DALIBOR ŠUMIGA
OSNIVAČ VIŠEMILIJUNSKE FIRME IZ ZAGREBA: Upoznajte čovjeka koji mjeri emocije
Manager.ba Regija 15 svibnja, 2019
Izvor fotografije:
Dalibor Šumiga - privatna zbirka

Gost Kluba menadžera je Dalibor Šumiga, osnivač je i direktor agencije Promosapiens – prve hrvatske agencije za bihevioralni marketing, Zagreb.

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

 

Činjenica o mozgu br. 285738028479

Priznajte, niste pročitali broj do kraja… :-)
Dobrodošli u svijet bihevioralnog marketinga…

 

Ako odete na web stranicu promosapiens.hr, dočekat će vas upravo ove tri rečenice iznad, kako bi na originalan način pokazali da znaju kako se ponaša ljudski mozak.

Upravo na takvom znanstvenom pristupu djeluje prva hrvatska agencija za bihevioralni marketing.

Ovaj put, kroz Klub menadžera predstavljamo njezina osnivača i direktora, Dalibora Šumigu, te ga između ostalog priupitali, tko je, kada ga nitko ne gleda.

Pročitajte u nastavku.

Osnivač sam i vlasnik prve digitalne agencije na području ex-Yu specijalizirane za bihevioralni marketing, Google Growth Engine ambasador za Adria regiju, član svjetske neuromarketinške asocijacije NMSBA, predavač na regionalnim i internacionalnim konferencijama, autor bloga o potrošačkoj psihologiji na stranici www.promosapiens.hr i specijalist za bihevioralni marketing. Sve to sam i kad nitko ne gleda. 

1. Kad ste shvatili da je marketing Vaša misija, poziv, ali i talent?

Iskreno, ne znam… Bio sam DJ 15 godina što me je dovelo u svijet evenata i marketinga.

Vrlo rano u svojoj karijeri, koja već traje 18 godina, susreo sam se s guerilla marketingom koji se jako naslanja na kreativna rješenja koja se suptilno uvlače u svakodnevnicu potrošača.

Taj me je put doveo i do toga da sam slučajno pred nekih 14 godina otkrio bihevioralni marketing koji je doslovno tek bio u začecima jer je originalno nastao kao prva napredna verzija digitalnog marketinga u spoju s psihologijom.

To je definiralo moj put iako je trebalo još dosta godina da u potpunosti krenem u tom smjeru.

Sa sve bržim razvojem tehnologije i mogućnošću primjene neuroznanosti u svijetu marketinga, bilo je logično da iduća stepenica bude neuromarketing.

Danas Promosapiens ima najmoderniji, mobilni neuromarketinški laboratorij u ovom dijelu Europe.

 

2. Kako je išao Vaš put stjecanja znanja u području marketinga, kasnije bihevioralnog marketinga i neuromarketinga? Imate li uzore u području marketinga, ali i uzore općenito?

Prije svega, mislim da je ključno da imate u sebi određenu dozu kreativnosti i znatiželje da biste uopće ušli u svijet marketinga.

Mene je taj put vodio preko organizacije evenata, od vrlo jednostavnih BTL promocija do vrlo kompleksnih evenata pa čak i nekih TV showova.

Uz sve to, imao sam tu sreću da sam vrlo rano upoznao i surađivao s nekoliko vrhunskih psihologa na području razvoja ljudskih potencijala koji su još pred desetak godina koristili vrlo inovativne metode razvoja soft skillova – iskustveno učenje, gemifikaciju i sl.

Priliku da uz te ljude dodatno učim o ljudskom ponašanju, iskoristio sam u svojem radu na guerilla marketingu i kasnije na bihevioralnom marketingu kad su online alati počeli osvajati mainstream marketing.

Jako volim Davida Ogilvyja zato jer njegova razmišljanja vrijede i nakon toliko godina i toliko promjena u medijskom svijetu.

Postoje ljudi koje iznimno poštujem u marketingu općenito, a posebice u neuromarketingu gdje sam imao tu sreću da su mi neki u međuvremenu postali i prijatelji; ne bih nikoga izdvajao jer ne želim uvrijediti nekog koga ću slučajno zaboraviti.

