Jedan od najprepoznatljivijih proizvoda Bosne i Hercegovine Livanjski je sir. Tradicija organzirane proizvodnje sira u Livanjskom je kraju stara preko 140 godina, a od 2020. godine Livanjski sir nosi oznaku zaštićenog zemljopisnog podrijetla.
Na toj tradiciji izrasla je i Mljekara Livno. Nositelj je proizvodnje, a svojim nagradama i rezultatima, nositelj i promocije ovog vrijednog domaćega brenda.
Prošloga tjedna, tri sira Mljekare Livno nagrađena su na prestižnom natjecanju World Cheese Awards u portugalskom Viseu. Natjecanje, poznato kao "Oskar za sireve", okupilo je više od 4.700 sireva iz 47 zemalja, a ocjenjivalo ih je više od 240 stručnjaka iz cijelog svijeta.
Tim povodom za Klub Managera razgovarali smo s direktorom Mljekare Livno Želimirom Čamberom.
Kvaliteta i posebnost
- Povod ovog razgovora uspješan je nastup Mljekare Livno na WORLD CHEES AWARDS, no to nisu ni prve ni jedine nagrade koje proizvodi vaše mljekare osvajaju posljednjih godina?
U posljednjih nekoliko godina dobili smo brojna internacionalna priznanja i nagrade za naše sireve od kojih bih izdvojio nagrade World Cheese Awards-a, natjecanja koje je poznato kao "Oscar za sireve", te Superior Taste Awards priznanja koja dodjeljuje International Taste Institute iz Bruxellesa.
- Što je to što se ocjenjuje i što to pravi razliku između sireva na ovom natjecanju? Što je to baš sirevima Mljekare Livno donijelo medalje?
Nagrade dodjeljuje žiri sastavljen od 240 renomiranih stručnjaka iz poznatih svjetskih gastro asocijacija, a proizvodi se ocjenjuju metodom slijepog testiranja na temelju izgleda, mirisa, teksture i okusa, pri čemu sucima nisu poznati brend ni podrijetlo testiranog proizvoda. Upravo navedene kvalitativne karakteristike naših proizvoda daju im posebnost i čine ih dostojnima dobivenim medaljama.
- Kako "prikupljanje" nagrada pomaže poslovanju Mljekare?
Nagrade i priznanja koriste nam na više načina.
Služe nam kao stručna neovisna evaluacija naših proizvoda, a samim tim i našeg rada. Na osnovu postignutih rezultata možemo znati idemo li u pravom smjeru ili je potrebno nešto unaprijediti.
Nadalje, pomažu nam u boljem marketinškom pozicioniranju na tržištu. Služe nam kao marketinški alat, odnosno podrška prodaji prema kupcima koji se također u procesu odabira dobavljača oslanjaju na evaluacije stručnih institucija tako da su koristi od nagrada višestruke.
- Livanjski sir dobio je i oznaku zaštićenog zemljopisnog podrijetla, koliko to obaveza donosi, a koliko pridonosi potražnji za vašim proizvodima? ,
Livanjski sir odnedavno je dobio zaštitu zemljopisnog podrijetla. Kroz postupak dobivanja oznake zemljopisnog podrijetla definirane su sve ključne značajke proizvoda na koji se zaštita primjenjuje, od sirovine, tehnologije, lokacije proizvodnje pa sve do svojstava finalnog proizvoda. Na ovaj način smo zaštitili proizvodnju Livanjskog sira u originalnom obliku te doprinijeli stvaranju identiteta i prepoznatljivosti proizvoda na domaćem i međunarodnom tržištu.
Oslanjanje na kooperante, lokalne proizvođače mlijeka
- Koje brojke opisuju aktualni trenutak Mljekare?
Mlijeko otkupljujemo od oko 300 kooperanata te godišnje proizvodimo preko 1.000 tona sira.
U proizvodnom asortimanu najzastupljeniji je Livanjski sir kojeg proizvodimo u šest varijanti, a pored toga proizvodimo i ostale vrste sireva kao što su Trapist, Edamac, Gauda, Gorica, sirevi od kozjeg i ovčjeg mlijeka, kao i druge mliječne proizvode kao što su kajmak i maslac itd.
Zapošljavamo preko 50 djelatnika s tendencijom rasta sukladno rastu obima poslovanja koje je u posljednje tri godine iznadprosječno.
- Većina uposlenih su žene?
Ponosni smo što u našem poduzeću žene čine više od 70% zaposlenih.
- Kako poticati mlade baviti se stočarstvom, osnivati vlastite farme…, općenito, ostati u BiH?
Mladim treba osigurati uvjete kako bi pokrenuli posao i opstali u proizvodnji. Najveće barijere za mlade poljoprivrednike su nedostupnost zemlje te nedostatak početnog kapitala za izgradnju objekta i kupovinu neophodne opreme. Nadam se kako će nadležne institucije prepoznati potrebe mladih poljoprivrednika te adekvatnim mjerama pomoći otklanjanju ovih barijera i opstanku ove strateški značajne djelatnosti.
Mlijeko ne uvozimo
- Imate li vlastiti uzgoj krava ili se oslanjate isključivo na kooperante?
Jedan dio sirovine imamo iz vlastite proizvodnje, a u najvećoj mjeri se oslanjamo na lokalne proizvođače iz Livna i okolnih mjesta. Mlijeko ne uvozimo, prerađujemo isključivo domaće mlijeko.
- Koliko proizvodnje izvozite?
Preko 50% proizvodnje izvozimo u 15 europskih zemalja, te jedan dio na tržište SAD-a. Surađujemo s najvećim trgovačkim lancima u Europi, a naš sir se nalazi u ponudi brojnih poznatih europskih restorana i hotelskih lanaca.
- Postoje li planovi za širenje proizvodnje i nova ulaganja?
Strateški razvojni planovi u narednom periodu obuhvaćaju nekoliko područja ulaganja i aktivnosti.
Razvojni planovi u području marketinga i prodaje uključuju razvoj novih proizvoda, daljnji razvoj brenda livanjskog sira, razvoj novih distribucijskih kanala i otvaranje novih tržišta itd.
Drugi dio planova odnosi se na kapitalna ulaganja u proizvodni pogon gdje se kao prioritet postavlja modernizacija pogona i uvođenje novih tehnologija s ciljem optimizacije poslovanja, usvajanja načela cirkularne ekonomije, povećanja efikasnosti, te podizanja razine kvalitete proizvoda.
Nadalje planiramo dodatne investicije u modernu farmu za proizvodnju mlijeka u skladu s EU standardima zaštite okoliša. Vertikalnom integracijom poslovanja osigurali bi dovoljne količine visokokvalitetnog mlijeka za daljnju ekspanziju poslovanja te reducirali rizike poremećaja ponude i potražnje na tržištu sirovina.
Usporedo, nastaviti ćemo raditi na razvoju ljudskih potencijala kroz poboljšanje radnih uvjeta, razvoj i edukaciju zaposlenih, jačanje organizacijske kulture Itd.
B.Š | Manager.ba