LOŠ SUSTAV
Za pokretanje biznisa u BiH potrebno vam je brdo papira i čelični živci
manager.ba/akta.ba BiH 18 prosinca, 2020

Skoro svakodnevno čujemo da su BiH neophodne strane investicije, odnosno nova radna mjesta. Međutim, naša administrativna hobotnica to ni u čemu ne olakšava. Kada strani investitor čuje koliko mu je dokumentacije, vremena i novca potrebno kako bi pokrenuo biznis i kada se susretne s koruptivnim sistemom naše zemlje, nije čudno što odustane.

 

S druge strane, BiH je  idealna siva zona za sumnjive investicije, što su pokazale brojne analize i izvještaji, ali to nije tema ovog članka.

Vratimo se na pokretanje biznisa u našoj zemlji. Raznorazni savjeti o tome kako nas od vlastitog biznisa dijeli samo dobra zamisao i ideja se nije pokazalo istinitim u praksi. Osim ideje, potrebni su vam strpljenje, duga procedura I popunjavanje brojnih zahtjeva te plaćanje taksi.  Oni koji se odluče upustiti u ovu, slobodno se može reći, avanturu, moraju ispuniti čak 13 zahtjeva, a cjelokupan proces, i nakon što ispunite brdo papira, traje skoro tri mjeseca, odnosno 80 dana.

Prva prepreka s kojom se suočava mali poduzetnik jeste kako pronaći novac, uključujući osnivački kapital koji će mu pomoći da ideju pretoči u realnost. Banke su od male pomoći poduzetnicima u BiH i uglavnom ne daju kredite onima koji odluče pokrenuti vlastiti biznis. Ako se I desi da banka odobri kredit, kamate su astronomske. Malo ili srednje poduzeće i dalje je jednostavnije otvoriti na Kosovu, u Albaniji, Srbiji, Crnoj Gori…

Naime, u zadnjem godišnjem izvještaju Svjetske banke o lakoći poslovanja "Doing Business 2020." Bosna i Hercegovina se nalazi na 90. mjestu. Naša država je na osnovu ovih podataka pala za još jednu poziciju na ovoj listi. U 2018. po lakoći poslovanja bila je rangirana na 89. mjestu  što je i tada bio pad za tri mjesta u odnosu na prethodnu godinu. Ovi podaci pokazuju koliko je lokalnom poduzetniku, prema zakonima zemlje, jednostavno otvoriti malo ili srednje poduzeće.

Lakoća poslovanja prati procedure, vrijeme i troškove neophodne kako bi poduzeće dobilo sve potrebne dozvole za izgradnju jednostavnog objekta i izvršilo uknjižbu imovine kako bi se ona mogla koristiti ili prenositi na druga lica. Pored toga, mjeri indeks kontrole kvalitete izgradnje, ocjenjujući kvalitetu građevinskih propisa, snagu kontrole kvaliteta i sigurnosnih mehanizama, režime odgovornosti i osiguranja i zahtjeva za izdavanje profesionalnih certifikata.

Po visini poreZNih opterećenja nalazimo se na 141. mjestu. U prosjeku, poduzeća izvrše 33 plaćanja poreza tijekom godine, potroše 411 sati na podnošenje naloga za plaćanje, pripremu i plaćanje poreza, a plate porez na teret poslodavca u iznosu od 23,7  posto ostvarene dobiti.

Prema podacima Lakoće poslovanja, pribavljanje građevinskih dozvola u BiH zahtijeva 17 postupka, traje 180 dana i troškovi iznose 20,3 posto vrijednosti objekta.

Prema lakoći izvršenja ugovora Bosna i Hercegovina je na 93. mjestu. Prema podacima koje je prikupila Lakoća poslovanja, izvršenje ugovora traje 595 dana i košta 36,0 posto vrijednosti potraživanja.

O tome da se u zemljama u EU mnoga toga završi online, u par klikova i skeniranja, dok se kod nosi brdo papira s jednog šaltera na drugi, iz jedne institucije u drugu, ne treba puno ni govoriti. 

Dakle, iz svega pobrojanog nameće se očito - BiH je neophodna nova zakonska regulativa  ili reforma postojeće koja će olakšati investiranje u ovoj zemlji, bilo to domaće ili strano.

Tagovi: