"Povećanje procenta prodaje online poslovanja je neminovno, sada je samo na trgovcima da iskoriste nove tehnologije i uključe se u nadolazeći val promjena"
Jedan od sudionika ovogodišnje e-commerce konferencije je i Anvar Alatović, menadžer internet prodaje i digitalnog marketnga kompanije Penny plus.
Almar se online prodajom bavi od 2016. godine, i sve vrijeme u istoj firmi Penny plus d.o.o. Sarajevo. Voditeljj e odjela online prodaje od 2017. godine.
Za Manager.ba razgovarao je o svom iskustvu u on-line prodaji ali i stanju, perspektivama i utjecajima on-line prodaje u Bosni i Hercegovini.
Kako ste se uopće našli u e-commerce branši? Jeste li to očekivali, jeste li tražili ili je jednostavno tako ispalo?
U E-commerce branši sam se našao sasvim slučajmo. Moja sadašnja kolegica me preporučila za unos podataka na platformi www.pennyshop.ba znajući da imam iskustva u IT branši i marketingu. Moram reći da je jako bitno da i kompanija u kojoj radite mora vjerovati u ovaj oblik kupovine i promocije, pa sam imao priliku da napredujem.
Koliko je rast internet prodaje utjecao na poslovanje vaše kompanije?
Sama internet prodaja trenutno nosi značajan dio ukupne prodaje na nivou firme, ali i pored same prodaje moram napomenuti da je sama e-commerce platforma sjajno sredstvo za promociju te se prodaja odrazila uveliko i na fizičke poslovnice.
Postoji li razlika u online poslovanju između kompanija koja se bavi isključivo on-line prodajom i kompanija, poput Vaše, koje iza sebe imaju lanac "stvarnih" trgovina?
Mislim da je lakše pokrenuti online poslovanje ukoliko već imate fizičke poslovnice, ali je isto tako teže odreći se tradicionalnih vrijednosti u kompanijama. Online poslovanje zahtjeva da jedna kompanija koja se upusti u te vode prilagodi samo razmišljanje i plan vođenja budućih projekata. Mi smo npr. u potpunosti prešli u digitalni svijet, prije nekih 5 godina, vodeći se najnovijim tehnologijama što se pokazalo kao ispravan potez.
Koliko se posljednjih pet godina promijenilo on-line tržište, ne samo svojom veličinom nego i zakonskom regulativom, investicijama, tehnološkim rješenjima..?
Što se tiče zakonskih regulativa tek je nedavno došlo do manjeg pomaka na on-line tržištu sa novim Nacrtom zakona Federacije BiH o unutrašnjoj trgovini. Veliki broj kompanija u Bosni i Hercegovini se odlučio investirati u online kanale prodaje i promocije vidjevši da moraju ići u korak sa tehnološkim rješenjima koja se mijenjaju iz dana u dan. Važno je pratiti dešavanja na nivou cijelog svijeta, ne samo u BiH inače vaše poslovanje jako brzo postane zastarjelo.
Kako vlasti (prije svega zakonodavne) mogu i kako trebaju pomoći daljnjem razvoju e-trgovine?
Mislim da je novi Nacrt zakona Federacije BiH o unutrašnjoj trgovini dobra osnova za regulisanje internet prodaje, s tim da smo mi kao kompanija već poslali komentar i prijedlog izmjena istog. Potrebno je uskladiti zakone na nivou države Bosne i Hercegovine, ne samo entitetske, sa regulativama Europske unije. Također, da bi Bosna i Hercegovina i kompanije domaćeg tržišta mogle napredovati potrebno je što prije raditi na izmjenama Zakona o vanjskotrgovinskom poslovanju. Mišljenja sam da domaći trgovci mogu dosta toga ponuditi potrošačima u regionu, i da isto tako domaći potrošači mogu imati koristi od regionalnih trgovaca.
Vaša je branša izravno ovisna o IT rješenjima? Mislite li kako rast on-line tržišta značajno doprinosi i rastu IT industrije?
Naravno. Online poslovanje ne može opstati bez IT industrije i obratno. Sa povećanjem broja online trgovaca stvorila se velika potreba za razvojem IT industrije u Bosni i Hercegovini. Promjene na tržištu su otvorile nova radna mjesta koja se dosta razlikuju od tradicionalnih IT eksperata. Pored IT industrije bitno je spomenuti i platne servise i razvoj istih. Unatoč nastojanjima promocije ovakvih načina plaćanja sa strane naše kompanije, potrebno je da se uključe svi trgovci, platni servisi, banke i kartične kuće. Trenutno su velike provizije na ovakve načine plaćanja što je odraz slabog korištenja istih. Ukoliko bi razvili ovakav način plaćanja i stvorili svijest potrošača o sigurnosti istih uvjeren sam da bi se ostvarilo povećanje prodaje, a samim tim i smanjenje provizije platnih servisa.
Neovisno o Vašoj kompaniji, ali temeljem vašeg iskustva, gdje se kreće on-line tržište i kako ga vidite za dvije godine?
Kao i u svemu, online poslovanje u Bosni i Hercegovini zaostaje za većim i razvijenim međunarodnim tržištima tako da je i prostor za napredak jako veliki. Povećanje procenta prodaje online poslovanja je neminovno, sada je samo na trgovcima da iskoriste nove tehnologije i uključe se u nadolazeći val promjena.
B.Š./Manager.ba