 

 

3. Kad se rodila ideja za osnivanjem kompanije Promosapiens?

Ja nikad nisam imao želju biti poduzetnik i imati vlastitu kompaniju.

Nakon što sam napustio dobro plaćenu poziciju jer nisam više vidio prostor za svoj razvoj, ponude koje sam dobio nisu mi se svidjele jer sam imao osjećaj da ću opet raditi isti posao samo za druge poslodavce.

Doslovno silom prilika sam osnovao Promosapiens što se na kraju pokazalo kao vrlo dobra odluka.

 

4. Čisto poduzetničko pitanje: kako je biti poduzetnik u Hrvatskoj? Ima li nešto što biste mijenjali?

Iznimno teško…. Iako Promosapiens odlično posluje, ako ste osoba koja ne želi biti mediokritet i teži uvijek nečem više, ne možete ne požaliti za svim propuštenim prilikama za koje niste krivi vi nego okruženje. 

Prije svega bih drastično smanjio poreze na plaće; ljudi su ključ uspjeha svake kompanije, a gladni ljudi ne mogu biti kreativni i ne mogu puniti državnu blagajnu ako nemaju što potrošiti.

Drugu stvar koju bih napravio, ukinuo bih plaćanje poreza na dobit na način da se ta sredstva ne uplaćuju državi već da se vlasnik obavezuje taj iznos u potpunosti isplatiti zaposlenicima.

Na taj način bi i zaposlenici sigurno osjetili svaki uspjeh kompanije u kojoj rade.

Treće, uveo bih pravilo da se zaposlenicima isplaćuje bruto 2 plaća; na taj način bi radnici konačno vidjeli koliko jednog vlasnika firme zaista košta njihova plaća, a koliko se treba platiti za poreze.

Mislim da bi taj potez u potpunosti promijenio percepciju o poduzetnicima.

 

5.  Pitanje od milijun dolara (djelimo 50:50, časna riječ!): što prodaje proizvod? Sa strane istraživanja mozga, ljudskog ponašanja, tjelesnih reakcija, što određeni proizvod mora imati da kupcu odvajanje od vlastitog novca ne izaziva bol na podsvjesnoj razini?

Mislim da tu nema velike filozofije – dobar proizvod brzo, jednostavno i povoljno rješava problem kupca, ma što god taj problem bio.

Ako već postoji proizvod tih karakteristika na tržištu (čitaj: konkurencija), onda vaš proizvod mora imati nešto po čemu je drugačiji.

Moje je mišljenje, ako već želite pokrenuti biznis, proučite koji problem rješava vaš proizvod/usluga, postoji li nešto takvo na tržištu; ako postoji, pobrinite se da vaš proizvod nudi nešto što drugi proizvodi nemaju i na kraju – dobro proučite matematiku iza vašeg biznisa: cijena vašeg proizvoda, koliki je potencijal tržišta, koliko i po kojoj cijeni morate prodati da biste imali uspješan biznis?

Svaki dan susrećem poduzetnike, a dosta njih nas kontaktira, traže pomoć oko biznisa, a nisu uopće proučili tržište, nisu pronašli svoj USP (unique selling proposal) i nisu uopće razmišljali o ulaganju u marketing.

 

 

6. Opišite kandidata koji može dobiti posao u Promosapiensu.

Pošten, kreativan, proaktivan, marljiv, samokritičan, lojalan, timski igrač.

Mi se držimo teorije da je bitno zaposliti karakter i onda trenirati skill.

 

7. Danas se 'svi' bave digitalnim marketingom. Kako izabrati agenciju ili osobu koja nudi kvalitetu? Što je kriterij po kojem birati kvalitetu?

S obzirom da se Promosapiens bavi digitalnim marketingom jer bihevioralni marketing zapravo i jest digitalni marketing na steroidima, ja vjerojatno nisam najbolja osoba da odgovorim na ovo pitanje, ali pokušat ću.

