MARKER.HR
Europa ukida geo-blokiranje do sljedeće predbožićne ludnice
Marker.hr Digitalni marketing 28 studenog, 2017

Prije malo manje od godinu dana napisali smo blog o ukidanju geo-blokiranja unutar Europske unije. 

Tada je dogovor Vijeća Europske unije za konkurentnost o ukidanju prepreka za slobodno trgovanje internetom unutar Unije podosta odjeknuo u e-commerce krugovima.

Dio hrvatskih e-trgovaca na te se novosti nakostriješio i pustio obrambene pandže  

Zašto? Zato što ukidanje geo-blokiranja znači da će hrvatski kupci bez problema moći kupiti nešto na bilo kojem webshopu unutar Europske unije. 

I zato što je većina umjesto prilike, na prvu, vidjela prijetnju. 

Strasti su se brzo smirile, od europskih birokrata nije baš bilo nekih  novih vijesti, sve do prošlog tjedna kada je Europska komisija poslala obavijest da je ukidanje geo-blokiranja prioritet u ostvarivanju velikog cilja jedinstvenog europskog tržišta i da imaju neke konkretne rokove i odluke. 

Što su EU birokrati radili proteklih godinu dana po pitanju geo-blokiranja?

U rujnu ove godine ukidanje neopravdanog geo-blokiranja na Digitalnom summitu u Talinnu postavljeno je kao prioritet.  

Europski parlament, Vijeće Europe kao i Europska komisija donijeli su politički dogovor kojim će se svim kupcima unutar EU omogućiti ravnopravan pristup svim online proizvodima i uslugama koje se nude online. 

Što ukidanje geo-blokiranja konkretno znači za kupce?

Ukidanje geo-blokiranja znači da se kupci više neće diskriminirati samo zato što žele nešto kupiti, a dolaze iz druge države.

Mislite da to baš nije neki raširen problem?

Istraživanje Europske komisije pokazalo je suprotno:

•    63% web stranica provodi praksu geo-blokiranja
•    1 od 3 web stranice omogućava kupcima van svoje zemlje kupnju

Konkretno, kupci unutar EU najčešće se susreću sa sljedećim praksama geo-blokiranja: 

•    Nemaju pristup stranici zbog IP adrese tj. lokacije.
•    Ne mogu pristupiti plaćanju jer nisu iz zemlje prodavatelja.
•    Prodavatelj ne želi primiti njihovu karticu jer nije izdana u njegovoj državi.
•    Kupci ne mogu kupiti kod određenog prodavatelja jer ih na temelju IP-a prebacuje na stranicu zastupnika u njihovoj zemlji.
•    Nema dostave jer su iz druge zemlje.

Nova pravila koja će se primjenjivati

Nova pravila koja su europski birokrati dogovorili u Talinnu odnose se na tri sljedeće situacije kod kojih se neopravdano koristi geo-blokiranje: 

Prodaja robe online, ali bez dostave u drugu državu   

Na primjer, nađete hladnjak u Sloveniji jer ste našli model za sebe. Imate pravo naručiti ga i pokupiti ga na području prodavača ili samostalno organizirati dostavu. 

Viša cijena elektronskih usluga

Recimo da želite kupiti usluge hostinga iz Češke no cijena je za vas viša nego za nekog Čeha. Ukidanjem geo-blokiranja prema vama iz Hrvatske ta usluga hostinga trebala bi vam se isporučiti po istoj cijeni kao i češkom klijentu, bez ikakvih dodatnih naknada. 

Redirekcija kod kupnje

Recimo da želite kupiti karte za koncert u Milanu. I znate talijanski i želite ih kupiti direktno od prodavača, ali ne možete - jer vas stalno prebacuje na stranicu prodavača u vašoj zemlji gdje je cijena viša. 

Uz ukidanje geo-blokiranja svim će kupcima unutar Europske biti omogućena kupnja direktno od online prodavatelja. 

Što ukidanje geo-blokiranja znači za trgovce? 

Za trgovce ukidanje geo-blokiranje donosi pravne okvire za sigurnije prekogranično trgovanje online.

Ona trgovcima nameće da se prema svim kupcima ponašaju jednako bez obzira na to u kojem kutku Europske unije žive, ali nikako ne nameće postavljanje cijena ili neku obavezu prodaje. 

Europska komisija ukidanje geo-blokiranja na digitalnim tržištu Europske unije planira sprovesti do sljedećeg predbožićnog razdoblja. 

Što je sljedeće nakon ukidanja geo-blokiranja?

Kako bi Europska unija doista postala jedinstveno digitalno tržište, ukidanje geo-blokiranja nije jedino na čemu se radi. U planu je definiranje cijena prekogranične dostave gdje trenutno vlada prilično veliki kaos. 

Ukidanje geo-blokiranja ne bi smjeli promatrati kao prijetnju već doista kao priliku za prodaju svojih proizvoda van Hrvatske. Pripremite se na vrijeme. A ako trebate izradu web shopa koji će vas dostojno predstavljati u cijeloj Europi, javite nam se.   

Ivica Kruhek

Autor opis: 
Direktor je tvrtke Marker, i više od 12 godina pomaže tvrtkama da uz digitalne kanale dođu do ostvarenja poslovnih ciljeva. Znanje i iskustvo koristi za izradu web projekata, planiranje digitalnih strategija i izradu koncepata za e-commerce.
Slika autora: 
O Autoru
Marker.hr
Marker, geo-blokiranje, web shop
Video
PREDRAG ČOVIĆ, PREMIJER ZHŽ
Vratite se ovdje
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo