KONVERZACIJSKA AGILNOST
Budi leader, a ne follower
Manager 21 ožujka, 2024

Kako bi bili uspješan lider u poslovanju, nužno je biti i agilan komunikator. A što danas znači biti agilan komunikator? Znači uzeti riječ u svoje ruke i uistinu se povezati s ljudima, uvjeriti ih u svoje ideje i vizije te ih angažirati u zajedničkom ostvarenju svrhe. 

 

Piše: Ana Šimunović, Zaposlena.hr

 

Vrijeme u kojem živimo obiluje interakcijama koje se često odvijaju simultano kroz različite komunikacijske kanale. Sve to proizvodi brojne komunikacijske zapreke o koje se uvijek iznova spotičemo. Previše toga pretpostavljamo, a malo toga zapravo komuniciramo. Imamo velika očekivanja od suradnika, klijenata, partnera ... No znamo li koliko ih doista verbaliziramo? Koliko provjeravamo jesmo li i koliko usklađeni u međusobnim očekivanjima? 

U dijalozima smo nestrpljivi, ne slušamo kako bismo razumjeli, već slušamo kako bismo procijenili nečiji stav u odnosu na naš pa odgovaramo iz potrebe pobiti to što se reklo ili slušati samo zato kako bismo replicirali i kazali svoje. 

Ma koliko se educirali i učili o važnosti slušanja, nedovoljno učinkovito primjenjujemo u konverzaciji. Ishodi takvih razgovora su neodgovarajuća komunikacija, ponekad i neodrživi dogovori, nesporazumi, neproduktivni, čak i narušeni poslovni odnosi. Iako smo svi iskonski predodređeni za povezivanje i suradnju te svi to deklarativno i želimo, često se nađemo u takozvanom komunikacijskom vakuumu koji postaje dominantni obrazac iz kojeg ne vidimo izlaz. Pokušavamo problem riješiti na isti način kako smo ga i stvorili, primjenjujući iste komunikacijske obrasce, a očekujući drugačiji ishod.

Kako preskočiti raskorak između toga „kako ja vidim stvari“ i „kako ti vidiš stvari“? Model konverzacijske agilnosti u tome uveliko pomaže. To je moj autorski model pod kojim podrazumijevam vještine percipiranja, razumijevanja, povezivanja i usmjeravanja komunikacije u željenom smjeru. Započinje podizanjem razine povjerenja između vas i sugovornika, a rezultira visokom kvalitetom produktivnih interakcija. Primjena agilnosti u konverzaciji danas u vremenu brzih promjena nameće se kao nužnost u stvaranju zdravijih i otpornijih odnosa.

A kako biti agilan u konverzaciji? 

Najprije treba naučiti pravilno promatrati sugovornika, kako bismo brzo dijagnosticirali njegov komunikacijski obrazac. Zatim treba naučiti na koje konstruktivne načine možemo prilagoditi svoj način komunikacije sugovorniku, a da zadržimo učinkovitost u zauzimanju za sebe. Sljedeći korak je naučiti kako strateški voditi konverzaciju prema ostvarivanju cilja na obostranu korist. Primjenom modela konverzacijske agilnosti postat ćemo komunikacijski lideri, a ne followeri situacija koje ne idu u našu korist.

Ključ uspješnog povezivanja te ostvarivanja razumijevanja i suradnje je stvaranje povjerenja između sugovornika. Povjerenje je stvar percepcije, a njegovo stvaranje igra je dva neurohormona. Za potencijal stvaranja povjerenja odgovoran je neurohormon oksitocin, a za nepovjerenje neurohormon kortizol. Na nesvjesnoj razini naš mozak „skenira“ komunikacijski obrazac sugovornika i na temelju rezultata tog „skena“ podiže ili razinu kortizola ili razinu oksitocina.

Stoga je pri promatranju sugovornika važno analizirati sve razine komunikacije, ne samo što se govori, nego i kako se govori. Kakav stav trenutačno sugovornik zauzima prema temi, prema meni, što trenutačno osjeća, što mu predstavlja nelagodu, izaziva nervozu. Sve to možemo „iščitati“ najviše iz neverbalne i glasovne razine komunikacije. Govor tijela često otkriva naše istinske namjere. Cilj nam je analizirati kako i koliko je usklađeno ono što sugovornik govori s onim kako govori jer tako najbolje dijagnosticiramo njegov komunikacijski obrazac.

