FRANJO TAKAČ
Prvi TV: Internet televizija postaje sve popularniji medij
BiH 16 svibnja, 2017

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više. Gost Kluba menadžera danas je Franjo Takač, suosnivač Prvog TV, prve Internet televizije u BiH.

Franjo Takač rođen je u Mostaru 24.4.1985. godine. Završio je Osnovnu školu Silvija Strahimira Kranjčevića te Gimnaziju fra Dominika Mandića, prirodoslovno-matematički smjer. Obrazovanje je dalje nastavio na Sveučilištu u Mostaru, gdje je završio Filozofski fakultet, studij novinarstva, potom poslijediplomski magistarski specijalistički studij odnosi s javnošću, također na Filozofskom fakultetu. Trenutno je na poslijediplomskom doktorskom studiju Jezici i kulture u kontaktu. Takač je danas zaposlen na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru, na studiju novinarstva, gdje radi kao viši asistent na kolegijima TV1, TV2, TV3, te Mediji i proces globalizacije i na fakultetu prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti, studij razredne nastave, kao viši asistent na kolegiju Film i novi mediji. Ujedno radi i u Uredu za odnose s javnošću Sveučilišta u Mostaru kao glasnogovornik. Među medijskim projektima koje je Takač pokrenuo u BiH i Hrvatskoj, ističu se: osnivanje Internet televizije Filozofskog fakulteta 2010., osnivanje Internet televizije Turističke zajednice Mali Lošinj HR 2012., osnivanje Internet televizije Fakulteta prirodoslovno matematičkih i odgojnih znanosti 2013., osnivanje Internet televizije Fakulteta strojarstva i računarstva 2014., osnivanje Internet televizije HDZ TV za potrebe predizborne kampanje 2014., te osnivanje Internet televizije i informativnog portala Prvi TV 2014.

Gospodine Takač, kako je došlo do osnivanja Prvog TV, tko su osnivači te zašto ste se odlučili za Internet televiziju? Otkud ideja?

Ideja za komercijalnu Internet televiziju oduvijek je postojala, tinjala kao «projekt koji će kad-tad» biti pokrenut, ali nedostajalo je vremena i kvalitetnih suradnika. Međutim slijedom projekata u kojima sam sudjelovao, osnivanja i pokretanja više Internet televizija u okruženju, otvorila se i ova prilika – sasvim slučajno, spontano. Naime na jednom druženju s dobrim prijateljem Branislavom Stojkićem, i Markom Karačićem (suosnivačima Prvog TV), razgovarali smo o novinarstvu i stanju medija u BiH. U jednom trenutku spomenuo sam ideju komercijalne Internet televizije, budući sam sudjelovao u pokretanju brojnih Internet televizija, i dogodio se onaj potrebni «klik». Njih dvojica su prepoznali ideju, prihvatili je i dopunili. Pred nama je bio izazov – mi to možemo, želimo. Strast je bila na vrhuncu i sve je krenulo upravo kako je trebalo! Priča po priča, osmislili smo ime Prvi TV te napravili plan. Nismo puno čekali, kupili smo domenu, krenuli s potragom za najboljim ponuđačima opreme. Pronalazak odgovarajućeg prostora bio je sljedeći korak, potom rekonstrukcija, prilagodba i drugi radovi. Ovdje moram posebno istaknuti veliki entuzijazam i rad Branislava Stojkića. Paralelno s time bavili smo se dizajnom i samom izradom sustava, razgovorima s budućim novinarima… Puno posla, ali umorili se nismo! Ideja je ostvarena, Prvi TV započeo je emitiranje Internet televizijskih sadržaja i vijesti na Badnjak 25. prosinca 2014., izravnim TV prijenosom Svete Mise Polnoćke iz Crkve Sv. Petra i Pavla u Mostaru.

Nakon tri godine rada, kako ste Vi zadovoljni, jesu li ispunjena očekivanja i prvobitni cilj?

