledali tako da je poslodavac potencijalnog kandidata propitkivao o iskustvu, vještinama i znanjima, a istovremeno je otvoreno komunicirao o onom što očekuje od njega ako dođe do toga da zasnuju radni odnos. Potencijalni zaposlenik bio je u položaju da sluša i odgovara na pitanja. Danas je drugačije – sada se na takvim vrstama sastanaka vode dijalozi u kojima su podjednako zastupljeni interesi poslodavca i zahtjevi potencijalnog zaposlenika. Kako predstavnik tvrtke propitkuje i traži potkrepljivanje životopisa dokazima o relevantnom znanju i iskustvu, tako i zaposlenik danas postavlja vrlo jasna pitanja na osnovi kojih procjenjuje je li to radno mjesto ono koje će rezultirati njegovim zadovoljstvom radnim okruženjem i omogućiti mu zdravu ravnotežu između privatnog i poslovnog života te jesu li vrijednosti tvrtke u skladu s njegovima.

Često čitam analize u kojima se zaključuje da su promjenu paradigme donijeli pripadnici generacije Z, njihov iznimno mali interes za dugoročnim vezivanjem za jednu tvrtku i drugačije vrijednosti te da se kao poslodavci moramo prilagoditi njima. Iako vjerujem i iz iskustva znam da je snažna potreba za promjenom u ovom segmentu došla s mlađim generacijama, nikako se ne bih složila da samo prema mlađim generacijama trebamo mijenjati pristup. Smatram da ga sad, više no ikad, moramo prilagoditi svim skupinama ljudi i okruženju u kojemu se nalazimo. Individualni pristup i izbjegavanje statusa quo ono je što već danas čini jednu tvrtku poželjnijom od druge i to je ono što sve više traže novi zaposlenici prilikom odabira posla, ali i oni postojeći, svjesni da je to ono što će mnoge od njih činiti sretnijima i nerijetko formirati zajednice koje dobro funkcioniraju.

Nove tehnologije kojima silno težimo i dostupnost informacija otvorili su nam širok spektar mogućnosti za optimizaciju poslovanja. Također, dostupnost informacija zaposlenicima i jednostavnija usporedba istog radnog mjesta u različitim tvrtkama daju nam svojevrstan vjetar u leđa da budemo konkurentniji i transparentniji u borbi za kvalitetnim kadrom. Pored svih tzv. pomodnih praksi koje tvrtke uvode kako bi privukle i zadržale zaposlenike, transparentnost i konkurentnost ono su što će uvijek jednu tvrtku činiti poželjnijom od druge.

Glavni pokazatelj dobrog uzajamnog odnosa jest osjećaj da se u svakom trenutku možemo osloniti na stručnost svog kadra dok zaposlenici osjećaju stabilnost i sigurnost u svom radnom okruženju te vide da se cijeni njihov svakodnevni angažman u tvrtki. Kojoj god generaciji pripadali, kakve god zahtjeve imali, smatram da je upravo to lajtmotiv dobrog odnosa poslodavca sa svakim zaposlenikom. Vjerujem da smo u Pleteru vrlo blizu ostvarenja tog, za nas iznimno važnog, cilja. Cilja koji vodi prema kulturi kakvu u Pleteru želimo dosegnuti.

 

Martina Puljić 


Stereotip kako je državno uvijek lošije

Iako nas u Pleteru, kao svojevrsnoj HoReCa tvrtki specifičnoj po tome što se nalazi u državnom vlasništvu, smatraju tvrtkom koja slijedi staromodne principe, naš cjelokupni tim iznimno se trudi promijeniti takvo mišljenje i pokazati da rušimo predrasude s kojima nas nerijetko povezuju. Boreći se za svaki zarađen euro, budući da nismo na državnom proračunu, svakodnevno zastupamo drugačiji, otvoreniji odnos prema zaposlenicima, što rezultira uzajamnim poštovanjem u kombinaciji sa stabilnošću, što je iznimno izazovno postići u našem sektoru. Imajući na umu to da unutar naše djelatnosti posluju hoteli i restorani koji crpe radnu snagu nerijetko isključivo u sezoni, trudimo se osigurati stabilnost radnog mjesta čitavu godinu i isticati je kao komparativnu prednost.

