FINANCIJSKI LABORATORIJ
Psihologija cijena i utjecaj na ponašanje kupaca
Nedim Šuta Svijet financija 09 listopada, 2017

Cijena je nešto što postoji u skoro svakoj minuti naših života. Od cijene robe, do cijene slobode, kalkulacije cijene života u osiguravajućim kućama, a većina nas voli konstatirati da je netko platio "preveliku cijenu". Naravno uvijek netko dugi, a ne mi.

Definicija

Suštinski, cijena je određeni iznos novca koji je potrebno dati da bi se kupila neka roba ili korist. Sve to je, makar u ekonomiji, regulirano zakonom vrijednosti.

Određivanje cijena je u posljednjim desetljećima postala nauka, koja pored klasičnih kalkulacija uključuje minimalno još psihologiju. Navike tržišta se proučavaju, psihologije ponašanja kupca postale su osnova formiranja cijene.

Iako u ekonomiji postoje paradoksi, gdje recimo pri poskupljenju određenih stvari raste potražnja (osnovne namirnice), ili u slučaju luksuznih dobara, gdje pri padu cijena pada i potražnja, jasna su kretanja i osjetljivost na psihološke granice određivanja cijena.

Realna situacija

Gledano realno, naš mozak dobiva impulse na osnovu vizualne percepcije i osjeta robe koju namjeravamo kupiti. Ponuđači su, analizirajući ponašanje, pronašli par načina kako pozitivno pristupiti klijentima.

Najveći broj klijenata pozitivno reagira na primjere uštede, gdje na nekom proizvodu piše 129,90, umjesto 130,00. Jasno je da su efekti nikakvi, ali kupci imaju osjećaj da su uštedjeli dio novca. Pored uštede, osjećaj vrijednosti također povećava šanse prodavcima. Primjera je mnogo , od 1+1, 3+1, do 30% više u istom pakovanju i sl. Razdjeljivanje je novijeg karaktera, a odnosi se na podjelu ukupnog iznosa na dane, mjesece.

U posljednje vrijeme, auto industrija prodaju vozila na 3 rate, osiguranja porede trošak police na broj kava, cigareta i sl. Na kraju, u moru mogućih koncepata i pristupa, budući da je vrlo aktivno na lokalnim tržištima jeste osjećaj popusta, odnosi programi lojalnosti, ukoliko kupujete negdje, na kraju dobije bodove ili neki procentalni popust.

U momentu kada cijena susretne kvalitetu usluge ili proizvoda, problemi nastaju. Izazov jeste kako učiniti svoj asortiman ukoliko nije dovoljno cjenovno isprofiliran.
Konkretno, u našem portfelju imamo par brenova koji su „najskuplji“ u svojoj tržišnoj niši. Brenodvi nikada nisu bolje poslovali, suštinski, kada bi ušli u cjenovni rat sa najvećim akterima tržištima, to bi bio početak kraja.

Za kraj, kada nešto kupimo, postoje oni mali trenuci, gdje se osjećamo kao da smo nešto ili dobili, ili da nam je nešto oduzeto - prevareni.

Mogu ponuđači razdvajati cijene na minute, posebno tarifirati aerodromske takse (kao da je moguće neplatiti iste?!), ali dok svi mi kao pojedinci uspijevamo brzo sabirati, sve je u redu. Sam odnos nikada neće biti ravnopravan, ali makar znamo koliko gubimo, te nadam se, pamtimo za neke slijedeće prilike.

Želim Vam uspješan početak još jednog radnog tjedna!

Nedim Šuta

Autor opis: 
20 godina radi u financijskom sektoru, na odgovornim dužnostima u bankama i osiguranju. U radu se susretao s kompanijama različitih profila, analizirajući njihov rad, financije, rast i kreditnu sposobnost. Vlasnik je kompanije FINLAB.
Slika autora: 
O Autoru
Nedim Šuta
Najnovije vijesti
Video
ALISA GEKIĆ, LINK
LiNK je kreirao više od 4.000 radnih mjesta
"IMAM IDEJU" - MARIJA ĆEŠKIĆ
Coralov "Marshal plan" i branding Hercegovine mogu biti rješenje
IVICA JAKIĆ
Od fotografa glazbenih zvijezda do vizionara goriva budućnosti