FINANCIJSKI LABORATORIJ
Medijacija - brži i jednostavniji način rješavanja sporova
Nedim Šuta Svijet financija 04 rujna, 2017

U poslovnom svijetu, sve češća pojava u redovnom poslovanju jeste medijacija. Što se „zapadnije“ čita i prati tržište, pojava je sve češća. Preporuke EU zemljama koje su u procesu pristupanja također sadrže afirmativne zakone u ovom smjeru.
Sve navedeno me je ponukalo da pokušamo pobliže pojasniti aktivnost.

Definicija medijacije

U poslovnom smislu, medijacija predstavlja pokušaj izvansudske nagodbe između stranaka gdje postoji neprihvaćanje trenutnog stanja. Isto može biti zbog iznosa, kvalitete usluga i sl.

Važno je napomenuti da je medijacija dobrovoljni čin, gdje se u trenutnu situaciju uključuje neutralna, treća strana, odnosno medijator. Uloga medijatora jeste pomoći u iznalaženju rješenja koje je prihvatljivo za sve uključene. Ukoliko dođe do sporazuma, isti ima pravnu validnost, čak i ako je sudski proces u tijeku. Medijator kreira sporazum, i šalje ga u nadležni sud.

Medijacija u okruženju

Medijacija, u raznim oblicima postoji desetljećima. U nekim slučajevima su to odvjetnici, negdje notari, a u krajnjoj instanci sudovi.

U EU je poslovna praksa da se prije pokretanja bilo kakvih sporova, čisto zbog ekonomskih razloga, pokuša iznaći izvansudsko rješenje. Procjene su da se u Italiji preko 40% ukupnih poslovnih sporova rješava ovim putem, bez učešća sudova, dugotrajnih procesa i iznosa.

U BiH postoji, preko 150 medijatora, u Srbiji preko 400, u Hrvatskoj i više. Na ove brojeve bi bilo očekivano da kompanije u svojim bilancama nemaju spornih potraživanja.

Ipak, trenutna situacije jeste da je medijacija kao pojam nerazvijena u lokalnim ekonomijama.

Izazovi medijacije

Razmišljajući o navedenom, postavlja se legitimno pitanje zašto je realna slika ovakva?

Teorijski, sistem je tu, broj obučenih osoba također, a da ne govorimo o želji vlasnika da imaju što čišću sliku poslovanja.
U moru mogućih odgovora, možda je osnovni vezan za fokus samih medijatora
Primjera radi, na stranici udruženja u BiH, ne postoji segmentacija vezana za fokus, ne znamo je li riječ o poslovnim medijatorima (jedno od najplaćenijih zanimanja u USA), ili o obiteljskim medijatorima, osobama koje pomiruju životne partnere i sl.

Prednosti medijacije

Medijacija bi, u naravi, morao biti najjeftiniji i najbrži put naplate (dijela) računa. Ova efikasnost pomaže kompanijama da ne crpe energiju na tehničke stvari i stvari prošlosti.

Poznajem makar deset vlasnika kompanija koji su spremni ući u ovu aktivnost, ali ne znaju koji je prvi korak. Trenutna situacija ih košta, novca, vremena, i energije, ali jednostavno, nedostatak komunikacije s drugom stranom stvari stavlja u „pat poziciju“. Ne postoji treća strana sa znanjem i integritetom, koja bi mogla objektivno i pragmatično sagledati činjenice i sudjelovati u prijedlogu.

Rješenjem nekih od sporova, oslobodili bi dio novca za buduće aktivnosti. Zakoni o financijskom poslovanju, kod nas i u okruženju, koji striktnije definiraju politiku potraživanja, odnosno kupca, također u realnosti sugeriraju brža i pragmatičnija rješenja eventualnih sporova.

Pored ekonomskih efekata, postoje i psihološki, mentalno bi se rasteretili brige i promišljanja, fokusirali bi se na budućnost, ne prošlost.

Medijacija je tehnički prisutna, a realno će zasigurno doći. Sistemi, države će morati prilagoditi zakonske okvire, koji će moći garantirati aktivnost.

Medijatori, kao takvi će morati značajnije uložiti u sebe, u specijalizacije, da bi postali sastavni dio poslovne svakodnevnice. U malom i srednjem poduzetništvu, nekada je dan ili tjedan, odnosno 1000 Eura od presudnog značaja za buduću perspektivu. Samim tim, realno gospodarstvo je već odavno spremno za nešto slično.

Želim Vam uspješan početak još jednog radnog tjedna!

Nedim Šuta

Autor opis: 
20 godina radi u financijskom sektoru, na odgovornim dužnostima u bankama i osiguranju. U radu se susretao s kompanijama različitih profila, analizirajući njihov rad, financije, rast i kreditnu sposobnost. Vlasnik je kompanije FINLAB.
Slika autora: 
O Autoru
Nedim Šuta
Video
MARIO NENADIĆ, UDRUGA POSLODAVACA FBIH
Parcijalna rješenja ne donose promjene
EMIL BALAVAC, MINSTAR TRGOVINE, TURIZMA I ZAŠTITE OKOLIŠA HNŽ
Prirodni resursi ne smiju biti tu samo za zaradu i masovni turizam
DR. SC. IGOR ŽIVKO
Nameti na plaću su nam daleko veći od onih u okruženju