Osim nas krenuli smo s dvoje zaposlenih, a danas, skoro tri godine kasnije imamo 24 osobe koje rade u sustavu Prvog TV. Prostor u kojemu smo započeli naš rad jako brzo postao nam je malen, stoga smo bili prinuđeni na proširenje. Uslijedio je pronalazak novog prostora – nekoliko puta većeg, i naravno novi radovi nova rekonstrukcija. Imamo 3 televizijska studija, produkciju, režiju, redakciju, i brojne prateće potrebne prostore koji su nužni za kvalitetan rad. Jako smo zadovoljni postignutim rezultatima, uzimajući u obzir da je Prvi TV još relativno mlad medij. Posjećenost i gledanost svakodnevno rastu, riječi potpore stižu s brojnih strana. U vremenu iza nas postigli smo više od planiranog, kroz našu redakciju i TV studio prošla su brojna poznata imena, napravljeno je više tisuća TV priloga i emisija, objavljeno više od 200.000 vijesti, intervjua i drugih sadržaja. Uživo smo u naš tv program prenosili brojne događaje. Redovito smo gledani smo u više od 90 zemalja svijeta. U brojnim temama prvi smo „probijali led“ i hrabro objavljivali istinu dok su drugi dvojili. Svakodnevno smo bilježili društvena događanja i tumačili brojne teme. Bavili smo se uzrocima, utjecajem i posljedicama društvenih događanja na „običnog čovjeka“. Servisnim informacijama nastojimo olakšati svakodnevni život našim gledateljima i čitateljima. U konačnici cilj i očekivanja su ispunjeni, ali to nas ne zadovoljava, imamo nove ciljeve, nova očekivanja, i nove planove kako to ostvariti.

Kakve su reakcije javnosti, odnosno odjek prve Internet televizije na bh. medijskoj sceni? Ostvarili ste suradnju i s drugim medijima u BiH i Hrvatskoj, kako se prati Prvog TV u regiji?

Svakako da se prati, posjećenost svakodnevno raste, uz vjerne gledatelje, čitatelje na dnevnoj bazi također bilježimo veliki broj novih posjetitelja. Ovaj podatak je jako važan jer je pokazatelj napretka. Imamo partnerski odnos s brojnim medijskim kućama u BiH, Hrvatskoj, i Europi. Izdvojio bih ipak Večernji list koji nam je bio potpora od samih početaka, dalje HRT, RTL, Nova TV. Nedavno je potpisan sporazum o suradnji s Federalnom novinskom agencijom FENA o razmjeni sadržaja, čiji je rezultat unaprijeđena usluga Fene videom koji mi produciramo, a oni nude svojim medijskim konzumentima. Važno je naglasiti kako smo medijski prostor osigurali brojnim uspješnim pojedincima i udrugama koji su o tome prije nas mogli samo sanjati jer Hrvati u BiH nažalost nemaju svoju TV kanal. Zbog velike zainteresiranosti Hrvata iz dijaspore, prvenstveno ljudi koji su vjerni tradicionalnoj televiziji program Prvog TV emitiramo putem CRO TV operatera na male ekrane u Kanadu, Ameriku, Njemačku i Australiju.

Kažite nam nešto o samom sadržaju programa, što je u fokusu programa Prvog TV, te gdje su vaši novinari sve prisutni?

Sadržaj programa je iznimno šarolik i bogat, teme su brojne, uistinu se trudimo informirati, obrazovati i zabaviti našu publiku. Objektivnost i profesionalizam su nam prvo i posljednje pravilo bez ustupaka. Najviše tema pokrivamo lokalno iz Hercegovine, ali imamo suradnike u cijeloj BiH tako da nam ništa važno ne može promaknuti. U fokusu nam je sve što je u interesu bh javnosti. Trudit ćemo se, a gledatelji neka sami procijene! Istaknuo bih kako svi video sadržaji ostaju u arhivi kao video na zahtjev koji je dostupan svima u svakom trenutku. Na ovaj način stvaramo i jedan filmski, društveni i medijski arhiv Hrvata u BiH, u kojemu nažalost u posljednjih desetak godina imamo veliku rupu.
Što se tiče programske sheme uz praćenje dnevnih događaja putem portala ili televizije posebno smo ponosni na našu studijsku tv produkciju iz čega ističem „Pregled tjedna s Ilkom Barbarićem“, „Top magazin“, „Sportske minute“, „Ispovjedaonica svijeta“, „Politički kadar“, „Kulturno, s Darkom Jukom“, „Zdravlje na prvom mjestu“ i brojni dokumentarni filmovi.

Na koje dosadašnje projekte ste posebno ponosni? Po čemu je Prvi TV postao prepoznatljiv?

