TURIZAM
Šime Klarić: Obiteljski i mali hoteli pokretači su novih turističkih trendova
manager.ba/slobodnadalmacija.hr TURIZAM 16 kolovoza, 2022

Postali su jedan od najpoznatijih brendova u turizmu s vrhunskom personaliziranom uslugom, a mnogi od njih rade 365 dana u godini. Temelj su održivog razvoja hrvatskog turizma, promotori su izvorne hrvatske gostoljubivosti, njihova ekonomija je konkurentna, njihova ponuda je autohtona i autentična, prosječno zapošljavaju 25 ljudi, većina ih radi čitavu godinu

 

Šime Klarić, vlasnik hotela “Sveti Mihovil” u Trilju jedan je od osnivača i dugogodišnji predsjednik Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela (OMH).

Kroz minule dvije pandemijske godine članovi ove udruge, u kojoj su mali obiteljski hoteli, visokorangirani pansioni i agrodomaćinstva, dijelili su sudbinu sveukupnog turističkoga gospodarstva, a uspjeli su preživjeti uvelike zahvaljujući državnim potporama. 

Za Slobodnu Dalmaciju gospodin Klarić govorio je o ulozi OMH u turističkom gospodarstvu Hrvatske.

- Mali i obiteljski hoteli pokretači su novih turističkih trendova u Hrvatskoj, postali su jedan od najpoznatijih brendova u turizmu s vrhunskom personaliziranom uslugom, a mnogi od njih rade 365 dana u godini. Temelj su održivog razvoja hrvatskog turizma, promotori su izvorne hrvatske gostoljubivosti, njihova ekonomija je konkurentna, njihova ponuda je autohtona i autentična, prosječno zapošljavaju 25 ljudi, većina ih radi čitavu godinu, zimi su nositelji turističke ponude u većini destinacija, promoviraju vlastitu kulturu i što je najvažnije, u turističkom proizvodu sudjeluje lokalno stanovništvo.

image

Art hotel Kalelarga Peter Skrlep

 Luka Gerlanc/Cropix

 

Koliko Hrvatska ima malih obiteljskih hotela?

- Danas ih u Hrvatskoj ima oko 450 što je oko 15 posto u ukupnim hotelskim kapacitetima. Više od 200 OMH učlanjeno je u Nacionalnu udrugu koja je u vrijeme svoga osnutka 2004. godine brojila tek tridesetak članova, tada pokretača potpuno novog trenda u hrvatskom turizmu.

 

Gdje je Hrvatska po broju OMH u odnosu na inozemnu konkurenciju?

- Iako se po broju obiteljskih i malih hotela još nismo približili konkurenciji - Italija ih, primjerice, broji više od 23 tisuće, a Grčka i Austrija po deset tisuća), kvalitetom, sadržajima i ponudom ne zaostajemo za najboljim obiteljskim i malim hotelima u svijetu, što potvrđuju zadovoljni gosti koji se iz godine u godinu vraćaju.

image

Hotel Park Nikola Vilić/CROPIX

 Nikola Vilic/ Cropix/Cropix

image

Hotel San Rocco Goran šebelić/CROPIX

 Goran Sebelic/Cropix

 

Kako su OMH preživjeli dvije pandemijske godine koronavirusa?

- Unatoč velikim posljedicama pandemijske krize na poslovanje, obiteljski i mali hoteli uspjeli su uz mjere Vlade preživjeti nikad teže dvije godine. Nikome nije bilo lako, no većina ih je radila čitavo vrijeme. Gubitke u poslovanju dijelom će kompenzirati ova turistička godina, koja bi prema svim pokazateljima mogla bi biti bolja od pretpandemijske

2019. godine. Naravno, oporavak će trajati godinama, posebno zbog novih uvjeta povećanja troškova energije.

 

Mogu li OMH podnijeti najnoviji energetski udar?

- U suradnji s nadležnim institucijama u Nacionalnoj udruzi se nadamo pronalasku rješenja kako bi se smanjili troškovi električne i druge energije za ovaj segment koji je i do sada u predsezoni i posezoni bio na granici profitabilnog poslovanja. Ako se ne nađe rješenje za ovaj problem, mnogi će hotelijeri koji su do sada radili čitavu godinu suočiti s pitanjem kada otvoriti i zatvoriti hotele, a svi znamo koliko je važno za destinaciju i razvoj cjelogodišnjeg turizma da hoteli rade čitavu godinu.

 

Nacionalna udruga OMH pokrenula je projekt “Eco zeleni hoteli”. O čemu se radi?

- Suočeni s nikad većom krizom, opterećeni kreditima, smanjenom potražnjom u ranoj pred i kasnoj posezoni i skupom energijom, Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela u najtežem trenutku poslovanja pokrenula je novi online rezervacijski sustav i realizirala jedinstveni i opsežan projekt Eco zeleni hoteli. Vlasnici obiteljskih i malih hotela svjesni su činjenice da su zeleno i digitalno poslovanje postali nužnost žele li biti konkurenti na turističkom tržištu.

U sklopu projekta svi članovi koji su se odlučili za zelenu i digitalnu transformaciju mogu dobiti eco zeleni certifikat, a želja je Udruge proširiti projekt na čitav turistički sektor. Obnovljivi izvori energije, ušteda energije i vode, zelena nabava, lokalna hrana, poslovanje bez opasnih kemikalija, samo su neki od preduvjeta eco certifikata, koji ovisno o razini održivog poslovanja može biti srebrni, zlatni ili platinasti.

Moderni gosti su educirani i osviješteni, sve ih više bira ekološki prihvatljivi smještaj, dok s druge strane za hotelijere zelena i digitalna transformacija donosi i znatne uštede. Osim toga obiteljski i mali hoteli na ovaj način daju doprinos dekarbonizaciji planeta. I Europska unija do 2030. namjerava smanjiti izlučivanje štetnih plinova za najmanje 55 posto, što je ispod količine stakleničkih plinova koje se izlučivala 1990., a do 2050. Europa se obvezala postati ugljično neutralni kontinent.

Prije dva mjeseca dodijeljeno je prvih 11 certifikata članovima koji su zadovoljili kriterije zelene transformacije, do kraja godine ovaj certifikat trebalo bi imati između pedeset i šezdeset obiteljskih i malih hotela.

image

Hoel Splendid, savršena posta za ljetno poslijepodne Tonći Plazibat/cropix

 Tonći Plazibat/cropix/

 

Gdje se vidite u doglednoj budućnosti?

- Zelena i digitalna transformacija turizma u fokusu su Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPPO) u kojemu bi turistički sektor do kraja 2025. trebao iskoristiti 2,2 milijarde kuna bespovratnih sredstava, od čega je za privatni sektor predviđen iznos od 1,25 milijardi kuna, pa se obiteljski i mali hoteli veliku priliku vide u ovom planu koji je početak snažnog investicijskog ciklusa u hrvatsko gospodarstvo i turistički sektor. U Nacionalnoj udruzi nadamo se da će upravo ovaj Program NPOO mnogim malim hotelima u idućih nekoliko godina omogućiti energetsku transformaciju i uštede, odnosno kvalitetno profitabilno poslovanje.

O Autoru
manager.ba/slobodnadalmacija.hr