Kao tvrtka u državnom vlasništvu, godinama nosimo teret stereotipa da je državno uvijek lošije. Želimo to promijeniti – ali ne floskulama, nego zadovoljnim zaposlenicima te kvalitetnom i pouzdanom uslugom. Zato je kvalitetan pristup zaposlenicima, transparentno praćenje razvoja, sustav nagrađivanja, povećanja plaća i dodataka paket koji dajemo kao svoj ulog u naše zaposlenike. Primjerice, kako bismo spriječili odljev radne snage, u tekućoj godini povećali smo neto primanja zaposlenika s najnižim plaćama za 18 posto, a kod ugostiteljskog osoblja taj postotak bio je i veći. Izvrstan primjer su neto plaće kuhara jer su u 2022. godini porasle za prosječno 35 posto.

Društvo je u 2022. godini isplatilo regres, a tijekom prosinca i dar za djecu i božićnicu. Nagrade za ostvarene poslovne rezultate isplaćujemo posljednjih nekoliko godina, a od ove godine i naknadu za topli obrok. Unutar Pletera surađujemo s pet socijalnih partnera, s kojima pronalazimo rješenja za bolje uvjete naših zaposlenika. Njegujemo odnos sa zaposlenicima i na osobnijoj razini, pa ne propuštamo svakom pojedinačno čestitati rođendan i, primjerice, rođenje djeteta. Uz to, posebno značenje pridajemo socijalnoj osviještenosti, pa pomažemo našim zaposlenicima u teškim životnim situacijama. Pleter je kvalitetan i pouzdan poslodavac, a sve navedene aktivnosti u cilju su našeg što boljeg pozicioniranja na tržištu rada.

Uz materijalna ulaganja u kadar i rad na odnosu sa zaposlenicima, zbog svoje pozicije na tržištu i stereotipa koje se trudimo mijenjati, svjesni smo da mnogo više moramo ulagati u kvalitetu usluge, ali i u sve segmente poslovanja. To postižemo ulaganjem u educiranje i motiviranje postojećeg kadra te dovodeći nove ljude koji su postali majstori zanata u raznim vrhunskim restoranima i hotelskim lancima. Želimo to njihovo iskustvo dovesti u Pleter, na tome temeljiti budući uspjeh te im dati brojne mogućnosti da se razvijaju kod nas. Ne bojimo se vjerovati im i dati im slobodu da implementiraju načine rada na koje možda dosad nismo naviknuli. Na taj način pokazujemo svoju spremnost da rastemo i razvijamo se, ali i otvorenost prema novom i drugačijem.


Nije me kočila činjenica da sam žena

Smatram da smo pravi primjer tvrtke koja ruši stereotipe kroz uključenost i rodnu ravnopravnost. Vjerujem da je kombinacija mog iskustva i profesionalnog pristupa poslu s činjenicom da sam žena i načinom vođenja koje se, uz znanja, temelji na tzv. soft vještinama poput empatije, razumijevanja, slušanja, olakotna okolnost za promjenu paradigme. Osobno moram izraziti čast i privilegiju da su naši partneri, iako u većem broju muškarci, prije svega kolege od kojih puno učim te su mi potpora i ravnopravni suradnici. Svjesna da postoje i loša iskustva po pitanju odnosa nadređenih i podređenih, neovisno o spolu pojedinca, stoga držim da primarno moramo raditi na osvještavanju o tom problemu, a potom na njegovu eliminiranju i stvaranju poticajnog radnog okruženja u kojemu se svi, i žene i muškarci, osjećaju ravnopravno.

Kao osoba na čelnoj poziciji tvrtke, svjesna sam i vlastite odgovornosti na putu prema tome da u našem okruženju takvih situacija bude što manje. Sigurna sam da su pozitivni pokazatelji u tom dijelu također ono što će se sve više propitkivati kad se uspjeh pojedine tvrtke i zadovoljstvo njezinih zaposlenika budu detaljno analizirali i vjerujem da će i taj ispit Pleter uspješno položiti.


T portal / Manager.ba

O Autoru
Manager
Najnovije vijesti
Video
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo
DAN KARIJERA ZŠEM-a
Individualnim pristupom studentima, stvaramo ohrabrene mlade intelektualce