Odlični komunikatori znaju kako protumačiti tuđi govor tijela i tako mogu predvidjeti smjer razgovora, a i pobrinuti se da njihov govor tijela ne šalje signale koje ne žele. Kad se ponašamo i komuniciramo autentično i dosljedno, održavamo povišenu razinu oksitocina i stvaramo čvrste temelje povjerenja. Važno je ponašati se u skladu sa svojim vrijednostima, pa sugovornici u vama prepoznaju vašu pravu prirodu i iskonsku namjeru za fer suradnjom.

Kako bismo se mogli prilagoditi sugovorniku, ključno je staviti se u „tuđe cipele“. Istražiti perspektivu sugovornika i vidjeti situaciju kroz njihove oči – o čemu razmišljaju, što osjećaju i zašto tako misle i osjećaju. Razumijevanje tuđe perspektive i prilagodba razvijaju empatiju prema sugovorniku. Dobra je vijest da smo zbog mogućnosti aktivacije zrcalnih neurona svi fiziološki predodređeni za empatiju. Zrcalni neuroni nam omogućuju da razumijemo motivaciju, namjeru i osjećaje koji su u podlozi akcija drugih ljudi. Ako, na primjer, vidimo nekog da se smije – naši zrcalni neuroni stvorit će taj osjećaj i u nama. Oni su zaslužni i za osjećaj nelagode u želucu i boli kad vidimo osobu koja se udarila ili za osjećaj uzbuđenja kad gledamo sportski susret. To znači da se zrcalni neuroni aktiviraju i kad samo gledamo, čujemo ili zamišljamo da netko obavlja nešto te nam tako omogućuju da stječemo međusobno razumijevanje.

Najbrži način da potaknemo rad zrcalnih neurona, a time i empatiju, aktivno je slušanje. „Ako želite uvjeriti, morate razumjeti. Da biste razumjeli, morate slušati s istinskom empatijom“, rekao je Richard Branson koji često naglašava da je slušanje kupaca jedan od glavnih čimbenika uspjeha njegove korporacije Virgin. I zato je nužno da stalno predano radimo na usavršavanju vještine aktivnog slušanja.

Što se to u mom iskustvu pokazalo ključnim?

Budite usredotočeni na sadašnji trenutak, kako biste čuli i opservirali o čemu vam komunicira vaš sugovornik ne samo riječima, već i načinom.
Dajte svojem sugovorniku povratnu informaciju o tome da ste razumjeli što vam je rekao, ali i kako se osjeća. Time sugovorniku pružate još jednu priliku da se dodatno izrazi ili korigira, a sebi potvrdu da ste ga dobro razumjeli.

Postavljajte pitanja otkrivanja, kako biste spoznali ne samo probleme sugovornika, nego i njegove aspiracije i želje te ga time bolje upoznali. Ako želite da vaš sugovornik o nečemu misli slično kao i vi, nemojte vi govoriti o tome. Postavljajte pitanja kojima ćete sugovornika dovesti upravo do željene spoznaje i ostvariti svoje ciljeve u konverzaciji.

Iako smo mi Homo sapiensi predodređeni da se kroz komunikaciju povezujemo i surađujemo, često nedovoljno kvalitetno iskorištavamo taj potencijal. Pozivam vas da uzmete riječ u svoje ruke i uz pomoć modela konverzacijske agilnosti aktivirate u potpunosti svoje komunikacijske potencijale i postanete komunikacijski lideri.

 

Zaposlena | Manager.ba

Tagovi:
O Autoru
Manager
Video
ANER KRUŠKONJA, OBRTNIČKA KOMORA HNŽ
Koliko se danas isplati biti obrtnik
DAMIR UZUNOVIĆ, BUYBOOK
Mi smo išli naopačke
JASMIN BADŽAK, EUROSJAJ
Moj radni dan traje 24 sata, ali uživam u svom poslu!
Savjeti