Ipak se okreće ... ili kako to rade u svijetu
5 razloga zašto je važno planirati karijeru
Manager Diplomacija biznisa 11 rujna, 2020
Izvor fotografije:
pixabay.com

U poslu baš kao i u životu, sve se može odvijati na dva načina. Prvi način bi bio da u svakom trenutku dosta dobro znate gdje ćete biti za pet dana ili za pet godina. Drugi je da se jednostavno prepustite struji, intuiciji, sudbini ... vi birate.

 

PROČITAJTE VIŠE: Bacanje hrane je grijeh: 7 jednostavnih načina kako ga smanjiti

 

Dok u nekim životnim segmentima možda i prođe sve dobro i bez velikog planiranja, u poslu je situacija nešto drugačija. Čvrsta povezanost poslovnog uspjeha s horoskopom nije nikada dokazana. Kao ni veza između uspješne karijere i sreće. 

Postoje na svijetu i ljudi koji su se srećom na pravom mjestu našli u pravo vrijeme.

Navodno da jedna od najmoćnijih žena svijeta, medijski mogul Oprah Winfrey, svoj uspjeh duguje sasvim sretnoj okolnosti. Oprah je naime svoj prvi posao na lokalnoj radiopostaji dobila jer se slučajno prijavila na natjecanje u ljepoti, gdje se bojom kože slučajno izdvajala od ostalih natjecateljica, pa je znajući da, ni slučajno, nema šanse za pobjedu, na jedno od postavljenih pitanja odgovorila toliko čudno da je to zapelo za uši vlasnicima postaje. 

Par stvari s ovom pričom idu u prilog tezi da sreća ipak nije ključni sastojak uspješne karijere. Naime, samo deset godina od dana kada je slučajno dospjela na lokalnu radiopostaju, Oprah je imala svoj dnevni talk show na američkoj državnoj televiziji. Sve slučajno, s puno sreće, bez ikakvog plana? Malo sutra! 

Drugo, Oprahina priča je tipična američka priča. Budimo realni, njih tamo ima nešto preko 300 milijuna i s vremena na vrijeme nekome se mora i posrećiti. 

Nama, s ove strane oceana preostaje teži put. Mi smo ti koji se moramo puno više truditi, naporno raditi, stalno učiti i još mnogo toga. Sve ipak počinje s dobrim planom, evo i zašto:


1. Znate gdje točno idete

Iako zvuči savršeno logično kako nema puno smisla birati put ako u startu ne znate kuda ste se uputili, kada je posao u pitanju, dobar dio nas nekako završi na krivom mjestu. 

Za uspješan radni vijek jednako kao i za uspješan radni dan, potrebno je znati što su nam ciljevi. Drugim riječima, moramo odrediti prioritete. Sve ostalo, važno i nevažno, lakše je razvrstati tamo gdje spada na temelju toga kako se uklapa ili ne uklapa u ono što smo sebi zacrtali. 

U jednom životu kao i u jednom danu, ne možemo obaviti sve što bi htjeli, trebali, željeli. Plan je kompas i mapa koja nas navigava. On unosi red u ono što svaki dan radimo.


2. Znate kako ćete do tamo

Postavili ste sebi cilj, recimo da se želite maknuti od šaltera negdje prema višim katovima. Budite iskreni s popisom stvari koje vam nedostaju da bi puke želje pretočili u realnost:  natrag u školske klupe, neki napredni tečaj za računovođe, bolji engleski jezik, više samopouzdanja? 

 


Izvor fotografije: pixabay.com

Ono što ćete teško promijeniti jeste vaša visina koja opet obično i nije naročito važna, osim za manekene. Gotovo sve ostalo može se popraviti, unaprijediti, naučiti. Procijenite prvo svoje snage i svoje slabosti, sačinite plan i krenite redom.  


3. Znate zašto tamo idete

Bilo bi jako glupo reći kako bolja zarada odnosno novac nije glavni motiv plana da budete uspješni. No bilo bi još gluplje tvrditi kako je novac jedini motiv. Možda vam je u to sada teško povjerovati, ali naći se na dobro plaćenom radnom mjestu radeći posao koji mrzite, s kolegama i šefovima iz pakla, nije neki razlog za profesionalno zadovoljstvo. 

Plan za razvoj karijere koji će pomiriti različite motive u različitim životnim razdobljima može pomoći da pronađete i ostvarite ono što stvarno i istinski želite. U krajnjoj liniji, ne morate gatati u kojem trenutku ćete poslu iz pakla reći zbogom. Taj trenutak je u vašem planu već ranije precizno označen.  


4. Znate dokle ste stigli

Pretpostavimo da ste planirali okončati izradu izvješća s prošlotjednog webinara, nekih pet do šest stranica, do kraja današnjeg radnog dana. U tri poslijepodne, sve što na ekranu vidite je datum održavanja i imena svih šest sudionika. Dobra vijest je da, budući da ste sebi postavili plan, možete relativno jednostavno izmjeriti svoj napredak. Loša vijest je da nemate što izmjeriti.

Pitate se onda kakve veze ima to što imate plan s tim koliko (ni)ste uradili? 

Kad god napravimo plan, u glavi nam se iznenada javi dosadan, ali zato vrlo uporan glas koji nas podsjeća na planirano. Pa ga i poslušamo, kad tad.

 


Izvor fotografije: pixabay.com

5. Znate kad možete nastaviti putovanje

Putovali ste sljedeći vlastiti plan i na koncu ste uspjeli! Iz prizemnih prostorija uspeli ste se na najviši kat. Ostaje samo odgovor na jedno pitanje: zašto biste se tu opće zaustavili? Ima i drugih zgrada, s još više katova i puno boljim pogledom. Vrijeme je za novi plan!

Do ovog trenutka već ste iskusni planer i dobro znate što bi od prethodnog plana bilo dobro zadržati, kojim tempom ići, koje prepreke zaobići i koje probleme putem rješavati. 

 

Postići da radimo super plaćeni posao koji volimo i koji je u savršenoj ravnoteži s našim životnim željama i ambicijama je izuzetno zahtjevno i komplicirano putovanje. Vjerovati da se kroz taj proces možemo uspješno kretati tek tako, bez navigacije, je naivno i nerazborito. Potrudite se stoga na vrijeme isplanirati gdje i kako idete!

Valentina Marinčić

Titula autora: 
Mr.sc.
Autor opis: 
Radi u Ministarstvu vanjskih poslova BiH. U diplomatskoj karijeri bila zamjenica veleposlanika BiH u Kraljevini Nizozemskoj, zamjenica Stalnog predstavnika BiH pri Ujedinjenim narodima u New Yorku i veleposlanica BiH u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Slika autora: 
O Autoru
Manager