FINANCIJSKI LABORATORIJ
Kada je vrijeme za prodaju kompanije?
Nedim Šuta Svijet financija 13 studenog, 2017

Prodaja kompanija

Jedan od tri moguća scenarija kraja poslovanja, jeste i prodaja kompanije, ili poslovanja. Pretvaranje u dionice je malo vjerovatno u MSP segmetu, a treći i najnepopularniji oblik jeste zatvaranje kompanije. Problemi u izračunu vrijednosti, transferu znanja, a samim tim i procjeni tržišne cijene su neki od razloga zašto je tako malo „preuzimanja“ prisutno u ovom dijelu tržišta. Ipak, ponukan većim brojem upita na ovu temu, mislim da zavrjeđuje pažnju.

Definicija potrebnog

Postoji više razloga zašto dolazi do želje za prodajom. U većini slučajeva riječ je o suvlasništvu, gdje se različito vidi budućnosti poslovanja. Drugi razlog jeste, ili nemogućnost smjene generacija, ili slijedeća generacija nije zainteresirana za kompaniju. Dodatno, može biti i situacija u kojoj je model dosegao vrhunac, te nije moguć iskorak prema naprijed.

Procjena vrijednosti

Realno gledano, u većini slučajeva, sa strane kupca, procjena vrijednosti se radi na način da se trenutnom portfelju aktivnosti dodaju komplemetarni brandovi ili kanali, mjeri njihova profitabilnost i množi sa određenim brojem godina. Broj godina varira, od 3 do 8. 

Po ovome imamo situaciju da se ulaganje (najprostije gledano) vraća u ovom periodu.

Računovodstveno i revizijski gledano, postoji više metoda, od metode diskontnog novčanog toka (DCF), preko prilagođene sadašnje vrijednosti (APV). 

Svaka od navedenih metoda, ima svoje prednosti i mane, niti jednu ne treba uzimati ultimativno.

Izazovi procjena vrijednosti

Postoje stvari koje jednostavno ne ulaze u procjenu, a koje moraju biti uzete u obzir prilikom ili kupovine, odnosno prodaje.

Osnovni problem jeste transfer znanja, odnosno „know-how“. Trenutno u portfelju imam izrazito perspektivnu kompaniju, ali toliko je specijalizirana, da jedostavno nema kvalitetne ponude. Vlasnik garantira transfer znanja prvu godinu poslovanja, ali su svi potencijalni investitori skeptični.

Drugi najčešći slučaj jeste činjenica da su pojedini ugovori unutar kompanije „personalizirani“. Personalizirani na način da, ukoliko osoba xy ne bude više u firmi, ugovor/kupac također neće biti. Ovo je značajno izraženije u slučaju partnerstva koje je registrirano kao suvlasništvo, ili ključnog prodajnog osoblja.

Jasno je da postoji podjela uloga, ali je isto tako jasno da postoji i različita „težina“ uključenih, tako da formalno vlasništvo ½ ili ⅓ suštinski ne funkcionira kada se gleda tržište i vrijednost manjih kompanija.

Moguća rješenja

Vrijeme prodaje ili spajanja malog i srednjeg poduzetništva još uvijek nije došlo. Pored činjenice da kompanije postoje preko dvadeset godina, te bi vlasnici željeli drugačije balanse u životu, ukoliko kupca nema po vašoj relanoj cijeni, prodaja je neizvjesna.

Poslovanje je u načelu, kao i život, forma kompromisa. Ukoliko se nalazite u sličnoj poziciji, potrebno je prvenstveno prilagoditi interne odnose. 

Scenario može biti eksterni menadžer kojeg će kompanija plaćati, a vi živjeti od dividende. Dodatno, u slučaju većeg broja vlasnika, može se dogovoriti rotacijski model upravljanja, ili čak ukupnog poslovanja kroz recimo dvije poslovne godine.

Na kraju krajeva, tko nam garantira da u sljedećem poslovnom poduhvatu, kada prodamo postojeće, neće minimalno biti ista situacija.

Želim Vam uspješan početak još jednog radnog tjedna!

Nedim Šuta

Autor opis: 
20 godina radi u financijskom sektoru, na odgovornim dužnostima u bankama i osiguranju. U radu se susretao s kompanijama različitih profila, analizirajući njihov rad, financije, rast i kreditnu sposobnost. Vlasnik je kompanije FINLAB.
Slika autora: 
O Autoru
Nedim Šuta
Video
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo
DAN KARIJERA ZŠEM-a
Individualnim pristupom studentima, stvaramo ohrabrene mlade intelektualce