Jako sam ponosan na projekt Prvi TV, ali potrebno je naglasiti kako je Studij novinarstva Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru, što naravno i priliči, i idejni i praktični začetnik Internet televizije u BiH. Na Fakultetu smo pokrenuli Internet televiziju Studentska TV čak 2010. godine. Danas Studentska internetska televizija Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru informira o svekolikom radu Fakulteta i njegovih studenata, razvijajući odgovornost za javnu riječ (iskaz) i razmjenjujući obrazovno-nastavna iskustva s drugim fakultetima, i što je najvažnije na ovaj način studenti novinarstva obavljaju svoju novinarsku praksu. Objavljuju se tv reportaže, vijesti i izvješća, a pravi se i objavljuje dnevnik Studentski objektiv. Prvi TV i Filozofski fakultet imaju vrlo bliske odnose i iznimnu suradnju što je i potvrđeno još jednim sporazumom o suradnji nedavno potpisanim. Studenti novinarstva dolaze na Prvi TV na stručnu praksu, gdje uče, rade i pripremaju se novinarskom poslu uz sugestije i pomoć novinara Prvog TV. Ponosan sam na činjenicu da mladi ljudi koji žele naučiti i baviti se novinarskim televizijskim poslom imaju priliku kvalitetno savladati potrebne vještine i praksu za rad. Ova prilika je nešto o čemu su prethodne generacije studenata novinarstva samo sanjali.

Tko sve čini tim Prvog TV? Kakva atmosfera vlada među ekipom?

Atmosfera je konstruktivna, puna entuzijazma, kazao bih upravo onakva kakva bi trebala biti u jednoj novinarskoj redakciji. Imamo mladu ekipu, vrijednu, strastvenu bez kojih projekt Prvi TV zasigurno ne bi bio ovako uspješan. Svakodnevni rast i uspjeh ostvaren je jedino zahvaljujući svakom novinaru i uposleniku Prvog TV, svatko od njih je snažna karika našeg lanca. Ovim putem hvala im na tome!

Osim video sadržaja koji sami producirate, svakodnevno na vašem portalu objavljujete vijesti iz zemlje, regije i svijeta iz svih sfera života. Koji su najveći izazovi s kojima se svakodnevno suočavate?

Brojni su izazovi medija u današnje vrijeme, biti prvi, imati ekskluzivu, zadržati i proširiti publiku itd. Uz spomenuto najveći izazov na dnevnoj bazi je imati dovoljan broj kamera (ekipa) za popratiti sve važne događaje, moram kazati da se uspješno nosimo s ovim izazovom, ali u planu su i proširenja.

Koje su prednosti Internet televizije u odnosu na klasičnu TV? Može li Internet televizija parirati klasičnoj?

Radije se treba razmatrati o međusobnom povezivanju i dopunjavanju, što je i do sada bila praksa kada je u pitanju nastanak novih medija i njihov utjecaj na dotadašnje. Bliži li se kraj tradicionalnoj televiziji!? Naravno da nije. Prema poznatoj teoriji retrovizora koja govori o „medijskom kanibalizmu“ – nijedan „novi“ medij nije poništio – uništio prethodni medij. Dapače, internetska televizija ima svoju publiku, kao što to ima i tradicionalna televizija – mišljenja sam da se internetska televizija treba početi smatrati jednim važnim dijelom-čimbenikom ukupnog medijskog prostora. Važno je naglasiti s medijskog gledišta kako je internet jedini medij u povijesti medija koji nije i ne može biti cenzuriran „legalnim“ putem kao drugi mediji. Program je dostupan u cijelom svijetu gdje postoji internet veza i to brzinom klika mišem. Stoga činjenica da se sadržaj emitira putem interneta nimalo ne umanjuje vrijednost ili vjerodostojnost programa – dapače! Budućnost klasične tradicionalne televizije i internetske televizije je u ujedinjavanju - konvergenciji! Televizija budućnosti dostupna nam je danas bilo gdje se nalazili, nama i cijelom svijetu, a to je internetska televizija! Bit će jako zanimljivo promatrati medijski prostor u vremenu koje dolazi.

Mediji su danas prepuni loših vijesti, pa one dobre često ostanu po strani. Kako Vi na to gledate, trudite li se istaknuti pozitivne priče u svom programu i gdje ih pronalazite?

Selekcija vijesti uvijek ja zahtjevan posao. Nažalost živimo u društvu koje smatra kako je jedina dobra vijest – loša vijest, crna kronika cvate. Tko je za to kriv, mediji koji objavljuju ili publika koja takve sadržaje traži, vječito je pitanje, jednako onome o kokoši i jajetu, ali je činjenica kako svaka vijest o prometnoj nezgodi bilježi veće preglede od primjerice vijesti iz kulture i sl. Okosnica tema mainstream medija je na poznatom fenomenu 3S – seks, skandal i sport, i tu nema dvojbe da će biti drugačije. Međutim, unatoč medijskom serviranju ovakvih informacija, svaki korisnik ima slobodu izbora pratiti, čitati i gledati ono što ga zanima, pa tako ukoliko želi ove manje lijepe stvari može zaobići.