Kada bih sad bio poduzetnik koji traži digitalnu agenciju, tražio bih agenciju koja razumije kako funkcionira biznis, a ne samo kako funkcioniraju digitalni alati; tražio bih agenciju koja dobro razumije i koristi statistiku, koja je orijentirana na poslovni rezultat, a ne na „metrike taštine“ (lajkovi, doseg) i koja se vodi logikom koju sam naveo u jednom od vaših prethodnih pitanja, da proizvod/usluga moraju biti drugačiji od ponude konkurencije. I na kraju, tražio bih agenciju koja apsolutno vjeruje da je razumijevanje ljudskog ponašanja okosnica svakog biznisa.

8. Vrijedi li i za Vas teorija da pravi lideri čitaju (bar) 52 knjige godišnje? Preporučite nam neku knjigu koju Vas je ostavila bez daha, neovisno o području o kojem piše.

Ako je to točno, ja nisam niti ću biti pravi lider….

52 knjige godišnje bi značilo da čitate jednu knjigu tjedno – kad onda radite, koliko stranica imaju te knjige, zar samo čitate bez da radite bilješke…? 

Ja čitam jako puno, ali većinom znanstvena istraživanja, a puno manje knjige.

Imam otvoren Kindle account i više uopće ne čitam hard copy knjige jer mi je na tabletu lakše raditi bilješke, pretraživati ih i vraćati se ponovno na njih.

Treba mi dosta vremena, rekao bih čak i mjesec-dva, da pročitam jednu knjigu jer ju redovito prekidam čitanjem novih istraživanja koja dobijem ili nabasam na njih.

Primijetio sam da u zadnjih godinu dana ne čitam ništa osim stručne literature; pročitao sam samo jednu knjigu koja nema veze s mojim poslom.

Koja knjiga me je ostavila bez daha?

Ne znam, kad čitate stručnu literaturu, nije baš da dobijete vrhunski storytelling… 

Preporučio bih film koji sam ponovno gledao jučer, čak i pisao blog inspiriran tim filmom.

Film nije novijeg datuma, zove se Money Ball, s Bradom Pittom u glavnoj ulozi, prema istinitoj priči o čovjeku koji je u potpunosti promijenio baseball pomoću analitike i inovativnog pristupa vođenju kluba.

To je film koji sam gledao već nekoliko puta i opet sam doživio da se smijem od srca iako nije riječ o komediji i da poželim pljeskati iako nisam u kinu ili kazalištu.

Svakome tko želi bolje razumjeti zašto je bitno biti drugačiji u biznisu i zašto su matematika i analitika tako bitne za marketing i biznis općenito, toplo preporučujem da pogleda taj fim.

 

 


9. Možemo li očekivati neko Vaše predavanje ili edukaciju u Bosni i Hercegovini uskoro?

Mislim da su sad već prošle 2 godine od mojeg prvog nastupa pred bosansko-hercegovačkom publikom i mislim da do danas nigdje nisam dobio takve ovacije i kasnije feedback publike kao na Branding konferenciji u Sarajevu.

Zato se uvijek rado vraćam u BiH i zato su mi i organizatori te konferencije postali jako dobri prijatelji.

Upita za mojim predavanjem ima dosta često iz BiH i ex-Yu regije općenito, ali dosad se uvijek dogodilo da sam već bio bukiran za neko drugo predavanje ili je konferencija na koju sam bio pozvan bila datumom i lokacijski preblizu nekoj drugoj konferenciji.

Znam da ima publike u BiH koja prati moj rad i i ovim putem im hvala svima na tome.

Siguran sam da će biti još prilike da se družimo na nekoj od konferencija.

 

10. Što je za Vas definicija uspješnog menadžera?

Uspješan menadžer ima 2 stvari – sretne zaposlenike i sretne klijente.

Mora biti oboje, nikako samo jedno od toga.

Ako imaš sretne zaposlenike, a nesretne klijente, to znači da zaposlenici rade u komfort zoni i ne daju dovoljno dodane vrijednosti klijentu.

Ako imaš sretne klijente, a nesretne zaposlenike, to znači da klijenti stavljaju nerealne zahtjeve pred tvoje zaposlenike i oni se pretjerano i prebrzo troše, psihički i fizički.

Kad imaš oboje, profit je nešto što dolazi samo po sebi…
 

Video
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo
DAN KARIJERA ZŠEM-a
Individualnim pristupom studentima, stvaramo ohrabrene mlade intelektualce