Medij uvelike svojim sadržajem utječu na formiraju mišljenja ljudi o određenom događaju. Što je s odnosom medij i djeca?

Istina je!! „Vidio sam to na televiziji...“, „pročitao sam to u novinama...“, „čuo sam na radiju..“. Koliko puta smo se susreli s ovim riječima u brojnim razgovorima sa svojim prijateljima, kolegama, bračnim partnerima i djecom!? Ako ih u bilo kojem trenutku upitamo je li istina to što su čuli, pročitali ili vidjeli, svjedočimo iznimno strastvenu i gorljivu obranu istinitosti onoga što su im mediji kazali. Neki će pak reći kako mediji ne smiju lagati! Je li to klasičan primjer utopijskog poimanja stvarnosti u ovo moderno doba? Govore li mediji istinu? Je li mediji uistinu informiraju, ili pak formiraju kako smo već spomenuli? Postavimo li sebi ikada ijedno od ovih pitanja ili uzimamo „zdravo za gotovo“ sve što nam mediji „serviraju“? Živimo u društvu i vremenu koje je posredovano i uvjetovano medijima više nego ikada. Vraćamo se na početak ovog pitanja - Istina je!! „Vidio sam to na televiziji...“ Nekako bi možda i ostali „hladne glave“ na činjenicu da ovo izgovore naši prijatelji, kolege ili bračni partneri, ali hoćemo li ostati tako pasivni kada ove riječi izgovore, u najboljem slučaju, naša djeca!? Zašto „u najboljem slučaju“? Iz razloga što tu izravno možemo „učiniti nešto“! Ne dopustimo medijima da odgajaju našu djecu, učinimo to mi! Jer to je naš najodgovorniji životni zadatak! Onoga trena kad mi postanemo svjesni uloge medija u odgoju naše djece moći ćemo to iskoristiti na najbolji način kao veliku pomoć u svakodnevnom odgoju. Pametnim odabirom medija i medijskog sadržaja koji će naša djeca gledati stvorit ćemo naprednije, odgovornije i smirenije društvo i okruženje za život naše djece i ukupnog potomstva. Stvorit ćemo pametnije društvo – društvo koje će promisliti prije nego li kaže kako je nešto istina jer je to vidio, pročitao i čuo negdje u medijima. Dovoljno će, za početak biti, samo da postanemo svjesni činjenice kako uz medije i njihov sadržaj provodimo više od polovice našeg života, treba to vrijeme pametno iskoristiti.

Zašto ste se vi odlučili biti novinar? Još za vrijeme studija bili ste aktivni, te ste već tada učili snimati, montirati, istraživati, možete li se prisjetiti tih dana ili prve priče koju ste sami uradili?

Mislim da je novinarstvo ljubav koja se javlja od najranijih dana, u mom slučaju nikada se nisam baš „odlučio“ već su jednostavno novinarstvo i mediji oduvijek bili dijelom moga bića i za mene nije postojalo ništa drugo. Još u gimnazijskim danima uređivao sam srednjoškolski list „Gymnasium“, toga se uvijek rado sjetim, potom je došao fakultet, nisam imao dvojbi upisao sam Novinarstvo i time se nastavio baviti, a i u akademskom smislu dalje usavršavati na poslijediplomskim studijima i kroz rad na Fakultetu. Moram istaknuti kako je televizija oduvijek imala posebno mjesto u sferi mojih zanimanja. Jednostavno me fascinirala, očarala i znao sam da je „televizija“ ono čime se želim baviti kroz sve profesionalne aspekte svoga rada.

Danas ste i viši asistent na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru na kolegijima TV1, TV2, TV3 i Mediji i proces globalizacije. Kakva je perspektiva današnjih generacija novinara? Imaju li dovoljno mogućnosti zaposliti se u struci?

Zaposliti se u struci je lako, ali je teško živjeti od toga, upravo tu nastaju problemi. Ovo pitanje je iznimno kompleksno, a odgovoriti na njega u kratkim crtama nije jednostavno. Ja sam optimist, smatram da ukoliko bude više kvalitetnih, mladih i sposobnih novinara time će se i situacija u medijskom smislu u BiH popraviti. Mladi su nam jedina prilika! Mladi su voljni i željni učenja i dokazivanja treba im dati priliku i za njih imati strpljenja i razumijevanja.

Kakva je budućnost Internet televizije u BiH?

Razvoj novih tehnologija mnogo toga je promijenio i omogućio – i internet televiziju o kojoj govorimo. Ali promijenio je i publiku, rezultat toga je da se i televizija promijenila (mislim na koncept tv u okviru informativnog servisa). Televizija je „iskočila“ izvan televizora kao aparata putem kojeg se program emitira. Danas se televizijski program emitira na kompjutorima, mobitelima – odnosno na svemu što ima zaslon/ekran. Nova publika je postala „gladna“ – pokretne slike – pasivni su prema dugačkim tekstovima, i prenatrpanim galerijama fotografija – oni traže – pokaži mi to videom, što potvrđuju brojna istraživanja. Uz navedeno nova generacija je „multitasking“ generacija – rade više stvari odjednom, pa tako i gledaju televiziju samo „jednim dijelom oka“ i ako mi nešto „zapne“ za oko – jednostavno se vrate i ponovno odgledaju taj isti sadržaj. To je jedna od OSNOVNIH prednosti internet televizije – video na zahtjev u svakom trenu sve je dostupno svima gdje god se nalazili na svijetu. Internet televizija je još novost u BiH, ali mislim da će imati svijetlu budućnost jer je iznimno dobro prihvaćena od publike, a posebno mlađe publike. Činjenica je da svi mi stvaramo navike u mladosti.

Koji su budući planovi Prvog TV? Imate li u planu uvoditi neki novi sadržaj?

Budući planovi Prvog TV su brojni, najavio bih skoro emitiranje programa putem kablovskih i Iptv operatera u BiH, dakle program Prvog TV moći će se pratiti na tradicionalnim „malim ekranima“. U pripremi su nove televizijske emisije i sadržaji s poznatim novinarskim licima, bit će zanimljivo zasigurno! Hvala svima koji gledaju, čitaju i prate Prvi.tv. Nastavite i dalje, svi komentari, kritike i sugestije su dobrodošli, pišite nam na [email protected] ili putem Facebook profila. Mi trebamo vas koliko i vi nas, slobodno predložite teme i sugerirajte što vas zanima, što biste gledali i čitali u vremenu koje dolazi.

Kako provodite slobodno vrijeme, imate li neki hobij?

Slobodno vrijeme najradije provodim s obitelji, iako je teško omeđiti određeno vrijeme kao „slobodno“. Novinarstvo i mediji ne poznaju i ne prihvaćaju radno vrijeme budući bilježe društvene aktivnosti koje su u neprekidnom pokretu – uvijek se nešto zbiva. Ukoliko medij želi biti relevantan ne smije sebi dopustiti propuste ne objavljivanje važnih ili iznenadnih događaja. To je jednostavno tako, i mora se prihvatiti ukoliko želimo graditi profesionalan i vjerodostojan medij. U brojnim situacijama upravo mi osnivači „povučemo“ - da se znakovito izrazim, najveći teret posla. Smatram da to tako treba biti, nije nam teško. Brojni će nakon rečenog kazati kako se može napraviti sustav upravljanja, vjerojatno će biti u pravu, i mi na Prvom TV imamo sustav koji radi izvanredno, ali sam cilj upravo i jeste biti dio radne ekipe. Imam hobij, naravno, možda će zvučati pretenciozno, ali moj hobi je moj posao. Radim posao koji živim, stoga svaki novi uspjeh me čini zadovoljnim, sretnim i ispunjenim.

Koja je vaša definicija uspješnog menadžera?

Teško je kazati definiciju, možda par uputa koje su meni pomogle u brojnim situacijama kroz poslovno okruženje. Na prvo mjesto stavio bih naravno strast, jer strast je pokretač svih izvrsnih stvari, potom strpljenje je iznimno važno! Ne treba odustajati, upornost uvijek urodi uspjehom – Amerikanci imaju jako primjenjivu izreku „Hard work, beats talent“. Potrebno je vjerovati u uspjeh, vizualizirati ga, i napraviti plan kako ga ostvariti jer zasigurno neće doći sam!

Najnovije vijesti
Video
LAFAT
Lider u preradi metala i korištenju alternativnih izvora energije u BiH i regiji
BERBA URANILA
Kakva će vina doći od ovogodišnje berbe?
ANER KRUŠKONJA, OBRTNIČKA KOMORA HNŽ
Koliko se danas isplati biti obrtnik